ARC

Színházvezényelés karmesteri pálcával

Színházvezényelés karmesteri pálcával

2008. június 28., szombat
Színházvezényelés karmesteri pálcával

A karnagy új státuszában átváltozást ígér

Fotók: Gémes Sándor

A szegedi közgyűlés idén februárban új színházigazgatót választott. A Szegedi Nemzeti Színház élére a szimfonikusok korábbi igazgató-karnagya, Gyüdi Sándor lép. Az ötéves mandátumát hivatalosan július elsejével kezdi meg. A SZEGEDma.hu a színházi átváltozásról faggatta a direktort.

- Mikor egy intézmény új vezetése átveszi a stafétát, elkerülhetetlen feltenni a kérdést, hogy milyen változásokat tervez az apparátus. Hatványozottabban igaz ez egy színház esetében, főleg azért is, mert idén 125 éves a nemzetink, és a jubileumi évet az átváltozás jegyében aposztrofálták.

- Nekem és csapatomnak az ideális színházi légkör az árvízi katasztrófa utáni szegedi művészélet. A kultúra, a színház annyira fontos volt abban a nehéz helyzetben is, hogy minden más építkezés mellett mindössze négy év alatt felépül a színház. Ennek ünnepeljük idén a 125. évfordulóját.

Ferenc József

, Magyarország akkori uralkodója a nagy árvíz idején látogatott Szegedre, majd négy év múlva a színház átadásán jelent meg ismét a Tisza partján. A teátrum átadásánál, a nyitóelőadáson érezte teljesnek, befejezettnek Szeged újjáépítését. Ezt jelentette az ő látogatása, mi is ezt a központi szerepet szeretnénk betölteni a Szegedi Nemzeti Színház kínálatával, minőségi előadásaival.

Opera és dráma a 125 éves épületben

- Milyen eszközök szükségesek ehhez a folyamathoz?

- Színes és nagyon igényes kínálat. Nem hiszem, hogy azt kellene feltételeznünk az emberekről, hogy nem érdekli őket a magasabb kultúra. Szerintem igényt lehet támasztani a szellemi tőke mozgósítására. A műsorpolitikát e gondolat mentén állítottuk össze. Az operajátszást mindenképpen meg kell erősíteni a szegedi hagyományokhoz illően, mert sajnos az elmúlt években nem kapott olyan figyelmet, mint amilyen megillette volna. Ez több produkciót és változatos kínálatot is jelent. A Mezzo fesztivállal együtt tizenhárom komolyzenei darabot kínálunk a közönségnek.

A próza terén is erősödés, színvonalemelés várható ugyanakkor. Például a nagyszínházban az elmúlt években nem volt komoly drámai bemutató; gyerek- és zenésdarabokat játszottak. Most komoly művek is lesznek, mint például Shakespearetől A vihar. A gyerekdarabok mentén is el szeretnénk mozdul arról a szintről, amely kizárólag csak a musicales, sláger gyerekelőadásokat jelentette, mint a Padlás, a Hókirálynő vagy A dzsungel könyve. E kategóriában például a Mr. A című formabontó művet tűztük műsorra. Ez egy interaktív színdarab. A néző, a gyermek befolyásolni tudja a befejezést, együtt alkot a színészekkel.

A minőségi színház megvalósítását persze nem úgy gondoljuk, hogy egyfajta elitista, kísérletező műhely legyünk. Ez nem a mi feladatunk! A nemzeti jelző azt is jelenti, hogy sokaknak adjunk szellemi szórakozást, legfőképp, mert az adóforintokból gazdálkodunk.

Egy jobb és három bal kéz

- Mondana néhány szót arról, hogy a vezetésben kinek milyen feladata lesz?

- Bár egy évtizede vezetek művészeti intézményt, az én szakmám mégiscsak kisebbségi szakma a színházművészeten belül. Ezt jól kifejezi az is, hogy lent van az árokban. Húsz éve folyamatosan dolgozom különböző színházi produkcióban, mégsem gondolom, hogy a színház egészéhez értenék. Azért kerestem magam mellé olyan embereket, akik a színházi világ tortájának minden szeletét kóstolták már, sőt ők maguk a készítői is.

Juronics Tamást már húsz éve ismerem, először táncos, majd táncos-koreográfus, koreográfus-rendező és rendező státuszokat töltött be számos darabban. Szóval szinte minden műfajban megfordult már, ha tetszik, karmesteri szerepben. Ő egy sokkal általánosabb színházművészeti alkotó, akinek a tapasztalatára, energikusságára nagyon számítok mint művészeti vezető. Neki köze lesz mindenhez a színházban. Ő a jobb kezem.

Bal kezem van több is. A prózai tagozatvezető Telihay Péter, aki bár rendez operákat, de a prózai színjátszásnak egy elismert tagja. Neki az a dolga, hogy a prózai tagozat ne érezze magát mostoha szerepben, mert a színházat egy muzsikus és egy táncos vezeti. Almási-Tóth András irodalmi vezető, dramaturg és színházi rendező, ő több műfajban jártas, a dolga a darabok egymáshoz való viszonyát, együttélésüket koordinálni. Pál Tamást nem nevezem ki külön vezetőnek, de mint első karmester ő lesz az operajátszás első embere, felügyelője.

- Minden változás érinti a színészgárdát is? Hogyan zajlott ez a Tisza-parton?

- A közönség szereti a kedvenceit, de igényli a változatosságot. Nekünk olyan színészgárdát kellett kialakítanunk, amelyre sokféle szerep osztható. Nem volt minden szempontból arányos a társulat. Például egy bizonyos életkorú és karakterű női színészből nagyon sok volt, mikor a humán erőforrást szemléztük. A jövő év műsortervét tekintve viszont rengeteg olyan darab lesz, ahol sok férfiszerep van.

Egyrészről a helyi erőkre támaszkodva választunk műsort, másfelől a műsorhoz kell szabni azt, hogy milyen színészeket hívunk. Itt kell egyensúlyi helyzetet kialakítani. Minden rendezővel jönnek újak, és távoznak régiek. Itt is így történt. A színésztársaságnak egynegyede, egyharmada cserélődött. De egyáltalán nem biztos, hogy minden évben ilyen nagy arányban történik majd változás.

Pénzt és szerződést - de mikor?

- Beszélnünk kell gazdasági dolgokról is. Milyen anyagi helyzetben vette át a színházat?

- Nincs a világon olyan színház, ahol ne lenne pénzhiány. Nekem is a homlokomat felhőzik az anyagi gondok. A bevételeinknek az szab gátat, hogy a társadalom anyagi helyzete nem javult az elmúlt években, ezért a nézőre nem sarcolhatjuk magasabb jegyárakkal, viszont a fenntartó sem tud annyi pénzt adni, amennyi kellene. De ez tényleg minden színházban így van az országban.

Ezentúl vannak olyan tényezők a szegedi színház gazdálkodásában, amit nem lehet nagyon szerencsésnek minősíteni, ezért az én feladatom az is, hogy jobban gazdálkodjak ebből a pénzből. Meg kell néznem a szerződéseket, a különböző működési struktúrákat.

- A szerződések terén várhatóak változások?

- A színházi munkakörök egy részében közalkalmazotti státusz marad, és azokban a munkakörökben, ahol a működést tekintve a vállalkozói szerződés a legmegfelelőbb, ott azt szeretnénk kötni.

- Többen nehezményezik, hogy nincsenek kollektív szerződések sem a szimfonikusoknál, sem a színházban.

- Egy intézményben nem kötelező kollektív szerződésnek lennie, de jó, ha van. Ezt én is támogatom, hiszen ad egyfajta biztonságot a dolgozónak. Amikor a színház zenekarát egyesítették a szimfonikusokkal, akkor mondtam fel a kollektív szerződéseket. Utána pályáztam a színházigazgatói posztra. Most júliustól működik már úgy a zenekar, hogy érdemes megkötni a kollektív szerződéseket - erre hamarosan sor kerül. A színházban rosszabb a helyzet. Ha jól tudom, már 2006-óta nincsenek meg ezek a kontraktusok. Új szervezeti és működési szabályzatot kell kidolgoznunk szeptemberre, amint meglesz, leülünk tárgyalni a kollektív szerződésekről.

Részmunkaidős karmester

- A nagyszínházi bemutatkozó sajtótájékoztatón Botka László polgármester azt mondta, hogy a színház falai közé nem engedi be a politikát. Mit jelent ez a valóságban?

- Én komolyan veszem azt, amit a polgármester mondott. Eddig vezetőként nem tapasztaltam, hogy a politika beleszólt volna a műsorszerkezetbe, viszont szereti befolyásolni, hogy ki kerüljön a vezetői székekbe. De aztán magára hagyja a színházat. Szegeden a vezetőválasztásnál sem tapasztalhattuk a vehemens politikai akaratot. A közgyűlés negyven tagjából harminchárom támogatott engem, hét pedig tartózkodott. A tartózkodók között mindegyik frakcióból voltak. Anyagi kérdésekben pedig bele kell szólnia az önkormányzatnal bizonyos dolgokba, hiszen ez a legnagyobb fenntartású intézménye a városnak.

- A szimfonikusoknál hogyan alakul a szerepe?

- Részmunkaidőben dolgozom majd ott. Látok arra esélyt, hogy az új igazgató,

Baross Gábor

a szakmai munkát velem képzeli el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.