Szeged

A baloldali városvezetés konzerválta a dugót Szeged belvárosában

A baloldali városvezetés konzerválta a dugót Szeged belvárosában

Botka László és tanácsadói addig rajzolgattak és addig matekoztak, ameddig teljesen összekuszálták Szeged közlekedési és tömegközlekedési rendjét. A polgármester a jó szóra sem hallgat.

Kibédi Péter
2024. február 23., péntek
A baloldali városvezetés konzerválta a dugót Szeged belvárosában

Az önkormányzati kasszába befolyó bevétel ismét fontosabb, mint az élhető Szeged. Botka László gőgje a változásnak nem enged utat.

Ez nem egyedi és nem véletlán. Megállt a forgalom a Tisza Lajos körúton (Fotó: SzegedMA)

 

Nincs olyan hétköznap, hogy a reggeli és délutáni órákban ne lenne hatalmas dugó a városban. A Mars tér környékén ilyenkor csak lépésben lehet haladni, a Tisza Lajos körúton meg legtöbbször tyúklépésben. Néhány napja erről képriportban számoltunk be, az, hogy nem egyedi esetről van szó, a cikkhez érkező olvasói megjegyzések is jól mutatják. A dugót ugyan az autók okozzák, de okokat nem az autósoknál kell keresni.

 

Csillagászati árak a tömegközlekedésben

Bár a városvezetés, látva több magyar település gyakorlatát, gyorsan lépett és 14 év alattiaknak ingyenessé tette a tömegközlekedést, ettől nem lesz kisebb a forgalom, kevesebb dugó a városban.

A családok zsebében valóban több pénz marad, de éppen az a korosztály kapja az ingyenes közlekedést, amelyik vagy csak tömegközlekedéssel, vagy a szülők miatt így is, úgy is autóval mennek iskolába, azaz forgalomcsillapító hatása nem lesz az intézkedésnek.

A legtöbben nem is gondolkodnak el azon, hogy tömegközlekedésre váltsanak, mert nem éri meg. A vonalhálózatot addig rajzolták az önkormányzatnál, ameddig leginkább a kisebb településekre jellemző, a várost keresztbe vagy hosszába átszelő járatok jöttek létre. A betétjáratokat sikerült úgy beilleszteni a menetrendbe, hogy azok semmilyen forgalomcsillapító hatást ne érjenek el. 

A menetrend teljesen tarthatatlan és kiszámíthatatlanná vált. 

A szolgáltatás minőségét egyes tömegközlekedési eszközök állapota és kialakítása sem segíti. A trolik többsége leharcolt, a négyes villamoson közlekedő járművek távol állnak a minimális komfort igénytől, a buszok többsége szűk és emiatt kényelmetlen-a csuklós autóbuszok teljesen eltűntek a városból.

 

A városvezetés a fent ecsetelt szolgáltatást csillagászati árért kínálja. Az elmúlt években lépcsőzetesen emelték a tömegközlekedés árát, a szegedi polgárok úgy érezhették, hogy 

Botka László kínosan ügyel arra, hogy Szegeden legyen a legdrágább a jegy és bérlet. Ebben legalább vitathatatlan sikereket ért el.

A parkolási rend sem segít

Ahogy a tömegközlekedés árát, úgy a parkolási díjakat is lépcsőzetesen emelték, ráadásul folyamatosan bővítették a fizető zónákat is. 

Hiába próbálkoztak azzal, hogy a parkolójegy mellé kedvezményes tömegközlekedési lehetőséget biztosítsanak, az autósoknak ez nem megtérülő opció. 

Lényegében nem olcsóbb ez a megoldás és a tömegközlekedés fent ecsetelt problémai miatt nem is kényelmes, és megbízható.

A nagyvárosokban a tömegközlekedés és a parkolási rend kart karba öltve jár. 

Az úgynevezett P+R rendszer a legtöbb városban bevált, és működik. Szeged ebben sem járt élen soha, kevés ilyen hely volt és van, ami pedig volt azt úgy alakította a baloldali városvezetés, hogy ne legyen vonzó az autósoknak. 

Mint azt többször megírtuk, például a Torontál téren ameddig ingyenesen lehetett parkolni, addig a Belvárosi híd melletti terület dugig volt autóval. Az emberek lerakták a kocsit reggel, trolira vagy buszra szálltak és úgy érték el a belvárost. Amióta fizetős a parkolás, azóta a parkoló kihasználtsága visszaesett. Az autósoknak már nem éri meg lerakni a kocsit, ha már fizetni kell a parkolásért és a tömegközlekedésért, azt inkább a belvárosban teszik meg. Mivel a belvárosban kevesebb lett a parkoló a forgalmat csak növeli, hogy az autósok vadásszák a helyet, hogy le tudják rakni a járművüket.

Kusza közlekedési rend

A belváros közlekedési rendjét évek óta variálják. Ezzel nem is lenne gond, ha mindez csillapítaná a forgalmat, de jelenleg úgy tűnik, hogy az nem a belvároson áthaladó forgalomra van szabva. 

A behajtási rend, a lámpák összehangolása finoman szólva sem alkalmas arra, hogy ütemesen lehessen haladni.

Ez nem csak az autósoknak jelent kihívást, mert hiába van több helyen is külön sávra vezetve a tömegközlekedés, amikor az keresztezi az autósforgalmat, ott csúcsidőben szinte garantált a forgalmi káosz.

Hiába a jó szó, Botka gőgje és arroganciája nem enged utat a változásnak


 

A szegedi jobb oldal rendszeresen jelzi a városvezetésnek és a közgyűlésnek, hogy  város közlekedése, a város tömegközlekedése nincs rendben. Hiába tesznek javaslatot javító szándékkal, azt gyakorlatilag gondolkodás nélkül gőgösen és arrogánsan söpri le az asztalról. Pedig, azokat érdemes lenne megszívlelni, vagy legalább érdemes lenne beszélni róla. "Szegedet a nagyárvíz után kialakult körutas-sugárutas szerkezete elvileg alkalmassá tenné arra, hogy a hasonló méretű városokhoz képest gördülékenyebb legyen a közlekedés. Ám annak hatékony megszervezése láthatóan meghaladja a városvezetés képességeit. Az ezer felszámolt belvárosi parkolóhely és a belváros határán az elmúlt években megszüntetett ingyenes várakozási lehetőségek (Felső-Tisza-part, rakpart, Torontál tér, Bécsi körút stb.) miatt az autósok nem teszik le kocsijukat a belváros határán, inkább belvárosi úticéljukhoz hajtanak, és ott köröznek parkolóhely után kutatva, tovább súlyosbítva a zsúfoltságot. Mindezt tetézi a kötelező haladási irányok nem logikus tervezése,  a közlekedési lámpák nem ésszerű programozása vagy épp a lehető legtöbb pályázati pénzből megvalósított, de funkcionálisan káros közlekedést befolyásoló beruházások (pl.a dinamikus áthaladást akadályozó lámpás csomópont a belvárosi híd újszegedi oldalán, a közlekedési szakemberek által eredetileg javasolt kettős körforgalom helyett)"- mondta lapunknak Haág Zalán, a KDNP közgyűlési frakciójának vezetője.

Mit hozhat a jövő?

Az, hogy a városban a tömegközlekedés és a parkolás is aranyárban van egyértelműen a városvezetés hibás szemlélete miatt van. Botka László majdnem büszke volt arra, hogy Szegeden nincs komolyabb ipari beruházás, a költségvetés hiányát pedig egyszerűbb volt a kormányra kenni, mintsem cselekedni. Most, hogy a kormány tálcán kínálta a lehetőséget már nem tudott kihátrálni és szemléletet váltott, örül az ipari fejlődésnek. 

Nem lehet kijelenteni, hogy a BYD autógyár Szegedre érkezésével minden probléma megoldódik majd, és eltűnik a dugó, jobb, olcsóbb lesz a tömegközlekedés és a parkolás is rendeződik, de bevételek esélyt kínálnak egy lényegesen átgondoltabb és működőbb rendszer kialakítására. A város bevételei nőni fognak, amit egy, a lakosság érdekében nem csak látszatintézkedéseket hozó, valóban és nem csak szavakban szociálisan érzékeny városvezetés valóban szegediek hasznára fordít.

 Változtatni kell ahhoz, hogy változzon valami.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.