Szeged

Szegeden nem okozott káoszt a buszvezetők sztrájkja

Szegeden nem okozott káoszt a buszvezetők sztrájkja

Utas volt, és legtöbbször busz is érkezett

Kibédi Péter
2023. december 11., hétfő
Szegeden nem okozott káoszt a buszvezetők sztrájkja

A legtöbb helyen észrevétlen maradt a buszvezetők sztrájkja.

A kép nem kiragadott, többségében nem maradtak busz nélkül az utasok (Fotó: SzegedMA/Kibédi Péter/Márton Andrea)


A reggeli órákban ugyan többen tanácstalanul álltak a szegedi buszmegállókban, de sokat senki nem fagyoskodott, a buszok többsége időben megérkezett a frekventált helyeken. A Szilléri sugárúton elcsíptünk egy ilyen mondatot is:

„Jó ez a sztrájk, ilyen pontosan hetek óta nem érkezett a buszom”

-mondta a kollégájának és félig-meddig a sofőrnek címezve egy buszra szálló utas.

A legtöbben több opcióval készültek, kihasználva azt, hogy a Szegedi Közlekedési Társaság járatai, trolik és villamosok közlekedtek, átszállással is megtervezték az utazásokat.

Van véleménye Önnek is témában? Várjuk levelét: velemenyszegedma@mediaworks.hu

 

Kora délután sem volt káosz


Délután háromnegyed 2-kor, a Mars téren ugyan a megszokottnál kevesebb busz állt a megállókban, de tömeg sem volt, azok az utasok, akiket megszólítottunk, azt mondták reggel is és most is gond nélkül megoldották az utazásukat a helyközi járatokkal. Úgy tűnt az elégséges szolgáltatás valóban elégséges.

Néhány méterrel arrébb a helyi járatok végállomásán már nagyobb volt a „pangás” buszból és utasból is kevés volt, ugyanakkor rövid ott tartózkodásunk alatt úgy tűnt, hogy aki beállt a megállóba, az vagy tudta, hogy biztosan jön a busz, vagy nem tudta, de szerencséje volt. 

Tanácstalanul álldogáló utas nem volt.

Aki dolgozott az sem elégedett a fizetésével, de…


Próbáltunk buszvezetőkkel is beszélgetni, érthetően kevesen voltak beszédes kedvükbe. Akik nem sztrájkoltak, azok is egyetértettek azzal, hogy béremelésre van szükség. Nyilván a 25 százalék jól hangzik és nem utasítanák vissza, de ahogy egyikük mondta:

„Azért maradjunk két lábbal a földön!”

Mint megtudtuk, az alapbér az amit kevesellnek a sofőrök. 

„Egy szakmunkás jobban keres!”

Ugyanakkor azt többen is elismerik, hogy a benzinpénz, kilométerdíj, túlórapénz nem a legrosszabb. Igaz még ezzel is lehetne jobb. Azért küzdenek, hogy az alapbérük, ami a nyugdíjalapba számít, magasabb legyen.

„Azért az elmúlt évek tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy a végén sikerül korrekt megállapodást kötni a szakszervezetnek a főnökséggel”

Mint megtudtuk a munkabeszüntetés a gyakorlatban nem azt jelenti, hogy ilyenkor a sztrájkolók otthon tehetik a dolgukat. Ugyanúgy bemennek a telephelyre, ahol jelentkeznek, de a munkát nem veszik fel. Amikor bejelentették a sztrájkot, a tartózkodóban kell tölteniük az időt. Ha valaki járat közben veszi át a munkát, azt a diszpécser kérdezi meg, hogy sztrájkol vagy sem, és annak alapján folytatódik a munkaideje. De haza senki nem mehet a munkaidő leteltéig.

„Nincs ebből nézeteltérés. Senki nem akarja meggyőzni az igazáról a másikat, mindenki teszi azt amit belátása szerint tennie kell. A cél ugyanaz, az eszköz más”

- summázta egy járatszünetben az egyik sofőr

 

Sokaknak csak a munkából hazafelé jutott eszébe a sztrájk

A késő délutáni csúcsban sem volt gond. A munkából hazaigyekvők között sem volt téma a sztrájk, volt olyan, aki tőlünk tudta meg, hogy ma munkabeszüntetés volt és van a buszvezetőknél. 

„Olvastam, de én észre sem vettem befele, de most is itt áll már a buszom, nem úgy néz ki, mint ami nem indulna le 5 perc múlva. Ha nem mondja, én el is felejtem”

-mondta egy Kiskundorozsmára igyekvő hölgy.

 

 

 

A vártnál kisebb volt a sztrájk támogatottsága

"A sztrájk második napja azt bizonyította, hogy az autóbusz-vezetők közel kétharmada továbbra is inkább a tárgyalóasztalnál küzdene a 2024-es bérfejlesztésért, nem látja még indokoltnak a munkabeszüntetést. A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) által meghirdetett munkabeszüntetés második napján tapasztaltak szerint a Volánbusz munkavállalóinak óriási többsége nem támogatta a munkabeszüntetést, a sztrájkban ugyanis a teljes dolgozói állomány mindössze 14 százaléka vett részt. A hétfőn 16 órakor összesített adatok szerint – a szakszervezet számításaival és közléseivel ellentétben –– a munkabeszüntetésben részt vevő autóbusz-vezetők aránya a teljes állományukhoz képest 21 százalék, a hétfőn dolgozók létszámához képest pedig 39 százalék volt. Az adatok ugyanakkor vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak. A Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy – a korábbi évek gyakorlatának megfelelően – még januárban megkösse a 2024-es évre vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal"- áll a Volánbusz hétfőn küldött sajtóközleményében.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.