Kultúra

Megfilmesítésért kiált az Év Könyve – Nagy Bandó Andrással beszélgettünk

Megfilmesítésért kiált az Év Könyve – Nagy Bandó Andrással beszélgettünk

2013. június 6., csütörtök
Megfilmesítésért kiált az Év Könyve – Nagy Bandó Andrással beszélgettünk
nagy_bando_andras02_gs

Idén Nagy Bandó András humorista, előadóművész és író veheti át Szegeden az Év Könyve díjat a 84. Ünnepi Könyvhét szegedi megnyitóján. A siker alkalmából beszélgettünk a szerzővel.

– A Hangyabanda nagy kalandja című könyvéért kapja az idei Év Könyve díjat Szegeden. Gondolta volna, hogy ez a verses meséje ilyen sikert arat?

– Mivel ez a könyv valóban gyönyörű, bíztam benne. Egy jó verses mesét adtam

Antal Tamás

festőművész kezébe, ő is beleszeretett, és ez inspirálta, amikor az illusztrációkon törte a fejét. Végül ennél is több született: megálmodta, amit én vizionáltam. Így lett közös könyvünk. Ez a mese megfilmesítésért kiált. A történet egy ismeretlen világba viszi el az olvasókat. A picurka hangyák szorgoskodása, folytonos futkosása, igyekvése és egy adott rend szerinti élete eleddig láthatatlan maradt. Ennek megismerésére szövetkeztünk Tamással, sokak örömére.

– Ő rajzolt a Verselő betűk és számok című könyvheti újdonságához is.

– Igen, ezek teszik teljessé a betűk és számok verses bemutatkozásait. Minden betűt és számot egy-egy színnel jelenítek meg. A versek főként az adott betűket hordozzák, ugyancsak a választott színnel kiemelve. Derűsek, ritmikusak, így pár nap alatt játékosan ismerhetik meg a gyerekek a betűket és a számokat. Remek tankönyv-kiegészítő, de jó mondókák együttese is.

Gagyik közt az értéket

– A hangyás könyvhöz CD-melléklet is tartozik, amin mesél. Fontos az új generációknak ez a plusz inger?

– Verseimmel, de azt hiszem, a meséimmel is a szülőket célozom meg. Felnőttek számára is élvezetet adó verseket írok. Az ő ízlésükön múlik, mit hall a gyerek, illetve mit vesz a kezébe. Sajnos a könyvpiacon hemzsegnek a gagyik, és mivel sok szülő kevésbé képzett, csak otthon, fölolvasásuk közben döbbennek rá (ha egyáltalán), hogy ritmustalan, rossz „versekkel” vásároltak be. Ezek a szerzők elfelejtik, hogy többre mennének, ha olvasnák a legjobbak verseit, és a gyerekek is jobban járnának, ha nem írnák, és nem adnák ki a sajátjaikat. A kiadók szerkesztői is elgondolkodhatnának ezeken. Mesémet CD-re mondtam, ezzel is segítve a szülőknek: így kellene mesélni a kicsinyeknek. Ha meg nem érnek rá, dugják be a lejátszóba, hogy hallgathassa a gyermek.

A legnagyobb csoda

nagy_bando_andras11_gs

– Egyre többet halljuk, hogy válságban a könyvpiac, ugyanakkor azt is, hogy a gyerekkönyvekre igenis van, sőt, egyre nagyobb a kereslet. Ön mit tapasztal a Szamárfül Kiadóval?

– Ez a válság is csak félig igaz. A könyv a legnagyobb csoda. Soha nem szűnik meg a varázsa. Jót, s jól – ahogy megtanultuk. A kiadóm jelszava: „Fölemelni, értéket adni, gyönyörködtetni!” Ehhez tartom magam, eszerint alkotok, és adok ki könyveket. Amit az imént mondtam, itt is megerősítem: ha a szülők csak egymástól gyűjtenek tapasztalatot, és nem maguk döntenek, amikor a könyvekből válogatnak, rossz úton járnak. A jó úthoz persze versbarát és irodalomban jártas szülő kell. Ha e téren járatlanok, azt is hazaviszik, amit ott kéne felejteniük a könyvesboltban. Én örülhetek, hiszen ovikban és iskolákban mondják a verseimet, és éppúgy szeretik a tanítók és az óvónénik, mint a gyerekek. Tankönyvekben is föllelhetők, a színi egyetemen éppúgy használják beszédtechnika órákon, mint az elektronikus médiákban. Szókratész mondja: nem a vagyonból lesz az erény, hanem az erényből a vagyon. Nem azért írok, hogy pénzügyi sikereket érjek el, de a szép könyv később akár anyagi sikert is hozhat.

A nagyszülők helyett mesél

– Ön szerint milyen egy jó gyerekkönyv?

– Egyértelmű: olyan, amit a felnőttek is élvezettel olvasnak, lásd Micimackó, Kisherceg, Süsü és a többi. Két lovas mesém, valamint a Nagyapám, nagyanyám és a vakond nem a hol volt, hol nem volt, hanem a hogy volt, így volt világát mutatja meg. Nagyszülők helyett mesélem el a gyermekkorunkat. Gyakran hallom vissza nagymamáktól és nagypapáktól, hogy nem is adják oda a köteteimet az unokáknak, hanem ők olvasgatják, élvezik, és amikor náluk vannak az unokák, fölolvasnak nekik.

– Az előbb említettek az egyik oldala, a másik oldalon ott vannak a felnőtteknek szóló komolyabb témák, az András könyve, az Isten bikiniben, a Sosemvolt Toscana és a Vár rád Toscana, vagy éppen a Gondolatélesztő, a Füveskönyv. Milyen témák foglalkoztatják mostanában és miért?

– Nekem az egész világról van mondanivalóm, és azt szeretném, ha gondolataim a lehető legtöbb emberhez eljutnának. A kétkötetessé lett Toscana 12 kiadást ért meg, 30 ezer példányban fogyott el. Az András könyve 5 kiadás, 20 ezer példánnyal. Az Isten bikiniben szarkasztikus humorral szól arról, amiről az András könyve komolyan szólt: a hitről, a vallásról, a teremtésről, és alaposan próbára teszi az olvasót. Nemrég jött ki a Murphy törvénykönyve amatőr teniszezőknek. Kedves derűje, penge humora azokat is levette a lábáról, akik nem teniszeznek. A Füveskönyvem a gondolataim gyűjteménye, élvezetes olvasmány. És még akkor ott a haiku kötetem, az ÖT HÉT ÖT, és a Nagyon fájl, melybe a felnőtteknek szóló verseimet szedtem csokorba. Az Egyedül állok a humorista életművem, 40 év termés 800 oldalon. 13 év alatt 40 kötetem jött ki.

– El lehet-e árulni, min dolgozik most, mi lesz a következő „Nagy Bandó-dobás”?

– Nagy munkában vagyok. Írom az új regényemet. Címe: „míg meg nem haltak”. Egy idős ápoló naplója a fő szála, erre épül 40-50 sors, és mint közben kiderül, mindegyik keresztezte a másikat. Kicsi a világ. Az alapos munka időigényes, így csak a jövő évi könyvhétre ígérem, hogy befejezem. Ha mégsem, akkor odébb kerül a bemutatója, de megéri várni, érzésem szerint a két Toscana harmadik tétele lesz, természetesen úgy, hogy nem kapcsolódik hozzá. Azt ígérhetem, ez is többszörös katarzis élményt ad az olvasóknak, a könnyezés kikerülhetetlen: csodálatos életek, sorsok, történetek. Remélem, erről is beszélgethetünk, ha bemutattam.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.