Kultúra

A „szabadtéri városa” – kiadványok a Játékokról a ’30-as évekből + FOTÓK

A „szabadtéri városa” – kiadványok a Játékokról a ’30-as évekből + FOTÓK

2012. július 10., kedd
A „szabadtéri városa” – kiadványok a Játékokról a ’30-as évekből + FOTÓK

A Szegedi Szabadtéri Játékok szinte 1931-es megindulása óta összekapcsolódott a városi marketinggel, az üzletek forgalma már az első években érezhetően fellendült, hamarosan külföldiek is érdeklődtek a csillagtetős színpad iránt. Milyennek mutatják a ’30-as évekbeli dokumentumok a várost és a szabadtérit – ezügyben kutakodtunk a Somogyi-könyvtár helyismereti gyűjteményében.

Rögtön kezünkbe akad egy 1936-os „kisokos”

Liebmann Béla

fotóival – viszonylag hamar általánossá váltak a Szegedre érkezőket útbaigazító nyomtatott anyagok, amelyek a Játékok programja mellett a szállás-, étkezési és kikapcsolódási lehetőségeket gyűjtötték egybe a jámbor turistának, így például a Hungária Szálló hirdetésén rögtön megakad a szemünk. A szabadtéri – korabeli szóhasználattal – „ünnepi” előadások képeit fellelhetjük képeslapokon, nagyméretű plakátokon – a műfaj csúcsát bizonyosan

Kopasz Márta

alkotásai képviselik –, illetve számos más szóróanyagon, többek között fejléces borítékot és levélpapírt is nyomtak, amelyeken szerepel az aktuális műsorrend is. Egy 1936-os plakát egy orgonahangversenyre invitál,

Antos Kálmán

orgonaművész játszik a Fogadalmi templom orgonáján, amely komoly orgonajátékok megszólaltatására is alkalmas volt – mutatja

Csizmadia Edit

, a helyismereti gyűjtemény könyvtárosa.

Egy szintén 1936-os, „Szeged szabad királyi város” Idegenforgalmi Hivatala által kiadott turistacsalogató egy kis térképet is tartalmaz már, illetve hasznos tudnivalókat a városról egészen a vonattal való megérkezéstől. Az Idegenforgalmi Hivatal, az idegenvezetők komoly háttérmunkáról tanúskodnak. Az érdeklődők a kiadvány szerint autóbusz-körsétát tehettek, de kalauzként szolgált a füzetecske azoknak is, akik gyalogszerrel vágtak neki felfedezni a Tisza-parti várost, nekik is listázzák a fontosabb nevezetességeket: Mátyás tér, Gizella tér, Templom tér, klinikai negyed, Rudolf tér, valamint az Erzsébet liget, ahová tízpercenként indultak buszjáratok – menetdíj 10 fillér. Megintcsak autóbuszos kirándulást ajánl a turistakisokos a közeli Tápéra, amelyet Árpád-kori halászfaluként emleget. Nincs új a nap alatt, szinte a maihoz hasonló reklám- és marketingfogásokkal éltek a korabeli szervezők. A szabadtéri játékok és a város mint emblematikus hely vonzereje nagyon összefonódott – összegzett Csizmadia Edit. A hirdetések és reklámok között számos társasági eseményt is találunk, önző módon hadd emeljük ki azt a „garden-party-t” (sic), melyet újságírónap alkalmából rendeztek. Ebédhez ajánlhatjuk az Arany bika éttermet, majd délután ötórai teát tánccal. A füzet báját csak fokozza, hogy a szabadtéri első vetített díszletét jegyző Buday György grafikáival illusztrálták. Egy nem túl díszes, de többnyelvű, 1937-es programfüzet is arról árulkodik, hogy egész a kezdetektől számítottak külföldi érdeklődésre is. 1938-ból egy képes katalógus kerül elő, A szegedi Dóm téri játékok képeskönyve címmel, egyben a szabadtéri második kiállításának katalógusa Varga Mátyás fametszeteivel. A kiadvány elején rögtön felbukkan gróf Klebelsberg Kuno, akit a Játékok megteremtőjeként emleget a füzet. Nem maradnak el a korábbi évek előadásainak illusztrációi sem, és hirdetésekből sincs hiány: az Ibusz egyéni és társas utazást ajánl, kitűnő borvízként ajánlják fel figyelmünkbe az Anna-ásványvizet. Szinte a kezdetektől igyekeztek megkönnyíti a Játékokra érkezők utazását, egy korabeli plakát arról tudósít, hogy szabadtéri jegyükkel ingyen utazhattak vissza az előadásról a nézők Alsóközpont és Várostanya felé Szegedről az 1927-től járó kisvasúttal. Egy szintén Liebmann-fotókkal illusztrált kiadvány Szegedet egyenesen mint a szabadtéri játékok városát mutatja be, a nevezetes épületek, a tiszai élet, a tanyavilág, az elmaradhatatlan menet- és műsorrend mellett például a Belvárosi mozi programkínálata is helyet kap.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.