Közélet

Pásztor István: Az egész térség felzárkózásának a kulcsa a Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása + FOTÓK

Pásztor István: Az egész térség felzárkózásának a kulcsa a Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása + FOTÓK

2014. november 25., kedd
Pásztor István: Az egész térség felzárkózásának a kulcsa a Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása + FOTÓK
dkmt39_gs

„Nincs modern Európa modern vasút nélkül” – jelentette ki Pásztor István, a vajdasági képviselőház elnöke, aki szerint a Szeged-Szabadka vasútvonal felújítása a legoptimistább forgatókönyv szerint akár 2015 végén már elkezdődhet.

A szerb és a magyar kormány egyaránt elkötelezett a vasútfejlesztésben, melynek költsége mintegy 300 millió euró – tájékoztatott

Pásztor István

, a vajdasági képviselőház elnöke. Úgy értékelte, a határmenti régióban a vasútfejlesztés nem csupán a személyszállítás szempontjából kiemelt fontosságú, hanem a gazdasági fellendüléshez is elengedhetetlen, az egész régió modernizációjának motorja lehet. „Ott, ahol vasút van, élet is van, ahol élet van, ott gazdaság is van. Ott pedig, ahol gazdaság van, ott előrehaladás van. A Szeged-Szabadka vasútvonal felújításával megteremtődik a lehetősége a homokhátsági vidék, vagyis a Dél-Csongrádot, Észak-Vajdaságot és Dél-Bács-Kiskunt magában foglaló térség fejlődésének. Ez egy jó projekt, mely mindkét ország érdekeit szolgálja, mindkét nemzetet” – jelentette ki Pásztor István. A vajdasági képviselőház elnöke hozzátette, szerb oldalról az a legfontosabb kérdés a projekttel kapcsolatban, hogy lesz-e elegendő uniós forrás a fejlesztésre. Pásztor bízik abban, hogy 2015 végén, vagy 2016 elején elindulhat a kivitelezés.

dkmt01_gs

A Vajdaság Autonóm Tartomány Kormánya és a DKMT Duna-Körös-Maros-Tisza Eurorégiós Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Közhasznú Kft.projektjének zárókonferenciáján

Kern Imre

, a szerbiai Építésügyi, Közlekedési és Infrastruktúrafejlesztési Minisztérium államtitkára arról beszélt, hogy a vasútfejlesztés Szerbia azon szándékából indul ki, hogy közeledni szeretnének az Európai Unióhoz. A projektzárón a DKMT Nonprofit Közhasznú Kft. ügyvezetője,

Csókási Eszter

elmondta, a DKMT első, tíz évvel ezelőtt elkészített stratégiájában is szerepelt a vasúti infrastruktúra fejlesztésének fontossága. Megjegyezte, több nyomvonalterv is készült, majd 2010-ben gyorsultak fel az események, amikor megvalósíthatósági tanulmányt készítettek a Szeged-Szabadka vonalra vonatkozóan. Kiemelte, hogy immár a nemzeti közlekedési stratégiában is szerepel a határon átnyúló projekt.

30 perc alatt Szegedről Szabadkára

Perjés Tamás

, a Trenecon Cowi Kft. műszaki igazgatója arról számolt be, hogy a Szeged-Szabadka közötti szakasz engedélyezési tervei készültek el, amelyek alkalmasak arra, hogy akár a kivitelezés is elkezdődjön. Ehhez természetesen a politikai akarat mellett forrásokra is szükség lesz. „A Szabadka-Baja közötti vonalon nehezebb a helyzet, hiszen egy részben nem is létező nyomvonalról van szó, ezért az előkészítés is lassabb. Itt a környezeti hatásvizsgálatok zajlottak le, amit benyújtottunk az illetékes hatóságoknak, továbbá a tervezett vasútvonal által érintett települések fejlesztési terveihez készületek el dokumentációk” – részletezte. Hozzátette, a Szeged-Szabadka vasútvonalon 4 millió eurós kilométerenkénti kivitelezési költséggel kalkulálnak. A tervek szerint az említett szakaszon az átépítés után akár 160 kilométer óránkénti sebességgel is közlekedhetnének a szerelvények, amelyeknek az engedélyezett sebessége 120 kilométer per órás lehetne a mostani 60, illetve 80 kilométer per órás sebességgel szemben.

dkmt29_gs

„Vannak olyan szakaszok, mint például Palicsnál és Szeged esetében a körtöltésnél, ahol csak csökkentett sebességgel haladhatnak majd a vonatok. A pálya az unió által előírt szabványoknak megfelelő lenne, vagyis 22,5 tonnás tengelyterhelést kell tudni biztosítani. Optikai kábel is épül a sínek mentén, míg a vasúti átjáróknál jelzőlámpák és félsorompók kihelyezése történik meg” – tudatta a szakember. Perjés Tamástól megtudtuk, az állomások és megállók rekonstrukcióját is tartalmazzák a tervek, lesznek szakaszok, ahol a közutat kell átépíteni, míg a gyalogosok számára Horgoson és Palicson aluljárók építését tervezik. Az utasok nagy örömére a menetidő is jelentősen is rövidülhet, Szeged-Szabadka viszonylatában a mintegy 40 kilométeres távot jelenleg 2 óra tiszta menetidővel lehet megtenni vasúton, míg a pálya felújítása után a gyorsvonatnak ez mindössze 30 percig tartana. Az útlevél-, valamint a vámvizsgálat a járművön zajlana. A minden egyes megállót érintő személyvonat 70 perc alatt tenné meg az utat, a tervek szerint Horgoson 25 percet várakozna.

Csongrád megye is kiáll a fejlesztés mellett

A Csongrád Megyei Közgyűlés elnöke,

Kakas Béla

portálunknak elmondta, a terület- és gazdaságfejlesztés a megye egyik legfontosabb feladata, melynek egyik alapja a mobilitás. „Nagy eredmény, hogy a megvalósíthatósági tanulmány után a projektpartnerek eljutottak odáig, hogy a tervek a szakasz nagy részére elkészültek, így lassan elérhető közelségbe kerül a megvalósíthatóság. Csongrád megye részéről mindent megteszünk azért, hogy ez a projekt előrehaladjon, határ menti megyeként ez kötelességünk, hiszen az egész térség fejlődéséhez hozzájárul” – jelentette ki a közgyűlési elnök.

dkmt00_gs

A megyeháza aulájában a Szeged-Röszke-Horgos-Szabadka-Csikéria-Bácsalmás-Baja vasútvonalról fotókiállítás is nyílt.

Magyar Anna

, a megyei közgyűlés leköszönt elnöke, jelenlegi alelnök Pásztor István munkáját emelte ki a projekt kapcsán, s kifejezte reményét, hogy hamarosan együtt utazhatnak a Szeged-Szabadka közötti járaton.

Rideg László

, a Bács-Kiskun Megyei Közgyűlés elnöke pedig arról szólt, hogy 500 ezer ember várja a megyében azt a pillanatot, hogy elinduljon a modern vasútközlekedés.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.