Közélet

Kettős állampolgárság – kettős mérce?

Kettős állampolgárság – kettős mérce?

2010. május 10., hétfő
Kettős állampolgárság – kettős mérce?

Kisebbfajta zűrzavar látszik kialakulni az új kormány prioritást élvező döntése kapcsán, hogy mielőbb kettős állampolgárságot kíván adni a határon túli magyaroknak erkölcsi elégtételül a 2004-es sikertelen népszavazásért.

A kormány első időszakának egyik legnagyobb logisztikai-adminisztrációs kihívásáról van szó, hiszen a Fidesz szakembereinek számítása szerint is a törvény elfogadásától számított egy hónapban 50-100 ezer kérelem érkezhet majd az államigazgatáshoz, s 1 millió új állampolgárral számolnak.

Martonyi János

a Reuters hírügynökségnek nyilatkozva arról beszélt, hogy a Magyarország határain kívül élő magyarok - kivéve a szomszédos országok magyar állampolgárait - eddig is egyszerűsített eljárással kaphatták meg a magyar állampolgárságot, anélkül, hogy állandó lakhellyel rendelkeztek volna. Ők voltak a gazdag nyugati magyarok - tesszük hozzá mi -, akiktől sem lakcímet, sem vastag bankbetétet nem követeltek (bezzeg csóró magyar szomszédjaiktól…!). A külügyminiszter szerint az állampolgársági törvény egyszerű módosításával megoldható lesz a szomszédos országokban élő magyarok diszkriminációjának megszüntetése. Egyéni kérelem alapján kapnak állampolgárságot az igénylők, s ez nem fog automatikusan magyarországi választójoggal párosulni. Tehát csak az voksolhat, aki rendelkezik magyarországi tartózkodási hellyel. Mást mond azonban a KDNP-s

Semjén Zsolt

, a kormány leendő nemzetpolitikai felelős miniszterelnök-helyettese. Legfrissebb nyilatkozatában arról beszél, nincs A vagy B kategóriájú állampolgár, így nem különböztethető meg a választójog tekintetében sem. A Hír Tv-ben Semjén megismételte, az kaphat kérelemre gyorsított eljárással állampolgárságot, akinek „magyar identitása” van, vagyis tud magyarul, a történelmi Magyarországról származik, vagy innen vándorolt el. Egy magyar nemzet van, egy állampolgársággal - nyilatkozta, majd hozzátette, most az állampolgárságot oldják meg, később pedig a választójogi törvény módosításával a szavazati jog is sorra kerül. Szomszédjaink közül sem tapsikolnak mindannyian az új törvénynek.

Slota

szerint egyenesen katonai konfliktust jelent a kettős állampolgárság megadása, Ukrajnában pedig az alkotmány egyszerűen nem ismeri a kettős állampolgárság intézményét, noha több ezer polgár rendelkezik román vagy orosz útlevéllel. Kockázatos kérni, mégsem büntetik meg azt, aki megteszi - így is összegezhetnénk az ukrajnai gyakorlatot. A szerbekkel, horvátokkal nincs különösebb gond, és a románok is gyorsított ütemben állítják ki az állampolgárságot a moldáviai románoknak. Az egyedi elbírálás alapján megítélt, szavazati joggal nem járó/vagy igen, magyarországi szociális ellátásra állítólag nem jogosító törvény gyors életbe léptetésének - paradox módon - elsősorban a határon túl, méghozzá a szlovákiai magyarok körében vannak akadályai. Egyes lapértesülések szerint

Csáky Pál

, az MKP elnöke kérte arra a Fidesz vezetését, hogy június 12-éig, a szlovákiai választásokig ne fogadja el a magyar parlament a kettős állampolgárságról szóló jogszabályt, mert az növelné a magyarellenességről harsogó politikai erők pozsonyi sikerének lehetőségét. Talán nem is baj, ha nem kapkodva és lóhalálában döntenek a jogszabály módosításáról, hiszen a magyar-magyar disputa és párbeszéd így is dogmákkal, túlzásokkal terhelt, miközben megkerül számos olyan valós kérdést, amelyet a kettős állampolgárság tömeges bevezetése vet fel. Ha ezeket időben nem tisztázzuk, állandó konfliktusok melegágyává válhatnak. De ezekről majd legközelebb.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.