Közélet

„Új pályán”: Ellenzéki tiltakozás a 2-es villamos tervezett vonala ellen

„Új pályán”: Ellenzéki tiltakozás a 2-es villamos tervezett vonala ellen

2009. február 23., hétfő
„Új pályán”: Ellenzéki tiltakozás a 2-es villamos tervezett vonala ellen

A lakossággal való egyeztetés nélkül, a szegediek érdekeit, véleményét figyelmen kívül hagyva tervezték meg a leendő 2-es villamos vonalát, ezért a projekt mindenképpen átgondolásra szorul - hangzott el a Fidesz-KDNP frakciószövetség hétfői sajtótájékoztatóján. Kalmár Ferenc és Péter Szilveszter önkormányzati képviselők luxusberuházásnak minősítették a tervezett vonal kialakítását, mely a város további eladósodásához vezet, ráadásul környezeti ártalmakat von maga után. Az ellenzék sokallja az új villamosok 600 millió forintos darabonkénti árát is.

Az elektromos tömegközlekedés fejlesztését célzó, mintegy 30 milliárdos szegedi nagyprojekt, illetve annak legvitatottabb eleme, a leendő 2-es villamos vonala volt

Kalmár Ferenc

, a KDNP frakcióvezetője és

Péter Szilveszter

(Fidesz) közös tájékoztatójának témája. A két politikus leszögezte: az ellenzék nem magát a fejlesztést kifogásolja, hiszen ők is érdekeltek Szeged gyarapodásában, az itt lakók és a turisták kényelmének szolgálásában. A 2-es villamossal kapcsolatos szándékokat azonban elhibázottnak tartják, s nehezményezik.

Kalmár szerint esztelenség százmilliókat költeni az új villamosokra

Kalmár Ferenc azt mondta: a lakosokat nem kérdezték meg, szeretnének-e villamost a Rókusi körútra. A 2007 őszén sebtében összehívott lakossági fórumon a többség úgy foglalt állást, hogy a körút közlekedése nem hagy kívánnivalót maga után, ott nincs szükség egyéb tömegközlekedési eszközre. A frakcióvezető úgy tudja, ha a városvezetés jelenlegi elképzelései valósulnak meg, akkor a 2-es busz csak a Mars tér és Újszeged között közlekedik majd, s a 83-as, valamint a 83/A-s járat vonalát is megcsonkítják - teszik mindezt azért, hogy gazdaságos utasmennyiséget lehessen biztosítani a 2-es villamosnak. A frakcióvezető indítványozta, hogy a közlekedéseltereléssel járó munkákat - így például a Kossuth sugárúti körforgalom építését - halasszák el 2010 utánra, azaz az M43-as átadását követő időszakra. Ezt azért tartja szükségesnek, mert a Kálvária sugárút, a Damjanich és a Szatymazi utcák korábban nem lesznek képesek kezelni a Kossuth sugárútról rájuk zúduló forgalmat. Kalmár kitért az új villamosok beszerzésének költségeire is. Mint fogalmazott, „esztelenség" egyenként 600 millió forintért 9 darab Mini Combinót vásárolni a gazdaság válság idején, s az árak már csak azért is túlzottan magasnak tűnnek, mert mintegy tíz évvel ezelőtt a most is futó Tatrák 80 millióért kerültek a város birtokába...

Az ellenzék „új pályára" helyezné a 2-es villamost

Péter Szilveszter abban látja a legnagyobb problémát, hogy a gőgös hatalom egyáltalán nem egyeztetett az érintett területen élőkkel. Nem készült hatástanulmány sem a beruházással kapcsolatban. Az utóbbi hónapok során világossá vált, hogy a lakosság tiltakozik a 2-es villamos Rókusi körúton történő átvezetése ellen, ám a városvezetés lesöpri az ellenvéleményeket, erőből veri át akaratát az embereken. „Kijelenthetjük, hogy egyáltalán nincs konszenzus ebben a témában" - fejtette ki, hozzáfűzve: Brüsszel bizonyára nem szívesen támogat olyan beruházást, mely nem élvez különösebb társadalmi támogatottságot. A fideszes képviselő szerint a beruházás több szempontból is hátrányos a lakosság számára: 150-200 fát, valamint számtalan cserjét, bokrot kell kivágni a Rókusi körúton, s ha ezek pótlása meg is történik, biológiai hatása csak tíz-tizenöt év múlva érvényesül; a villamos túl közel kerül a lakóházakhoz, így növekszik a zajhatás; a forgalom nem csillapodik, hanem tovább növekszik egy új közlekedési eszköz megjelenésével; végül új szennyező forrás jelenik meg a területen: az elektroszmog. A sajtótájékoztatón elhangzott: az ellenzék azt javasolja, hogy az új villamos vagy a József Attila sugárút és a Szeol-stadion között, a Budapesti körúton haladjon (hiszen ott bőven van lehetőség a négysávosításra, a szélesítésre, s a lakosságsűrűség sem rosszabb, mint a Rókusi körúton), vagy pedig a Kossuth Lajos sugárútról ne jobbra, a Rókusi körút felé forduljon, hanem balra, a leendő buszpályaudvar felé.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.