Vélemény

Tapsvihar várta Szegeden az Arany Medve-díjas filmrendezőt + FOTÓK, KRITIKA

Tapsvihar várta Szegeden az Arany Medve-díjas filmrendezőt + FOTÓK, KRITIKA

2017. március 7., kedd
Tapsvihar várta Szegeden az Arany Medve-díjas filmrendezőt + FOTÓK, KRITIKA
testrol_es_lelekrol_film_kozonsegtalalkozo002kf

Enyedi Ildikó rendező és Muhi András producer a Belvárosi Moziban beszélt a Testről és lélekről című filmről. A két szerelmes nehézkes egymásra találásáról szóló alkotást Arany Medve-díjjal ismerték el Berlinben – 42 év után kapta meg a rangos elismerést magyar film újból.

Szegeden is bemutatták

Enyedi Ildikó

Testről és lélekről című alkotását, a március hatodikai vetítést követően a rendező és a film egyik producere válaszolt a közönség kérdéseire. A 67. Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Arany Medve-díjat elnyert filmről szóló kritikánkat a keretes részben olvashatják a cikk második felében. „Kamaszkorunkban mindannyian átéltük azt, amiről a film szól. Borzongás, fagyott szorongás. Mi vár minket az ismeretlenben, ahova kilépünk a magunk védett zónájából?” – mondta a rendezőnő a két szerelmesről szóló alkotásról. A férfi főszereplő,

Morcsányi Géza

, a Líra Kiadói Csoport igazgatója, dramaturg élete első filmszerepét játszotta, mégis párjának, a Máriát alakító

Borbély Alexandrának

a megtalálása volt igazán nehéz, öt hónapot vett igénybe. Itt nem szeretett volna amatőr színészt a rendező, mert attól félt, hogy egy valóságban is az eljátszott szerephez hasonlóan zárkózott személy nem bírta volna a forgatást, más viszont nem tudta volna ezt eljátszani. Egy kortalan nőt kívánt bemutatni, aki 22 és 40 között lehet, a férfi főszerepnél viszont szándékosan idősebb embert választott, egy olyat, akiről elképzelhető, hogy kiégett élete során.

testrol_es_lelekrol_film_kozonsegtalalkozo014kf

A főhősök párhuzamba állíthatóak az álmaikban megjelenő két szarvassal. Az állatokat

Horkai Zoltán

filmes állatkoordinátor készítette fel. Picur, az ünő már „rutinos” filmszereplő volt, a szarvasbika, Góliát viszont már öreg, 12 éves. Az utóbbiról megpróbálta lebeszélni a szakember Enyedi Ildikót, sőt, egyszer még el is próbálta hitetni a rendezőnővel, hogy másik állatot választott, de az alkotó 120 szarvas közül is kiválasztotta azt, „aki olyan, mint Morcsányi Géza”. Hónapokba telt felkészíteni az állatokat, mert Horkai elutasítja a félelemre építő cirkuszi módszereket. A Bükk fennsíkján egy hétig forgattak kemény hidegben. „Enyedi Ildikó mellett elég embernek maradni, s nem kell producert játszani” – fogalmazott

Muhi András

, a producerek egyike. Úgy látja, egyfajta közszolgálati szerepkör jelenik meg a magyar producereknél, mert meg kell találni azokat az értékteremtő alkotásokat, amelyek hozzáadnak az európai filmkultúrához, s egyben a magyar állam támogatását is elnyerik. Hangsúlyozta, feladatuk nem csak annyi, hogy összeszedjék a költségvetést - Magyar Nemzeti Filmalap 420 millió forintot adott a gyártásra -, hanem egészen a forgalmazásig segíteniük kell az alkotást, ami egy igazi „never ending story”. https://www.youtube.com/watch?v=pnYts52GaiA

✍A szerelmesek álmai összeérnek

Megtalálta az egyensúlyt a szerzői film és a zsánerfilm között Enyedi Ildikó. „Szerelem, szerelem, átkozott gyötrelem” – a népdal szövegéhez képest nehéz újat mondani, de a művészet képviselői mindig megpróbálják ezt megtenni, a kultúra iránt érdeklődők pedig vevők erre. Egyesek Kis Grofótól – tőle is „felcsendül” egy ismert sláger a filmben -, mások Goethétől tanulnának – a Testről és lélekről inkább az utóbbiakhoz szól. Nem a legromantikusabb helyszín az egymásra találásra egy korszerű gépesített vágóhíd. Ez azonban nem túlzottan nehezen feloldható szimbólumot rejt: globális világunk, rohanó mindennapjaink megfeleltethetőek a húsüzemnek, ahogy már 1965-ben az Elégia hasonló módon intett búcsút egy letűnt kornak. Nem elhanyagolható, hogy a morbid színhely ellenére nem terhel minket Enyedi Ildikó Tarr Béla-i depresszióval, a levágott állatok utáni töménytelen vért pedig szép lassan lemossa a film magáról menetközben – ahogy ezt műszak után a takarításnál teszik. A maga kis külön világában él Endre (Morcsányi Géza), a gazdasági igazgató és Mária (Borbély Alexandra), a frissen felvett minőségellenőr. Extrém zárkózottságuk oka eltérő, míg a női főhős saját autisztikus vonásait levetkőzve igyekszik tapasztalatlanságán, életidegenségén túllépni, addig a nála idősebb Endre a felhalmozott negatív tapasztalatait próbálja meg magába fojtani. Erénye az alkotásnak, hogy a téma komolyságát gagekkel oldja fel, mégsem csinál egy pillanatra sem viccet a szereplők – nagyon is valós – terheiből. Ad egyfajta hihetőséget, hogy Endrét nem egy profi színész játssza, Mária bemutatása viszont olyan feladatot jelenthetett, amire egy amatőr nehezen lett volna képes – erre utalt is a film utáni beszélgetésen a rendező. Nagy Ervin hozta a tőle elvárt szépfiú szerepét, Jordán Tamás pont olyan, mint bármelyikünk orvosa, Schneider Zoltán játszotta Jenő pedig a karakterszínészhez közel álló kissé ügyetlen figurája egy látszólag mintaszerű élet tragédiáját rejti. Rendszeresen operál a szexualitással – mellekre, fenekekre közelített képek - Enyedi Ildikó, ezt nőként bátran megteheti. Kihangsúlyozza, hogy a visszafogott – mégis a többiekhez képes kiemelkedően szép – Mária ezzel is túllép a mindennapin, nem a ruha teszi értékessé a nőt. Azonban nem kapunk arra választ, hogy a női főszereplő hogyan került ki a viharos világba, s egyáltalán miért nem sodorta már el egy kisebb széllökés is. Álmaikban mégis egymásra találnak a főszereplők, ahogy egy rendőrségi nyomozáshoz kapcsolódó pszichológiai vizsgálat során kiderül. A két szarvas egyértelműen tükörképe Máriának és Endrének, az e világon túl tudják, hogy mit kéne tenniük, a valóságban azonban csak bukdácsolnak. Minden éjjel találkoznak, ugyanazt álmodják, mégsem tudnak könnyen szembenézni magukkal. Pontosan, mint mi magunk. Talán ezért is szerethető Enyedi Ildikó alkotása.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.