Nincs semmiféle modellje annak, milyen hatással lehet egy tagállam gazdaságára a fejlesztési források részleges vagy teljes elvonása, erre ugyanis még nem volt példa az EU történetében.
Ide a rozsdás bökőt, hogy komolyabb összeget letétbe helyezve alig találnánk hazánkfiát, aki fogadni merne a kormány kontra EU, illetve IMF meccs pontos kimenetelét illetően! Spekulálni persze addig is lehet, ahogy jól informáltságukat kihasználva ezt teszik is a politikához közel esők magukat jól leplező csoportjai. Nevezettek körei bizony komolyan profitálhatnak egy-egy időben kapott, elcsípett hírmorzsából vagy féligazságból, melyet a sajtóval megosztva jelentősen befolyásolhatják a forint árfolyamváltozásait, amin rendesen kaszálhatnak. Hogy ennek következtében hány honfitársuk bukja el lakását, befektetéseit, veszti el megélhetését, hogy végső soron mi lesz azzal az országgal, melyből épp a pénzüket menekítik ki az offshore-ban lévő egyéb jövedelmeik mellé, nagy valószínűséggel nem különösebben érdekli őket. Arra azonban én merek fogadás kötni, hogy ők sem tudják, mi lesz itt! Megkockáztatom továbbá, hogy ezt talán sem a kormány, sem a kormányfő, sem az uniós biztosok, de még az EU parlamentjének frissen kinevezett balos elnöke, de a hitelosztók tárgyalói sem tudják! Egyre inkább olyan érzésem van, hogy ez ügyben az összes fél – mindent vagy semmit játszva – nagyban blöfföl. Látszatra a Magyarországot és kormányát kérdőre vonóknak, rendre utasítóknak áll a zászló, míg Orbán Viktor időnyerésre tűnik játszani, mintha tudna valamit, amit mi nem: látná a fényt a számunkra ismeretlen irányú alagút végén, s csak azon izgul, ne jöjjön közben szemben annak a bizonyos gyorsnak a vörös mozdonya… A dolgok kedd délutáni állása szerint
mindenképp engednie kellene a miniszterelnöknek. Amennyiben (népének és magának) „jót akar”, meg kell járnia
Különben… És itt jön az ez idáig kevésbé szóba hozott kérdés: mi lesz akkor, ha mégsem? (Erre senki még csak gondolni sem mer, ugye?) Előbb-utóbb hagyják dugájába dőlni – saját maga választotta útját járni – Magyarországot, lehetőleg az Európai Unión kívül: ez lenne a fenyegető következmény, ugye? Csakhogy ez egy az egész jelenlegi közösségnek fájdalmas döntés (Magyarország „csődje”) megágyazhat az EU más tagjainak csődjéhez, de akár az unió bukásának is. Ha megjárja a miniszterelnök és vele a kormánya a Canossát, ha nem, mindkét esetben „megjárhatja”! Ha hívei alázatosan, bocsánatért esedezve, pőrén látják a „szabadságharc” vezetőjét, vajon mit szólnak? Belátják-e, hogy most – mint egykoron IV. Henrik császár – épp bölcsen cselekszik? („Aki időt nyer, életet nyer!”) Vagy gyengeséget látva tettében elpártolnak tőle, s a radikálisok, a kompromisszumot nem keresők táborba futnak? Elveszítheti-e e tettével táborát, azon belüli megbecsülését, vezető szerepét? De ha nem így cselekszik, annak mi lesz a következménye? A bizonyosra vehető (gerjesztett) pánik nem okoz-e nagyobb bajt, nem viszi-e ez önmagában az országot csődbe? Sok a megválaszolatlan kérdés tehát azon túl is, hogy miért pont Magyarország lenne az uniós jogérvényesítés első számú célpontja, miért vannak egyenlőbbek az egyenlők között, hogy gondolkodtak-e az uniós szakértők és biztosok azon, milyen üzenete van egy Trianont megélt ország megleckéztetésével kezdeni a példastatuálást, és milyen kockázatokkal kell számolniuk? Annyi bizonyos csupán: a „Canossa-járás” hozadékával könnyebb számolni (legyen az Magyarországra és Orbán Viktorra nézve pozitív vagy negatív előjelű, ítélje meg azt ki-ki saját értékítélete szerint, úgy ahogy neki tetszik)! De mint a hivatkozott történelmi analógia is
, nem lehet tartós szövetséget vagy egyességet kötni kölcsönös kompromisszumok nélkül. (Az invesztitúraharc is a jogok gyakorlásának szuverenitása körül zajlott, s végül olyan megállapodással zárult, mely semelyik – időközben elhalálozott – félnek nem felelt meg, de a wormsi konkordátum megteremtette a tulajdonképpen máig érvényes status quót az állam és egyház ilyetén ügyeiben. Jelenleg viszont az a helyzet, hogy még az sem tudni pontosan, mi lenne Magyarország büntetése (és most a világbanki készenléti hitel biztosításának lehetősét nem is hozom szóba), ha teszem azt a haladékul kapott egy esztendőben, tehát 2013-ig a kormány nem tudja elhitetni, hogy hosszabb távon ható strukturális beavatkozásokkal stabilizálni tudja az állami büdzsét. Nincs semmiféle modellje annak, milyen hatással lehet egy tagállam gazdaságára a fejlesztési források részleges vagy teljes elvonása, erre ugyanis még nem volt példa az EU történetében. Németország és Franciaország ellen ugyan zajlott már hasonló eljárás, ám ezek a tagállamok eleve nem voltak jogosultak a kohéziós alapban lévő pénz felhasználására, tehát nem is volt mit elvonni tőlük. Arról meg ne is beszéljünk, hogy amennyiben az eljárás következményeként elzárják előlünk a kohéziós alapokban lévő fejlesztési forrásokat, úgy hatna, mintha a betegtől épp a legfontosabb gyógyszereit vonnák meg, csak azért, mert kiderült róla, alternatív gyógyászokkal is próbálkozik, és nem mindenben tartja be az „orvos” előírásait. Na ki mer fogadni a kormány kontra EU, illetve IMF meccs pontos kimenetelét illetően?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.