Vélemény

A magyar Gironde emlékezete

A magyar Gironde emlékezete

2008. november 2., vasárnap
A magyar Gironde emlékezete

A „második" köztársaság ugyebár 1946-ban jött létre a köztársaság kikiáltásával, ami inkább kapcsolódik a rendszerváltáshoz, minthogy a 1989-90-ben organikus alkotmányos előzményként tekintettek 1946-os alkotmányos váltásra. A számozásokkal az a gond, hogy a 18-as „első" köztársaságot felváltó, megbuktató, Kun Béla-féle 19-es tanácsdiktatúra formailag szintén köztársaság volt: tanácsköztársaság.

Az 1956-os októberi forradalom árnyékában szinte teljesen kiveszett a köztudatból az 1918-as októberi (őszirózsás) forradalom. Francia minta nyomán - különösen a baloldalon - szokássá vált a köztársaság 1989. október 23-i újabb kikiáltása nyomán harmadik köztársaságról beszélni, de ez inkább a Gyurcsány Ferenc által erőltetett republikánus politikai mitológia része, semmint nemzeti hagyomány. A „második" köztársaság ugyebár 1946-ban jött létre a köztársaság kikiáltásával, ami inkább kapcsolódik a rendszerváltáshoz, minthogy a 1989-90-ben organikus alkotmányos előzményként tekintettek 1946-os alkotmányos váltásra. A számozásokkal az a gond, hogy a 18-as „első" köztársaságot felváltó, megbuktató, Kun Béla-féle 19-es tanácsdiktatúra formailag szintén köztársaság volt: tanácsköztársaság. De a 46-os „második" köztársaságot felváltó, megbuktató, Rákosi Mátyás-féle 49-es proletárdiktatúra is köztársaság volt: népköztársaság. Ha ehhez hozzávesszük, hogy a Károlyi Mihály fémjelezte „első" köztársaság hivatalosan népköztársaság volt, akkor kitűnik, az államformákkal kapcsolatos hagyományteremtés már önmagában rendkívül nehéz vállalkozás, és a döntő nem maga az államforma, hanem a formába zárt tartalom lehet: az adott forma bevezetése az adott történelmi körülmények között mennyiben vitte előre a nemzet dolgait, különös tekintettel azokra a konkrét politikai erőkre, akik az alkotmányos váltást kierőszakolták? A 18-as köztársaságot „népköztársaság" volta ellenére azért szokás a hármasnál tartó számozás kezdőpontjának tekinteni, mert demokratikus volt, szemben a 19-es tanácsköztársasággal. És az 1949 és 1989 közötti népköztársaság is ebből a szempontból az volt a legnagyobb gond, hogy egy antidemokratikus rendszer formai mázaként funkcionált. Az 1., a 2. és a 3. magyar köztársaságok tehát elvben egy demokratikus köztársasági hagyományt alkotnának. Tartalom és forma dialektikája azonban azért sem ilyen egyszerű, mert vannak még olyan komoly „tartalmi" kérdések, amik miatt 18-as köztársaság kikiáltása, de még - igazság szerint - a 46-osé sem vált a nemzeti hagyomány részévé. 1918-ban a köztársaságot egy hatalomra került radikális kisebbség kiáltotta ki annak ellenére, hogy a köztársasági gondolatnak nem volt igazán széles társadalmi támogatottsága. Akkortájt a lakosság túlnyomó többsége a királyság ezeréves hagyományát érezte magáénak olyannyira, hogy igazából még Károlyiék is ellene voltak a köztársaság kikiáltásának. Egy másik igen komoly szépséghibája volt a forradalomnak, hogy a beharangozott választásokat nem tartották meg, elsősorban azért, mert menetközben beütött a ménkü, Kun Béláék hatalomátvétele. De még ha Kunékat háttérbe is lehetett volna szorítani, egy szabad választásnak 1919-ben bizton nem Károlyiék, hanem a tőlük „jobbra" álló erők lettek volna a győztesei, és ezzel tisztában voltak Károlyiék, ami egyik oka volt annak, hogy ha Károlyi nem is „átadta" a hatalmat Kunéknak, nem tett semmit az ellen, hogy a hatalom „ne adódjon át" az antidemokratikus baloldali radikálisoknak. Érthetőbben fogalmazva: Károlyiék inkább a „polgári demokratikus forradalom" baloldali radikális ellenfeleit látták szívesebben a hatalomban, semmint a forradalom polgári jobboldali vagy akár konzervatív erőit! Ebből pedig nemcsak Károlyi történelmi csőlátása, szűklátókörűsége vonható le tanulságként, hanem az is, hogy a 18-as polgári demokratikus átalakulásnak voltak polgári demokratikus vagy konzervatív hívei és résztvevői is, ami leginkább azt a mai magyar jobboldalt vághatja mellbe, amelyet egzaltált Károlyi-ellenessége történelmileg szintén elvakít. A forradalmi analógiaként Kun Béláék már csak azért is jakobinusoknak tekinthetők (Szamuelyék meg a „veszetteknek"), mert a forradalom előtt Károlyi tágabb politikai környezetébe tartozó, a húszas években már jobboldali szellemi tekintélyként munkálkodó Milotay István deklaráltan „girondista", tehát forradalmi pozíciót foglalt el. Milotay jóval később a hitleri Németország politikai szövetségesévé vált, Károlyi meg kvázi kommunista lett, de ez is csak jó ok arra, hogy az 1918-as forradalom szó szerint polgári jellegét és girondista híveit a polgári oldalon újragondolják.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.