Szórakozás

Vigyázz, kész, rózsa! + FOTÓK

Vigyázz, kész, rózsa! + FOTÓK

2012. június 22., péntek
Vigyázz, kész, rózsa! + FOTÓK

Tizennegyedik alkalommal nyílt meg a hagyományos Szőregi Rózsaünnep péntek délután, mely Magyarország egyetlen ilyen rendezvénye. A vasárnapig tartó virágparádé koncertekkel, kiállításokkal és táncbemutatókkal is várja az érdeklődőket.

Rózsaillat lengi be Szőreg Rózsa terét - a pénteki megnyitón

Rózsavölgyi József

önkormányzati képviselő köszönetet mondott a helyiek lelkes csapatának és minden támogató intézménynek, cégnek, akik munkája nélkül nem jöhetett létre a rózsaünnep. Mint a képviselő kiemelte, külön köszönet illeti a rózsatermelőket is, akik több tízezer virággal járultak hozzá a szombaton felvonuló lovaskocsik feldíszítéséhez.

A holnap rózsáiért

A Tömörkény István Művelődési Házban az érdeklődők folyamatosan betérhetnek a vágott rózsa virágkötészeti bemutatóra, ahol kiderül, mi mindent díszíthet a páratlan virág: kanapét, kályhát vagy éppen kandallót. A művelődési házban egy Rózsaszobát is berendeztek, ahol a rózsatermesztéshez használt eszközöket, mint például szemzőkést és kaccsazó bicskát éppúgy megcsodálhatunk, mint rózsás tányérkészletet, táskát vagy gyertyákat. Megtudhatjuk, hogy egy kilogramm valódi rózsa illóolajhoz háromezer kilogramm rózsaszirom, azaz mintegy egymillió-kétszázezer virágszál szükséges. A földszinten látható a "Rózsák titka" képzőművészeti kiállítás, melyen rajzok, festmények, fotók, montázsok sorakoznak, helyi alkotók, iskolások, illetve a Szegedi Fegyház és Börtön elítéltjeinek munkái is itt találhatók. Az SzSzKSz Kossuth Zsuzsanna Egészségügyi és Könnyűipari Tagintézményének 14 éves diákjai A rózsa a divatban, az öltözködésben címmel alkottak képeket. A kiállításon megtaláljuk az Újszentiváni Babamúzeum babáit is rózsás ruhában, rózsás fejdísszel, illetve rózsacsokorral.

Bodó Imre

, Szőreg országgyűlési képviselője köszöntőjét történelmi visszatekintéssel kezdte. Mint mondta, a 19-20. század fordulóján a Maros és a Tisza szabályozásának köszönhetően jó termőföld kínálkozott a rózsatermesztéshez, így a magyar virágok már a két világháború között is világhírre tettek szert, bejárták Európa piacait is. 2004 óta hungarikumként tartják számon a szőregi rózsát, mely a szegedi nagytáj jó hírét viszi a világba. Szőregen, Deszken, Újszentivánon és Tiszaszigeten szakértő kezek gondos munkája nyomán terem a növény. A rózsa az ókortól kezdve kedvelt növény volt, a képzőművészetben, az irodalomban és a vallásban is megjelent. A középkorban

Szűz Máriához

kötötték, Magyarországon

Árpád-házi Szent Erzsébet

csodatételeinek jelképévé vált. "A rózsa mély keresztény szimbóluma mindig a jót, a szépet és a nemest jelképezte" - emlékeztetett Bodó Imre, majd azt kívánta, hogy a rózsaünnep Szőregnek ne csak a múltat és a jelent, hanem a jövőt is jelentse. A megnyitó után a helyi óvodák és iskolák tehetséges diákjainak bemutatkozása következett, így a Magyar, a Szerb Utcai Óvoda, a Kossuth és a Karolina Iskola tanulói léptek fel énekes és táncos produkciókkal.

Jó illatú Rósás-kert

A Somogyi-könyvtár Szőregi Fiókkönyvtárában A rózsa az egyházi művészetben címmel rendeztek kiállítást.

Palánkainé Sebők Zsuzsanna

, a Somogyi-könyvtár igazgatója a tárlat megnyitóján elmondta, több szegedi, Grünn-kiadású könyv is látható a tárlók alatt az 1800-as évekből, mint például a "Jó illatú Rósás-kert, mellyben reggeli, estvéli és más imádságok találtatnak" 1826-ból. A 19. századi rózsás könyvek mellett napjaink irodalma is jelen van, mint a 2011-es A rózsa és jelképei

Géczi Jánostól

. Egyetlen más virág sem ihlette meg olyan sokszor a festőket, a szobrászokat, az építőművészeket, a költőket, az írókat, a muzsikusokat, mint a rózsa - hangsúlyozta az igazgatónő. A Biblia is többször említi, Babilon ékírási tábláin a szépség példaképének nevezik. Az egyiptomi falfestményeken is többször előtűnik a rózsaábrázolás,

Néró

római császár egy ünnepségen 200 ezer rózsaszállal díszítette palotáját. A keresztény kultúra kezdetben háttérbe szorította a pogánynak tartott rózsát, de a 13. században már a kolostorkertekben is megtaláljuk, illetve megjelenik a rózsafüzér, valamint a Mária-képek elmaradhatatlan eleme a rózsa. A mohamedán vallás szent növényként tiszteli, erről tanúskodik például a budai Rózsadombon

Gül Baba

türbéje. A magyar történelemben is sokszor szerepel a rózsa.

Nagy Lajos

király például 1348-ban aranyrózsát kapott a pápától, Árpád-házi Szent Erzsébet legendája szerint pedig a szegényeknek szánt alamizsna változott rózsává a szent kötényében.

Rózsás dzsámi

A rózsa egyszerre képes megjeleníteni az érzékiséget, az erotikát, és ugyanakkor a legnagyobb ideákat, a szépet, az igazat és a jót - ez adja a rózsáról alkotott képünk dinamikáját - mondta el a kiállításhoz kapcsolódó előadásában Miklós Péter történész. Valamennyi nagy világvallásban és főként a három nagy monoteista hitvilágban a rózsa mély szimbólum. Egy iszlám példa az egykori szegedi dzsámi, melynek belsejét rózsaábrázolások díszítették, kívülről rózsakert övezte. A zsidóság a biblikus növények közt tisztelte a virágot. Löw Immánuel főrabbi a zsidóság növénykultúrájáról írott munkájában értekezik a rózsa zsidó vallásban elfoglalt helyéről is, nem véletlen, hogy a szegedi Új Zsinagóga kertjébe a keleti virágok mellé rózsát is telepített.

Mária rózsája

Természetesen a kereszténységben is fontos szerepe jut a rózsának. Rozália vagy Rózsa - 4. századi vértanú palermói szent - kultusza nagyon népszerű volt az Alföldön, de egész Európában is. Szent Rókushoz hasonlóan járványok ellen könyörögtek hozzá, művészeti ábrázolásokon gyakorta jelenik meg rózsával. A rózsa Szűz Mária-szimbólum is. Szintén biblikus kötődése van Jerikó rózsájának, a jerikói feltámadó növénynek, mely a hagyomány szerint évszázadokat bír ki anélkül, hogy víz érné - a sivatagban megszárad, majd ha megöntözik, újraéled. Ezért a feltámadás szimbólumának tekintették, és Szűz Mária rózsájának nevezték a középkori Európában (az iszlámban pedig Mohamed próféta lánya, Fatima kezeként emlegették). Szűz Mária maga is az örök élet emberi példája, aki apától és anyától született, azonban a katolikus tanítás szerint élete végén nem halt meg, hanem a Megváltóval, Jézussal való bensőséges kapcsolata miatt, testestől-lelkestől a mennybe vétetett - magyarázta Miklós Péter. A bencések és ciszterciek kolostoraiban már olajalapanyagként és gyógynövényként is használták a rózsát. A domonkosoktól származik a rózsafüzér-imádság - a füzér szintén a rózsa királynőjét, Szűz Máriát jelenítette meg. Azt, hogy a világunk nemcsak horizontális, hanem vertikális is, az ember tudata a spirituális felé is nyitott, nagy meggyőződéssel vallották a rózsakeresztesek a 17. században. Világképüket egy kereszttel ábrázolták, melynek közepe egy rózsa volt, az örök élet jelképe. Úgy vélték, hogy mikor az ember egyensúlyban van a horizontális és a vertikális síkban, akkor megtalálta örök életet - tudtuk meg a történésztől. A részletes program ITT, és ITT olvasható.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.