Ez a hír is érdekelheti
Sulyok Tamás: A jóra és a békére kell figyelnünk +videó


A borszentelés szokása ma is él. Szent János napja a karácsonyi ünnepkör egyik legősibb hagyománya.

Szent János ünnepe a karácsonyi ünnepkör egyik legősibb és leggazdagabb hagyományvilágú napja. A szeretett apostol alakjához a bor megáldásának szokása, gyógyító és bajelhárító hiedelmek, valamint Szegedhez kötődő emlékek is kapcsolódnak.

A János név gyakorisága és a karácsonyi ünnepkörben való naptári helye miatt is kedvelt névünnep. Nemcsak minden tizedik román férfi keresztneve, a szláv nyelvterületeken az Iván sem számít éppen ritkának. Ahogy egykor tréfásan megjegyezték: még az Isten is János.
E naphoz a borszentelés szokása kapcsolódott, mely a borvidékeken máig él. A szentelt bornak is, mint minden egyéb szentelménynek mágikus erőt tulajdonítottak. Beteg embert és állatot gyógyítottak vele, öntöttek a boroshordókba is, hogy ne romoljon el a bor.
A negyedik evangéliumban János csak úgy szerepel mint „a tanítvány, akit Jézus szeretett”, s ez olyan jelző, amelyet a tanítványok közül senki más nem visel.
Evangéliuma mellett három neki tulajdonított levél is található az Újszövetségben, valamint ő írta a Jelenések könyvét. Csak Szent Pál fogható hozzá fogékonyság és a teológiai gondolkodás mélysége tekintetében. Jánosé a nagy szó: Isten a szeretet.
János apostol és evangélista, a Jelenések könyvének profétája, az európai és hazai szakrális néphagyomány egyik legtiszteltebb és egyik legihletőbb hatású alakja. Szellemének merészségét a sas-szimbólum jelképezi: a sas szárnyalása, magas röpte és napra figyelő tekintete jól kifejezi János személyiségét és jellemvonásait.
Szent János ünnepét a nyugati egyházban a 6. század óta december 27-én ülik. Ünnepéhez kötődik a bor megáldásának szertartása. Védőszentjüknek tekintik a teológusok, filozófusok, tanárok, tanulók, aranybányászok, ezüstbányászok, kosárkötők, könyvkereskedők; közbenjár a jó barátságért, bő termésért, illetve lábfájás és mérgezés ellen.
Leggyakrabban az evangélisták között ábrázolják, sassal. A bizánci művészetben általában aggastyán, Nyugaton szakáll nélküli ifjú. Az utolsó vacsora ábrázolásakor Krisztus keblén pihen.
Szent János legendája szerint hiába próbálták a pogányok megmérgezni. Ennek emlékére számos régi patikánk viselte az Aranysas, Feketesas nevet, annak oltalmát idézve, akinek a méreg nem ártott és áldásával annyi sok hívét vigasztalta, erősítette.
János tiszteletének sajátos fejleménye a 11. század óta a „Szent János áldása”, vagyis a borral, János poharával való köszöntés, áldomás. Miként a karácsonyfa, vagy az adventi koszorú, ez a szokás is német területekről indult el, elterjesztésében a Közép-Európában tevékeny premontrei szerzetesek szerepe is jelentős.
A János-napon megszentelt borral kínálták az útrakelőket, haldoklókat (égi útra indulókat), a halotti tor résztvevőit, a gyógyhatásába vetett hittel a betegeket; használták fül- és fejfájás, torokbajok ellen, és hígítva a beteg jószágnak is jutott belőle.
Mint esküvői italt a János és az Úr Jézus közötti szeretetre emlékezve itták és itatták az ifjú párral: „Igyátok Szent János szerelmét” szavakkal kísérve. Szólásként él a Szent János áldása, a búcsúzáskor megivott utolsó pohár borral kapcsolatosan. Aki pincézéskor az utolsó pohár előtt elment vagy lerészegedett, a régi egriek úgy jellemezték, hogy nem várta meg a János áldását.
A középkorban egyes területeken az esketés idején is sor került a menyegzői bor és a lakodalmi kalács János nevében történő megáldására. A házasulandóknak nyújtották át a boroskelyhet azzal, hogy közös életútjukon János izzó szeretetével kell egymást szeretniük.
A haldoklókkal és halára ítéltekkel is itattak szentelt bort, ők már olyan tartományokba készültek, ahonnan nem tért még meg utazó. A megmaradt szentelt bort aztán a halotti torban az elhunyt emlékére, lelkének üdvösségére itták meg.
A moldvai Lábnyik csángó falujában máig élő hagyomány az asztalvetésnek nevezett szokás: a halotti torban az első korty bort a megboldogult számára az anyaföldre öntik.
Szegeden a vélhetően a magyar kereszténység első századában a várban épült templomot János evangélista tiszteletére szentelték. A sas jelképe bekerült a város középkori címerébe. A neki tulajdonított általános bajelhárító oltalmazó erőt is segítségül hívva a folyószabályozás előtti szegedi halászkunyhók bejárata fölé kiterjesztett sasszárnyakat szegeztek.
Egykori archaikus szegedi szokás, hogy a keresztutakon, vagy malomba menet Szent János nevében ivott bor elfogyasztása után szabad csak közlekedni, mert így lehet legkönnyebben elkerülni, hogy útközben a boszorkányok megrontsák az embert. És mivel ugyanezen boszorkányok megszégyenültek nevének hallatán, a János áldás elmondása általános szokásban volt a lagziktól a halotti torokig bezárólag mindenütt és mindenkor.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.