Ez a hír is érdekelheti
A hét témája: szegedi baloldali politikuskeringő


Súlyos anomáliák borzolták a kedélyeket az önkormányzati cégeknél 2006-ban. Feltárva ezzel a városvezetés vagyonkezelési gyengepontjait.

A szegedi közéletet 2006 nyarán komoly feszültség jellemezte: a városvezetéshez kapcsolódó önkormányzati cégeknél – különösen a Testamentum Kft.-nél és a Környezetgazdálkodási Kht.-nál – felmerült súlyos vagyonkezelési anomáliák a nyilvánosság elé kerültek. Az ügy messze túlmutatott a pénzügyi szabálytalanságok megvitatásán és egy évtizedes szegedi politikai szembenállás új, jogi fázisát nyitotta meg. Az eset egyik legfőbb kérdése, hogy miért volt szükség a felettes ügyészségi szerv beavatkozására, és milyen jelentőséggel bírt, hogy a Szegedi Városi Ügyészség kezdetben le akarta zárni az ügyet.

A 2006-os ügy háttere nem előzmények nélküli: a panaszos, Csapó Balázs lakossági érdekvédelmi megbízott tevékenysége egy olyan, következetes mintázatra világított rá a szegedi önkormányzati gazdálkodásban, amely a közvagyon alulértékelt értékesítésére és a hiányos vagyonkezelésre fókuszált. Már a 2001-es, luxemburgi hátterű Cranium Kft.-vel kötött telekeladási ügy is – ahol a vádak szerint jelentős, 600 millió forintos kár érte a várost – megerősítette ezt a tartós jogi-politikai konfliktusmintát. A 2006-os vádak (sikkasztás, hűtlen kezelés, adócsalás) nem elszigetelt esetek voltak, hanem a helyi vagyonkezelés állandó gyenge pontjai.
Amikor Csapó Balázs büntetőfeljelentést tett, a Szegedi Városi Ügyészség azonnal megtagadta a nyomozás megindítását a Testamentum Kft. ügyében. A hivatali szervek a feltételezett bűncselekmények egy részénél elévülésre hivatkoztak, a frissebb eseteknél pedig a bűncselekmény hiányában történő elutasítást alkalmazták. Ez a jogi formula a bonyolult gazdasági ügyekben elválasztja a rossz üzleti döntést a szándékos, büntetőjogi értelemben vett bűncselekménytől.
A kezdeti ügyészségi döntés tehát azt a mechanizmust indította el, amely jogilag igyekezett tisztázni a városvezetést, elkerülve ezzel a mélyebb jogi feltárást.
Az elutasítást követően a panaszos a felettes szervhez, a Csongrád Megyei Ügyészséghez fordult, ami az ügy legfontosabb fordulópontjává vált. A megyei ügyészség felülbírálta a városi szerv döntését, és formális bűnügyi nyomozást rendelt el. A városi döntés részben elévülésre alapuló elutasítása nem volt fenntartható a súlyos vádak tükrében. A megyei szerv beavatkozása így bizonyos fokú legitimációt adott az ellenzéki vádaknak – jelezve, hogy a feltárt szabálytalanságok jogilag indokolták a nyomozás megindítását, függetlenül attól, hogy a bizonyítás milyen eredménnyel zárult.
A 2006-os ügy központi vádja Botka László polgármester ellen felmerült bűnpártolás gyanúja volt. Csapó azzal vádolta a polgármestert, hogy hivatalos személyként elmulasztotta megtenni a szükséges feljelentést a birtokában lévő szakértői jelentések alapján, amivel megsértette hivatali kötelességét. A városvezetés Solymos László alpolgármesteren keresztül azonnal visszautasította a vádakat, politikai támadásként minősítve azokat.
Az alpolgármester általi azonnali elutasítás, valamint az a tény, hogy a polgármester másfél éve birtokolta az audit anyagokat, egyértelmű hatalmi összefüggést rajzol ki:
a városvezetésnek nem állt érdekében a belső tisztázás.
Ezek a jogi manőverek nemcsak a bírósági felelősségre vonást akadályozták meg, hanem politikai narratívát is építettek, amely a vádakat puszta kampányfogásként állította be. A szegedi önkormányzati gazdálkodás átláthatóságának valódi kérdése ezzel háttérbe szorult. A nyomozati szakasz lezárása ugyan jogilag megtörtént, de a politikai felelősségre vonás igénye – ahogy a későbbiekben látni fogjuk – fennmaradt és a 2012-es ellenzéki vizsgálatban újra felszínre került.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.