Szeged

A Tisza kapuja: Szeged legendás „régi hídja” 142 éves

A Tisza kapuja: Szeged legendás „régi hídja” 142 éves

142 éve adták át a szegediek kedvenc „régi hídját”. A Belvárosi híd története több, mint mérnöki teljesítmény, városi emlékezet is.

Böjthe Sándor
4 órája
A Tisza kapuja: Szeged legendás „régi hídja” 142 éves

1883 szeptember 23-án Szeged városa ünnepelt: elkészült a Tisza felett átívelő első állandó híd, a mai Belvárosi híd. Tervezése, építése, majd átadása nemcsak technikai bravúr volt, hanem a nagy árvíz utáni újjáépítés jelképe is. A híd több mint száz éve meghatározó szereplője a városképnek, történetében mérnöki innováció, háborús pusztítás és újjászületés is helyet kapott.

A Belvárosi híd a XX. század elején
A Belvárosi híd az 1900-as évek elején, akkor még villamospályával. Fotó: Liebmann Béla. Móra Ferenc Múzeum helytörténeti gyűjtemény

A szegedi Belvárosi híd története nem csupán egy mérnöki bravúr krónikája, hanem Szeged városának újjaszületését is jelzi. Az 1879-es nagyárvíz után, amikor a Tisza szinte teljesen elpusztította a települést, Szeged sorsa egy híd képében is új formát öltött: az állandó, vashidat a kor egyik legmodernebb műszaki alkotásaként emelték. Az alábbiakban részletesen bemutatjuk, hogyan vált a Belvárosi híd a város jelképévé, milyen technikai megoldásokkal épült, kiknek a munkája dicsőíti, hogyan kapcsolódnak hozzá városi legendák – és miként formálta a város arculatát egészen a máig.

Az állandó híd gondolata

Szeged több száz évig ideiglenes hajó- és fahidakon kelt át a Tiszán. A 18. század végén Vedres István tervezett cölöphidat, de állandó híd sokáig nem épült. Zsótér János 1842-ben fahidat épített volna saját költségen, ha hídvámot szedhetett volna 20 évig, de a terv elbukott. A Lánchíd mintájára Fest Vilmos is elképzelte egy szegedi híd megvalósítását, de az is csak terv maradt.

Az 1879-es nagyárvíz változást hozott. A várost újra kellett építeni, és a tervszerű városfejlesztés része lett az állandó, modern közúti híd megvalósítása. A híd nemcsak a város két részének összekapcsolására szolgált, hanem a gazdasági és kereskedelmi fellendülést is segítette.

A tervezés és az Eiffel-cég

1880-ban nemzetközi pályázatot írtak ki. A nyertes a francia Eiffel-cég lett, de a tervező valójában a magyar Feketeházy János volt. A tervekben Eiffel neve szerepelt, mivel ő volt a fővállalkozó, de a szerkezeti megoldásokat Feketeházy dolgozta ki.

A híd főbb szerkezeti elemeit a resicai és budapesti üzemekben gyártották. A pillérek kőből, a tartók szegecselt vasszerkezetből készültek. Az összesen 700 méter hosszú híd négy nyílású volt, dészes korlátokkal, újkor megfelelő kandeláberekkel, városi címerekkel.

A "régi híd" az eredeti formájában. Forrás: virtualszeged.hu

A Belvárosi híd átadás és jelentősége

A híd 1883. szeptember 23-án ünnepélyesen megnyílt. Kreminger Antal prépost megszentelte, Pálfy Ferenc polgármester pedig beszédet mondott. A hídon eleinte hídpénz szedtek, ami 1930-ig volt érvényben.

A híd Szeged szimbólumává vált. Új korszak kezdődött, hiszen a Tisza átkelése immár folyamatos volt. A híd megnyitotta Útját Újszeged fejlődésének, sőt, a Balkán felé vezető kereskedelmi útvonalaknak is.

Legendák és mítosszal kevert történelem

Sokan hiszik, hogy maga Eiffel tervezte a hídat. Ez a tévhit abból ered, hogy a francia cég neve szerepelt a dokumentumokon. Valójában Feketeházy János mérnök érdeme a híd terve.

További városi legenda, hogy a hídat eredetileg csak ideiglenesnek szánták. Ez nem igaz: már a kezdetektől modern, hosszú távra tervezett építkezés volt, sőt díszítéseivel az akkori technikai tudás és esztétikum szimbóluma is lett.

A háborús pusztulás és újraépítés

1944-ben, a visszavonuló német csapatok a hídat felrobbantották. A világháborús pusztítás egyik legnagyobb áldozata lett. Az új híd 1947-ben kezdett épülni, s 1948. november 21-én avatták fel. Szerkezete eltért az eredetitől, modernebb, alsópályás acélhíd lett. A mára is fennmaradt híd lényegében már nem az eredeti, de emlékezetében, helyében és funkciójában ugyanaz. A szegediek a mai napig „regi hídként” emlegetik.

Az új szerkezetű Belvárosi híd. Forrás: virtualszeged.hu

A híd szerepe ma

A Belvárosi híd több mint közlekedési létesítmény: kulturális jelkép is. A minden év májusában tartott Hídi Vásár vagy a Szeged Napja ünnepség is a hídhoz kötődik. Emellett a híd turisztikai látványosság is.

A modern kor követelményei miatt felmerül a híd teherbírásának kérdése is. A napi forgalom, a tömegközlekedési járatok, valamint a gyalogos és biciklis közlekedés is igénybe veszi a szerkezetet. Felújítását és fenntartását folyamatosan napirenden kell tartani.

A Belvárosi híd 1883-as megépítése nem csupán műszaki tényező volt Szeged történetében, hanem szimbolikus lépés is a modernizáció felé. A város identitásának meghatározó része, amely nemcsak múltbéli dicsőséget, hanem jelenkori közösségi értéket is hordoz. A híd ívei alatt nemcsak a Tisza folyik, hanem egy egész város emlékezete, története és reménye a jövőre nézve.

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.