Lechner Ödön a magyar építészettörténet meghatározó jelentőségű, művészi igénnyel és tehetséggel dolgozó egyedi formavilágú tervezője volt, jelentős szakírói munkássággal. Film készül a szegedi városháza átépítőjéről.
Lechner Ödön magyar nemzeti szecessziós mesterműveinek öröksége a mai napig inspirálja és formálja az építészetről való gondolkodást. A film olyan utazásra invitál, melynek során belemerülünk az építészet és művészet alakulásába, felidézve egy család életének különleges pillanatait. A film célja, hogy nézőjében érdeklődést ébresszen Lechner Ödön és családja iránt, miközben bemutatja a magyar szecesszió lenyűgöző világát és azokat az egyedi és forradalmi eszméket, amelyeket a család képviselt.
Szegeden a nagy árvíz után a belvárost fel kellett tölteni, így a városházát Lechner Ödön és Pártos Gyula tervei szerint eklektikus-neobarokk stílusban átalakították, 1883-ban új emeletet húztak rá, átépítésre került a torony is. Ugyanezen tervezőpáros 1882-es munkája az egy év alatt felépített belvárosi Milkó-palota a Híd utca és Stefánia sarkán, melyet jellegzetes színe miatt eperháznak is hívnak.
Lechner Ödön a magyar építészet egyik legnagyobb formateremtő egyénisége, a szecesszió kiemelkedő mestere. Legjelentősebb alkotásai a kecskeméti városháza, Budapesten az Iparművészeti Múzeum, a Hold utcai Postatakarékpénztár (ma Magyar Államkincstár), az Állami Földtani Intézet épületei, a kőbányai Szent László plébániatemplom és a pozsonyi Szent Erzsébet templom és plébánia, vagy ahogy sokan ismerik: a kék templom.
A szakmai sikereket személyes tragédiák árnyékolták be, fiatalon tüdővészben elhuny felesége, és a festészetben kiteljesedni próbáló János Ödön fiát harminchat évesen ragadja el egy végzetes betegség.
A Szegeden is maradandót alkotó építészről egyik jelentős terét nevezte el a hálás város. A Dóm téri Nemzeti Emlékcsarnokban látható Ligeti Vilmos bronz mellszobra. A szoborfülkében elhelyezett, az építészt jellegzetes sapkájával ábrázoló alkotásról az Emlékcsarnokot ismertető sorozatunkban még külön cikkel fogunk foglalkozni.
Szemán Róbert producer ötlete alapján Szabó Szonja rendezi A Lechner örökség című dramatizált dokumentumfilmet. A rendező így vall a várhatóan októbertől látható filmjéről: „Lechnerről elsősorban az építészszakma beszél – a film célja az volt, hogy ez a beszédmód kitáguljon. Hogy ne csak a szakértők vagy az érdeklődő műkedvelők tudják, ki volt ő, hanem azok is, akik nap, mint nap elmennek egy-egy épülete mellett anélkül, hogy tudnák, ki is tervezte azt.
A film ennél persze többet is kínál: Lechner nem önmagát akarta megvalósítani, hanem valamit létrehozni, ami akkor még nem létezett – egy önálló, magyar építészeti stílust. Az viszont, hogy ezt a célt nem tudta teljes egészében véghezvinni, mert korának ízlése, a szakmai közeg és a politikai környezet is sokszor gátolta, egyfajta belső drámát teremtett. Mégis: amit hátrahagyott, az ma is hat.
Az épületei, a gondolkodása, a szándék, hogy valami sajátot, valami ránk jellemzőt teremtsen – ez az örökség ma is érvényes.” A Lechner örökség mindenki számára izgalmas élmény lehet, aki elkötelezettje a kultúrának, a történelemnek és a művészeteknek.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.