
Múltidéző Extra: Boldog születésnapot szegedi villamos +videó +képek

Száztizenhat éve indult az első villamos Szegeden

Éppen ma 116 éve, 1908. október 1-én indulhatott meg a forgalom Szegeden, a fő vasútállomást a belvároson át Rókus vasútállomással összekötő villamosvonalon. Bár a két világháborút komolyabb károk nélkül megúszta a szegedi villamoshálózat, a két világháború között az utasszám csökkenése miatt ritkítani kellett a járatokat. A szegedi villamos az 1960-as években élte virágkorát, amikor is hét különböző viszonylatban közlekedtek kötöttpályás járművek a napfény városában.
Volt egy, amikor nyolc villamosvonal is élt a városban. Az akkor már számozott 1-es villamos a két pályaudvart kötötte össze, ma a tram-train jár ezen a legrégebbi szegedi vonalon. A hetvenes évek végén megszűnő 2-es a Belvárost a Városi Stadionnak, és Tápé szélével teremtett kapcsolatot, később, 2012-ben a 2-es teljesen más viszonylatban a Vasútállomás és Rókus között közlekedve született újra . A 3-a először a Belvárosi temetőig járt a Somogyi utcából, de amikor elindult a 7-es, ami ugyanonnan indult és Kiskundorozsmáig futott, akkor visszavágták a Textilművekig, ma a 3 és 3F vonal megy hasonló viszonylatban, de a Somogyi utcát csak súrolja, Tarjánból indul és a Fonógyári útnál van a végállomás. A 4-es a Széchenyi térről indult, és Fodortelepig zötykölődött, ma már Tarjánban van a végállomása.
Ezen a videón a 2-es villamos átépítése és a 4-es villamos vágányainak az út széléről az út közepére helyezését eleveníti fel, de kis ízelítőt kapunk az 1-es vonal Kossuth Lajos sugárúti szakaszából is.
Az újszegedi villamos a Széchényi térről ment át a Belvárosi hídon az Erzsébet Ligetbe, az 5-ös vonal 1969-ben szűnt meg. A 6-os a Marx tér és az Átrakópályaudvar között közlekedett. 1950-ben a Szegedi Kisvasút vonalát lerövidítették, a környékbeli falvakból a Marx téri piacra járók számára létesült a viszonylat a Marx tér – Boross József utca – Kálvária sugárút – Tisza Lajos körút – Szövetkezeti út – Átrakó pu. útvonalon. 1963-ban lerövidítették a Dugonics térig, 1966. május 22-én pedig megszüntették. Ahogy feljebb írtuk, a 7-es Dorozsmára járt 1977-es megszűnéséig, A 8-as 7-es végállomásának Somogyi utcába történő áthelyezésekor, január 22-től indult a Kálvária tér és a Marx tér között. Az alacsony utasszám miatt a járatot egy héttel később, január 29-én megszüntették.
Ma tram-train, amolyan „tiszteletbeli” 1-esként Hódmezővásárhely vasútállomásról indulva Rókus vasútállomáson át érkezik a Nagyállomásra, ahova a 2-es is az Európa Ligettől, a 3-as Tarjánból megy a Vadasparkhoz, az F betűjellel kiegészített 3-as pedig a Fonógyári útra. A négyes Tarjánból indulva a várost átszelve jut el Klebelsberg telepre.
A kezdetekben még csak évi 300 ezer utazást regisztráltak a szegedi villamosjáratokon, ma már azonban naponta csaknem másfél millió utazással számolnak a Szegedi Közlekedési Kft.-nél.
A szegedi villamosközlekedés születésnapja alkalmából kihozták az MWG 12-es pályaszámú nosztalgia villamost, amely kedden délelőttől kora délutánig közlekedett a vasútállomás és a pláza között. Mutattunk képeket az Indóház téren rendezett ünnepségéről és a nosztalgia villamost is "körbefotóztuk".
Az eseményen részt vett Knezevics Viktor a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója és dr. Németh Zoltán Ádám közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezető, akik TársaságFőmérnökségein a villamos üzem területén dolgozó kiváló munkatársaknak adtak át emléklapot: Rózsa Gábor járműfelújító és építő üzemvezető és villamos járműfenntartási üzemvezető, Sós Tibor pályafenntartási szolgálatvezető, Szarvas Szabolcs villamos forgalmi üzemvezető, Varga Ferenc villamosvezető részére.















