Szeged

Múltidéző Extra: Boldog születésnapot szegedi villamos +videó +képek

Múltidéző Extra: Boldog születésnapot szegedi villamos +videó +képek

Száztizenhat éve indult az első villamos Szegeden

Kibédi Péter
2 órája
Múltidéző Extra: Boldog születésnapot szegedi villamos +videó +képek

Éppen ma 116 éve, 1908. október 1-én indulhatott meg a forgalom Szegeden, a fő vasútállomást a belvároson át Rókus vasútállomással összekötő villamosvonalon. Bár a két világháborút komolyabb károk nélkül megúszta a szegedi villamoshálózat, a két világháború között az utasszám csökkenése miatt ritkítani kellett a járatokat. A szegedi villamos az 1960-as években élte virágkorát, amikor is hét különböző viszonylatban közlekedtek kötöttpályás járművek a napfény városában. 

Volt egy, amikor nyolc villamosvonal is élt a városban. Az akkor már számozott 1-es villamos a két pályaudvart kötötte össze, ma a tram-train jár ezen a legrégebbi szegedi vonalon. A hetvenes évek végén megszűnő 2-es a Belvárost a Városi Stadionnak, és Tápé szélével teremtett kapcsolatot, később, 2012-ben a 2-es teljesen más viszonylatban a Vasútállomás és Rókus között közlekedve született újra . A 3-a először a Belvárosi temetőig járt a Somogyi utcából, de amikor elindult a 7-es, ami ugyanonnan indult és Kiskundorozsmáig futott, akkor visszavágták a Textilművekig, ma a 3 és 3F vonal megy hasonló viszonylatban, de a Somogyi utcát csak súrolja, Tarjánból indul és a Fonógyári útnál van a végállomás. A 4-es a Széchenyi térről indult, és Fodortelepig zötykölődött, ma már Tarjánban van a végállomása. 

Ezen a videón a 2-es villamos átépítése és a 4-es villamos vágányainak az út széléről az út közepére helyezését eleveníti fel, de kis ízelítőt kapunk az 1-es vonal Kossuth Lajos sugárúti szakaszából is.

Az újszegedi villamos a Széchényi térről ment át a Belvárosi hídon az Erzsébet Ligetbe, az 5-ös vonal 1969-ben szűnt meg. A 6-os a Marx tér és az Átrakópályaudvar között közlekedett. 1950-ben a Szegedi Kisvasút vonalát lerövidítették, a környékbeli falvakból a Marx téri piacra járók számára létesült a viszonylat a Marx tér – Boross József utca – Kálvária sugárút – Tisza Lajos körút – Szövetkezeti út – Átrakó pu. útvonalon. 1963-ban lerövidítették a Dugonics térig, 1966. május 22-én pedig megszüntették. Ahogy feljebb írtuk, a 7-es Dorozsmára járt 1977-es megszűnéséig, A 8-as  7-es végállomásának Somogyi utcába történő áthelyezésekor, január 22-től indult a Kálvária tér és a Marx tér között. Az alacsony utasszám miatt a járatot egy héttel később, január 29-én megszüntették.

Ma tram-train, amolyan „tiszteletbeli” 1-esként Hódmezővásárhely vasútállomásról indulva Rókus vasútállomáson át érkezik a Nagyállomásra, ahova a 2-es is az Európa Ligettől, a 3-as Tarjánból megy a Vadasparkhoz, az F betűjellel kiegészített 3-as pedig a Fonógyári útra. A négyes Tarjánból indulva a várost átszelve jut el Klebelsberg telepre. 

A kezdetekben még csak évi 300 ezer utazást regisztráltak a szegedi villamosjáratokon, ma már azonban naponta csaknem másfél millió utazással számolnak a Szegedi Közlekedési Kft.-nél.  

A szegedi villamosközlekedés születésnapja alkalmából kihozták az MWG 12-es pályaszámú nosztalgia villamost, amely kedden délelőttől kora délutánig közlekedett a vasútállomás és a pláza között. Mutattunk képeket az Indóház téren rendezett ünnepségéről és a nosztalgia villamost is "körbefotóztuk".

Az eseményen részt vett Knezevics Viktor a Szegedi Közlekedési Társaság ügyvezető igazgatója és dr. Németh Zoltán Ádám közösségi közlekedési és vasútbiztonsági vezető, akik TársaságFőmérnökségein a villamos üzem területén dolgozó kiváló munkatársaknak adtak át emléklapot: Rózsa Gábor járműfelújító és építő üzemvezető és villamos járműfenntartási üzemvezető, Sós Tibor pályafenntartási szolgálatvezető, Szarvas Szabolcs villamos forgalmi üzemvezető, Varga Ferenc villamosvezető részére.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.