Szeged

Szegedi tudósok: a grimmi szellemű kutató

Szegedi tudósok: a grimmi szellemű kutató

A Nemzetcsalád néplélekhez ragaszkodó, organikus szeretete, hűsége hajtotta.

Márton Andrea
2024. május 11., szombat
Szegedi tudósok: a grimmi szellemű kutató

Szegedi tudós cikksorozatunkban bemutatjuk szegedi kötődésű, a tudomány valamely ágával foglalkozó személyeket. E heti részben Ferenczi Imre magyar muzeológus, folklórkutató, egyetemi tanár, a történettudományok (néprajz) kandidátusának életét mutatjuk be.

 

Életpályája

1954-ben a Debreceni Tudományegyetem bölcsészkarán magyar-történelem szakon szerzett tanári diplomát. A Néprajzi Intézetben, mint Gunda Béla tanítványa, néprajzi gyűjtési lehetőséget kapott, először a Hortobágyon, majd Szatmárban és Tarpán. 1954-től Mátészalkán volt gimnáziumi tanár. 1955-56-ban Nyíregyházán a népművelésnél, majd a megyei tanácsnál néprajzi előadóként működött. Az 1956-os forradalom és szabadságharc után letartóztatták. 1957 őszétől általános iskolában tanított Kocsordon. 1961-ben a debreceni Déri Múzeumba nevezték ki muzeológusnak. Bálint Sándor közbenjárására 1964-ben egyetemi oktató lett a Szegedi Tudományegyetem néprajzi tanszékén, 1969-től egyetemi docens.

Népszokásokkal, a mondakutatás elméleti kérdéseivel, hiedelemmondákkal, a Rákóczi- és kuruc kor hagyományaival foglalkozott. Közreadta a Rákóczi és kuruc néphagyományok szabolcs-szatmári gyűjteményét (Molnár Mátyással, Vaja, 1972).

 

"Hol volt, hol nem volt;

A világon egyszer" 

"Száll a madár, ágrul ágra, 

Száll az ének, szájrul szájra". 

 

Ferenczi Imre akkor és ott is kutatott, amikor még lehetetlen volt, és ahova az ukrajnai vidéken átlépési engedélyt  nem kapott: Trianonon innen és végig, túl, Népünk fellelhető területein, és a testvéri óhaza tágabb tájain. A tájegységeink folklórját egyedülállóan csokorba gyűjtötte a belvidék Nagyalföldtől a felső hegyvidékig,s azon túl, minden határokon átjutott. 

Kitört a gyűrűből, ezért úttörő cikkei a régi érában először csak inkább a tengeren túl jelenhettek meg.  Munkássága Magyarságunk ősi gyökereinek,és a világ történeti népmondáinak eredet kutatása, és a népmesék szempontjából is izgalmas lehetőséget kínál. 

Aktuális történelmi világképének elemzése során humán/kultúr antropológiai vizsgálatokból is kiindult:  az ellenségkép talányának nagydoktori fejtegetéséig eljutva. A saját néplelkén átszűrve a többi nép folklórmotivációinak megértéséig jutva el, a mitikus lélektani elemzések köréig kiterjedve ötvöződik egységes életműve. 

Hungarikumként is egyedülálló,de világszerte örök kollektivitású evidenciája megmarad a néplélektani elemzések tudományos és esztétikai értéket preferáló dimenziójában is. 

Táltosok, javasok, erdei, vízi alakok, az animizmus és erdőkultusz, a látó/néző alakja,a bűbájosok, az ördöngős kocsis, garabonciás, és a sámánizmus,temetési rítusok, farsangi játékok dramatikája mélylélektani szinten is megragadta alkotómunkáját. 

A történeti népmondák hősei és hőstípusai, a Mátyás mondakör, a kuruckor Rákóczi hagyományok, a Bocskai szabadságharc, a török küzdelmek, huszita emlékek hagyománykörének feldolgozásaival a történettudomány, ugyanakkor a műfaji kritériumok, monda, epika, költészet adat elemzéseit  konkretizálta. 

Gyűjtései tájegységi kutatásai révén kiterjedtek a kovácsvágási cigány népmesék, a Felső-Tiszahát néphite ,a jugoszláviai, ,    felvidéki területek, bejárása során, ahol a népmeséről, népszokásokról, a néphit mitikusabb szereplőiről szóló közvetlen adatközléseket szintén rögzítette(hang, kép anyag) majd lejegyezte.

Dél-alföldi etnográfiájában a bőségvarázslás, a bánsági népi gyógymódok, a Rózsa Sándor nemzetiségi örökség, a betyárság hagyományköre,népi szokásrend, viselet Szőregen(Szőreg és népe),a deszki major népe, ráolvasások, archaikus nép gyógymódok a Maros mentéről,a drávaszögi és szlavóniai népszokások is megjelentek.  Feldolgozásait, jelentős oktatási rendszerbe integrálta.

A vallásnéprajzon, néphiten, szokásokon, a népi alakok elemzés perspektíváin túl, az eredetmondák élmény intenzitásának feltárásán, és mondaterminológiai elemek  tiszta fogalmak világában megragadott meghatározásain dolgozott. 

Gunda Béla igy irta,jellemezte az Életmüvet:

"Ferenczi Imre újra írhatta volna a" magyar Ipolyit"amelyről Roheim Géza is csak álmodozott."

 

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.