Szeged

Múltidéző: Szeged akkor és most-egy kicsit másképp (2. rész)

Múltidéző: Szeged akkor és most-egy kicsit másképp (2. rész)

A múltat "beültettük" a jelenbe

Kibédi Péter
2024. március 24., vasárnap
Múltidéző: Szeged akkor és most-egy kicsit másképp (2. rész)

Az elmúlt héthez hasonlóan kerestünk néhány képet Szeged múltjából és „beültettük” a mai városképbe. Akkor és most – egy kicsit másképp, másodszor.

Archív fotó: a Tisza Lajos körút–Mérey utca sarok 1969-ben. A Tisza Lajos körúton már 112 éve jár villamos, de egészen 1977-ig egy vágányon és az autóút szélén közlekedett. A vonalat 43 éve korszerűsítették, akkor a Mérey utcáig két vágányon és az út közepén haladhatott a villamos. Az archív kép bal sarkán még áll az a ház, amelynek a helyén 10 évvel később átadják a Postapalotát, ami akkor Magyarország legergonomikusabb épülete volt, sajnos ma már inkább csak egy szocreál építészeti mementó.

Archív fotó: a Dóm tér 1936-ban. Eltelt 94 év a két kép elkészülte között, de a Dóm tér még most is Dóm tér, és ha egy időutazó Szegedre érkezne, ugyanazt látná. A velencei Szent Márk tér méretével egyezően 12 000 négyzetméter nagyságú és Észak-Európa elegáns, letisztult stílusát hordozó épületek által határolt tér 1928–30 között, Rerrich Béla tervei szerint épült fel, tehát idén 90 éves. Keleti és déli oldalán egyetemi intézetek, míg nyugati felén a püspöki palota és a hittudományi főiskola található. Árkádjai alatt a Nemzeti Emlékcsarnok több mint száz szobra emlékeztet a magyar történelem, a tudomány, a művészet kimagasló egyéniségeire.

Archív fotó: a Dugonics tér 1948-ban. Szemben Szeged legismertebb utcája, az állandóan lüktető Kárász utca. A legnagyobb átalakuláson a kétezres évek elején ment át, azóta nemcsak nevében, hanem kialakításában is sétálóutca. Mint az 1948-ban készült képen látható, járda és útpálya is volt az utcában, korábban ugyanis gépjárművel is be lehetett oda hajtani, sőt villamos is járt. A kép baloldalán egy újabb szocreál építészeti mementó, ami sem a Dugonics tér, sem a Kárász utca képébe nem illik bele. A Kárász utca–Klauzál tér városépítészeti együttesének felújítását 2003-ban Európa Nostra-díjjal ismerték el.

Archív fotó: a Széchenyi tér 1935-ben. A harmincas évek közepén készült képen látható, hogy Szeged főterének közepén már akkor is egy park volt, bár a kép elkészültének idején még Vásártérként is funkcionált. A városháza előtti parkrész medencéit „Az áldást hozó Tisza” és „A romboló Tisza” című szobraival díszítette 1930-ban Pásztor János. A romboló Tiszát egy pontyon száguldó haragos férfi szimbolizálja, aki bal kezével egy fiatal anyát ragad magához, jobbjával pedig a fia kezét fogja. Poszeidón görög tengeristen kíséretéhez tartozó Tritonra emlékeztet a főfigura, Triton csigatrombitájával hirdette ki ura parancsait.

Archív fotó: a Széchenyi tér 1956-ban. A néhány méterrel és a másik oldalról fotózott képen a Zsótér-ház látható. A négyszintes klasszicista stílusú palota névadója Zsótér János, Szeged akkori legnagyobb hajótulajdonosa, gabonakereskedője. Az épület alapjait 1840-ben rakták le, azonban csak majd' 30 évvel később, 1866-ban készült el. Az 1848–49-es forradalom és szabadságharc idején az épület katonai kaszárnyaként és kórházként funkcionált, valamint innen intézte az ország ügyeit 1849 júliusában Szemere Bertalan menekült kormánya. 1879. március 12-re virradó éjszaka Mikszáth Kálmán – mint a Szegedi Napló munkatársa – e ház első emeletéről nézte végig a szegedi árvízkatasztrófát, és lett ezáltal annak első tudósítója. Jelenleg az épületben működik a Pénzügyminisztérium helyi költségvetési intézménye, a polgármesteri hivatal adóosztálya, a Szeged Étterem és itt működött az egyik legnagyobb múlttal rendelkező szórakoztató-létesítmény, a mára már bezárt Korzó Mozi, ami azóta a Szegedi Kortárs Balett otthona.

Archív fotó: a Maros utca 1959-ben. A második épület a „tímárház". Az előtérben egy GAZ-12 ZIM típusú gépkocsi áll, ami az ötvenes, hatvanas évek szovjet „benzintemetője volt". A 3000 köbcentis motor végsebessége 120 km/h volt és a 1800 kg súlyú kasznit 18 literes fogyasztással „repítette". A Maros utca képet két dolog határozta meg alapvetően: a Tisza közelsége – a mai napig láthatunk szépen rendbe hozott halászházakat – és az 1883-ban alapított, azóta az utca egyik egyharmadát elfoglaló Pick-gyár.

Archív fotó: az Aradi Vértanúk tere 1955-ben. Az egyetem épületei mögött a Fogadalmi templom tornyai. A tér sokat és sokszor változott az 50-es évek óta. A harmincas években épült püspöki palota homlokzata viszont megépítése óta uralja a teret, de Hősök kapuja is ikonikus pontja a városnak. A tér arcát nagyban befolyásolta a nyolcvanas években épített Nagyáruház és a hozzá tartozó passzázssor, valamint lakóház – nem feltétlen előnyösen. A Szegedre vonattal érkezők és útjukat villamossal vagy gyalog folytatók itt érik el Szeged belvárosát.

(Fotók: Fortepan/Sándor Judit)

 

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.