Szeged

Múltidéző: a trolibuszok vidéki fellegvára Szeged

Múltidéző: a trolibuszok vidéki fellegvára Szeged

Negyvennégy éve utazhatunk trolin a városban

Kibédi Péter
2023. december 3., vasárnap
Múltidéző: a trolibuszok vidéki fellegvára Szeged

Budapest után Szeged kapott első vidéki városként trolit a hetvenes évek végén.

Az ünnepélyes átadót május 1 előtt tartották, így néhány nappal később már trolin lehetett menni a ligetbe majálisozni

 

A vidéki városok közül Szegeden indult először trolibusz közlekedés Magyarországon. Az 5-ös vonal Bartók tér-Újszeged közötti szakaszán negvennégy ezelőtt, 1979. április 29-én indult meg a menetrend szerinti közlekedés. A hetvenes években bekövetkező olajárrobbanás indokolttá tette a villamosüzemű tömegközlekedés fejlesztését. Az első szegedi trolibuszvonallal egy új korszak vette kezdetét a szegedi közlekedés történetében. Az átadás igazi népünnepély volt, az esős, hűvös áprilisi idő ellenére tömegek voltak a Széchenyi tér-Károlyi utca kereszteződésben.

Utasból nem volt hiány az első járaton

 

Szeged trolibuszvonal-hálózata jelenleg hat viszonylatból áll, amelyek fontos szerepet játszanak a város életében. A trolibuszokat a Szegedi Közlekedési Társaság üzemelteti. A legfiatalabb vonal is már lassan 10 éves lesz, a 10-es trolibusz vonalán 2023 december 20-án indult meg a közlekedés.

TROLIPÓTLÓKBÓL NEM LETT TROLI

Korában két, nagyon hosszú trolibusz vonalat is terveztek. A 2-es trolibusz a Vértói útról indulva a Belvárosi hídon át az Erdélyi térig ment volna. A viszonylat 1985 és 1998 között ezen az útvonalon közlekedett autóbuszokkal, 1998-ig az SZKT hivatalosan trolipótló járatként üzemeltette. A 90-es trolibusz a Lugas utcából a Rókusi körúton a Textilgyári útig ment volna. Története hasonló a 2-es vonaléhoz, itt is trolipótlók közlekedtek 1998-ig.

Van véleménye Önnek is témában? Várjuk levelét: velemenyszegedma@mediaworks.hu

Van véleménye Önnek is témában? Várjuk levelét: velemenyszegedma@mediaworks.hu



A SZEGEDI JÁRMŰPARK


Az első, legendás ZIU 9-es járművek a Szovjetúnióból érkeztek és jellegzetes hangjuk a mai napig nosztalgikus érzéseket ébreszthet a középkorú és idősebb szegediekben. Ebben az 1996-os videóban lehet felidézni ezeket a trolikat.

Később Ikarus csuklósok jelentek meg a városban, majd jött a Škoda-korszak és voltak Volvo trolijai is Szegednek. Jelenleg a Škodák mellett Škoda-Ikarus, Solaris Trollino és egy szegedi fejlesztésű SZKT-ARC TR 187 teljesít szolgálatot a városban. Ebben a videóban az 1995-ös trolik tűnnek fel.

Ebben, a négy évvel ezelőtt készült videóban a legrégebbi és legújabb szegedi trolibuszokat is megnézhetjük.

A retro imádóknak és a hazai trolibusz közlekedés kezdeteiről érdeklődőknek ez a videó "aranyat" ér, Szeged ebben is feltűnik, a film végén, 12:55-nél.

 

 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.