Bulvár

Jobb tekerni Szegeden, mint Londonban vagy Krakkóban

Jobb tekerni Szegeden, mint Londonban vagy Krakkóban

2015. április 20., hétfő
Jobb tekerni Szegeden, mint Londonban vagy Krakkóban
city_bike03kf

Hazánkban egyedül a szegedi CityBike csatlakozott a VeloCitta nevű, kerékpár-kölcsönzési rendszert népszerűsítő nemzetközi kezdeményezéshez. Tapasztalataik szerint egyáltalán nincs okunk szégyenkezni: míg városunk kerékpártárolói 35-40%-os kihasználtsággal üzemelnek, addig Londonban jóval alacsonyabb a bringás aktivitás, Krakkóban pedig le is állt egy időre a kölcsönzés.

Másfél éve koptatják Szeged utcáit a CityBike citromsárga bringái. Hazánkban elsőként itt indult el a Nyugat-Európában már évek óta működő kerékpár-kölcsönzési rendszer, amely a tömegközlekedésre kínál alternatívát: a város 12 tárolójában száz drótszamár nyergébe pattanhatunk egy gyors regisztrációt követően. A szegedi bicikliutak hosszáról és kialakításáról

ugyan lehetne vitatkozni

, ez úgy tűnik mégsem szegi kedvét a tekerni vágyóknak, a rendszer már 35-40%-os kihasználtsággal működik a forgalmasabb hónapokban.

Elmossa az eső a londoni és krakkói kölcsönzőket

Négy másik várossal (Burgos, Padova, London és Krakkó) közösen Szeged is csatlakozott a kerékpár-kölcsönzési rendszert népszerűsítő nemzetközi kezdeményezéshez, a

VeloCitta

-hoz. A tagok rendszeres kapcsolatot tartanak egymással, megosztják tapasztalataikat és a helyi sajátosságokhoz igazítva teszik felhasználóbarátabbá a rendszert. "Hollandiában tartottuk meg a nyitókonferenciánkat ősszel, utána Londonban, március végén pedig Krakkóban volt ülésünk. Ősszel Szeged ad majd otthont a következő konferenciának" - magyarázta

Szabó László

projektmenedzser.

city_bike02kf

A tapasztalatok szerint Szeged kimondottan nyitott a kerékpár-kölcsönzési rendszerre, tőlünk nyugatabbra sem egységesen kiforrott a biciklis kultúra. "Londonban nagyon alacsony a rendszer kihasználtsága, pedig az ottani partner hatezer kerékpárral dolgozik. Egész egyszerűen azért, mert ott nem divat kerékpározni - a tömegközlekedés híresen jó, az időjárás pedig híresen rossz, így kevesen ülnek biciklire. Krakkóban a rendszer ugyanakkor indult, mint a szegedi, de majdnem egy évre le is állították a rendszerüket. Ennek egyik oka szintén az időjárás volt, hiszen Krakkót tartják az ország egyik legesősebb városának. Olyan ötletek is felmerültek, hogy esőkabátot adjanak a bérlet mellé" - mondta el a projektmenedzser. Az észak-olaszországi Padovában kimondottan egyetemistákra hegyezték ki a rendszert, a hallgatóknak a város egy bérletet biztosít, amely napi 1-2 óra ingyenes tekerésre jogosít fel.

Szegeden a turisták körében a legnépszerűbb

Egyetemi város lévén a szegedi bringákat is rengeteg SZTE-s hajtja, nem ők azonban az elsődleges felhasználók. "Szerencsés helyzetben vagyunk, nagyon jó ugyanis a felhasználói mixünk. Mivel negyedik generációs kölcsönzési rendszerben működünk - tehát minimális emberi beavatkozás történik - így csupán a regisztráció során megadott lakcím alapján következtethetünk a felhasználóinkra. A három fő célcsoportunk az egyetemisták, a városlakók és a turisták, melyből tavaly nyáron az utóbbi volt a legerősebb, majd az ősz beköszöntével fokozatosan nőtt az egyetemisták száma. Éves szinten körülbelül a városlakók és az itt tanuló SZTE-sek teszik ki a felhasználók 55%-át, a maradék 45%-ot pedig a turisták adják" - hangsúlyozta Szabó László.

city_bike01kf

Nagyjából 2000 fő regisztrált a rendszerben, amely a legforgalmasabb hónapokban 40%-os kihasználtságot jelent. A CityBike az előző évi aktivitás alapján gondolja újra a kerékpártárolók kihelyezését: nagyobb jelenlétet szeretnének a belvárosban, elsősorban a két tömegközlekedési csomópont, a Mars és Indóház téren, illetve a felhasználók kéréseinek megfelelve a Vértó és az Európa Liget környékén is.

Szegeden még Londonnál és Krakkónál is jobban működik a kerékpár-kölcsönzés gyakorlata - KLIKK: http://szegedma.hu/?p=523514

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. április 19.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.