Bulvár

Névforduló: a transzformátor feltalálójától a NATO-ig

Névforduló: a transzformátor feltalálójától a NATO-ig

2010. április 4., vasárnap
Névforduló: a transzformátor feltalálójától a NATO-ig

A közhiedelemmel ellentétben április 4-én még nem értek véget a II. világháború harcai sem a trianoni, sem a történelmi Magyarország területén, és nem volt szó semmilyen felszabadulásról. Viszont ezen a napon született a transzformátor magyar feltalálója, e nap halt meg a gépjármű fejlesztés egyik legnagyobb úttörője, és a világ legnagyobb katonai szövetsége is április 4-én alakult meg.

1853-ban ezen a napon született Zipernowsky Károly (Bécs, 1853. április 4. – Budapest, 1942. november 29.) magyar mérnök, a transzformátor egyik feltalálója, a váltakozó áram apostola. 1872-ben iratkozott be a Királyi József Műegyetemre, ahol negyedévesen már az akkor fiatal tudománynak számító elektrotechnikáról tartott. Egyik ilyen előadásán figyelt fel rá a Ganz és Társa Vasöntő és Gépgyár vezérigazgatója és rábízta a Ganz gyárban 1878-ban létesített új villamos osztály vezetését. Itt néhány hónap alatt Zipernowsky tervei alapján készítették el az öntőműhely világításához szükséges első egyenáramú dinamót. Déri Miksa 1882-től lép a gyár szolgálatába, és Zipernowskyval együtt még ugyanebben az évben öngerjesztésű váltakozó áramú generátort szabadalmaztatnak a Nemzeti Színház 1000 izzólámpából álló világításának táplálására. 1883-ban a bécsi nemzetközi elektrotechnikai kiállításon egy gőzgéphez közvetlenül kapcsolt egyfázisú váltakozóáramú generátort mutattak be, amely a váltakozó áramú rendszer fejlődésében úttörő lépés volt, és méreténél fogva is általános feltűnést keltett. A gép később évekig a Keleti pályaudvar világítását táplálta. 1885-ben Déry, Zipernowsky és Bláthy szabadalmaztatta legnagyobb jelentőségű munkáját, a zárt vasmagos transzformátort, amivel a váltakozóáramú Ganz-rendszer diadalútja kezdődött. Legnagyobb sikere a Róma városát ellátó Tivoli Erőmű és távvezeték létesítése volt 1892-ben. 1929. április 4-én halt meg Carl Benz (Karl Friedrich Michael Benz, eredeti nevén Karl Friedrich Michael Vaillant) (Karlsruhe, 1844. november 25. – Mannheim, 1929. április 4.) német mérnök, a modern gépkocsitechnika egyik úttörője. 1885-ben megépítette kétütemű gázmotorját, 1886-ban pedig bemutatta már egy lóerős, négyütemű motorral hajtott, háromkerekű járművét. Sok gépjárművel kapcsolatos szabadalmat jegyzett és tökéletesítette a villanygyújtást is. 1883-ban alapított cége, a Benz & Cie, Rheinische Gasmotorenfabrik, 1926-ban egyesült a Daimler Motorengesellschafttal, létrehozva a Daimler–Benz AG-t. Két évi munka után, 1879 elején készen állt első motorja. Számos szabadalmat kapott és új üzleti kapcsolatokat szerzett, amelyek révén gázmotorgyárat alapított Mannheimben. Gottlieb Daimlerrel szemben, aki csak a motort állította elő, Karl Benz a megfelelő jármű kialakításáról is gondoskodott. Nem véletlen, hogy a benzinüzemű személygépkocsi feltalálójának a műszaki történetírók túlnyomó többsége világszerte Karl Benzt tartja. Cége, a világ első autógyára, 1886-93 között 69 autót készített. 1949 április 4-én alapították meg Washingtonban az Észak-atlanti Szerződés Szervezetét – angolul North Atlantic Treaty Organisation, rövidítve NATO, franciául Organisation du Traité de l’Atlantique Nord, OTAN – 28 észak-amerikai és európai ország szövetségét. A szövetség célkitűzéseit az Észak-atlanti Szerződés foglalja magában, amelynek értelmében a tagállamok minden politikai és katonai eszközt igénybe vesznek a tagországok szabadságának és a biztonságának megőrzése érdekében. A NATO a hidegháborús fegyverkezési verseny egyik közvetlen eredménye volt. Napjainkban a tagországok határain túl is végez békefenntartói feladatokat, jelenleg afganisztáni missziójának kibővítésén tevékenykedik. A Szovjetunió – Varsói Szerződés néven – szintén megalkotta a maga katonai tömbjét, mely a hidegháború megszűnésével felbomlott. 1997. július 8-án a NATO meghívta Csehországot, Magyarországot, és Lengyelországot, hogy csatlakozzanak a szövetséghez 1999-ben. 2004-ben csatlakozott további öt ország, így, 2004. május 1. óta az Európai Unió tagállamai (Szlovákia, Szlovénia, Észtország, Lettország, Litvánia), továbbá Bulgária és Románia is a NATO tagország lett.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.