Vitorlázórepülő Világbajnokság: esélylatolgatás a földön + HANG, VIDEÓ
2010. július 23., péntek
A sportolók és kísérőik szombati zenés felvonulásával, és a Széchenyi téri ünnepélyes megnyitóval holnap hivatalosan is megkezdődik a Vitorlázórepülő Világbajnokság. A versenyzők már közel egy hete a város vendégei. A mindennapos előkészületek és gyakorló repülések közti szünetben kerestük fel a szegedi repülőteret, és az esélyekről, valamint a repülésről kérdeztük őket.Gulyás György a MALÉV hivatásos pilótája a két éve a 15 méteres géposztályban, Berlinben (Lüsse) megszerzett világbajnoki címét a hazai pályán is meg szeretné védeni. Saját bevallása szerint munkahelyi időbeosztása, és a versenyekkel járó magas fizikai megterhelés miatt döntött úgy, hogy évente csak két nyári versenyen vesz részt. Ezek egyike volt az idei lengyelországi országos bajnokság, ahol a szegedihez hasonló alföldi körülmények közt tudott volna felkészülni a világbajnokságra. Sajnos olyan rossz időt fogtak ki, hogy egyetlen órát sem tudott repülni. Izgalmassá teszi a címvédést a világranglista számítási módszere is, mivel a világversenyek azok, amelyek leginkább befolyásolják az első tíz-tizenöt helyet. Csak azok számítanak, amelyeken nagy létszámú a mezőny és a résztvevők pedig magas ranglistapontú versenyzők. „Úgy érzem, hogy feltétlenül nyernem kell ahhoz, hogy megőrizzem a helyezésemet” – latolgatta esélyeit a magyar világbajnok. „Ezt abban a tudatban mondom, hogy a világbajnokság egy másik része már lezajlott Szlovákiában, és ott az a Sebastian Kawa nevű lengyel versenyző nyert, aki a második a világranglistán mögöttem. Ő már megtette a magáét ahhoz, hogy a helycsere megtörténjen. Most én jövök, de ha itt nem kerülök legalább a dobogóra, akkor nem lesz esélyem az első hely megtartására sem.”
Régi gép – új időjárási körülmények
Régi megszokott gépével indul annak ellenére, hogy egy repülőgépgyártól a magyar válogatott kapott egy ajándék vitorlázógépet. Mégis saját gépét választotta, hiszen ennek műszerezettségét már igen jól ismeri, megszokta és megszerette, a repülőgép kialakítása, kabinja, minden egyes alkotóeleme a saját elképzeléseit tükrözi. A vasárnapi versenyrajtot megelőzően a versenyzők, így Gulyás György is naponta felszállt, hogy minél jobban alkalmazkodni tudjanak a helyi körülményekhez, és ráhangolódjanak a megmérettetésre. A pénteki utolsó gyakorlónapon az eligazítást követően a versenyzők azonnal a felszállóhelyre siettek, hogy felkészítsék a gépeket a repülésre. A meteorológiai körülmények megváltoztak, a levegő kicsit szárazabb lett, több termikre lehetett számítani. Fontos volt a mai repülés azért is, mert a lassan közeledő hidegfront akár gyökeresen más feltételeket is teremthet a versenyzők számára, sőt csak akkor válik érvényessé egy vb, ha 4 repült napot tudnak a pilóták teljesíteni. A mai gyakorláson a 15 és 18 méteres géposztályok 3 órát, a nyílt osztály 3,5 órát repült, ami 242-557 km-es táv megtételét jelentette. A 11:45-ös rajtot követően a versenyzők délután öt órakor értek vissza Szeged légterébe. „A mai gyakorlónapon biztonsági repülésre törekedtem. Lehetett volna jobb is az idő, de érdemes minden felszállásra alkalmas pillanatot kihasználnunk” – mondta el portálunknak Gulyás György. „Egy kis kötelékben, együtt repültünk, és így igen élvezetes volt a feladat, mert még nem nyomott a verseny súlya. A mai időjárást egy 8-as skálán ötösnek értékelném.” Hallgassa meg Gulyás György hivatásos pilótával készült hanganyagunkat!
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.