Kultúra

Jánosáldás extrával – három és fél évszázados ördögűzéssel

Jánosáldás extrával – három és fél évszázados ördögűzéssel

2022. december 27., kedd
Jánosáldás extrával – három és fél évszázados ördögűzéssel

Kettős tartalmú a címbéli szó: a búcsúzás előtti utolsó pohár borra is utal, másfelől a vallási rítusra. Szőlőtermő vidékeken ősi szokás volt, és a hagyományőrző borrendek ma is tartják, hogy János apostol emlékünnepén az új termésből visznek valamennyit a templomba, ahol a pap megszenteli – valójában áldás a szertartás neve, de a közbeszédben a borszentelés ragadt meg. A megáldott bortól aztán a gazda minden hordóba belecsöppentett valamennyit. A régiek hite szerint ez elősegítette az új évi termés bőségét. A János-bornak gyógyító hatást is tulajdonítottak, és remélték tőle a rossz szellemek távoltartását.

Az egyház nem csak egy János nevű szentet jegyez: a negyedik századbeli, Aranyszájúként tisztelt férfiút például; vagy egy másikat, az Alamizsnás néven ismert alexandriai jótevő. Akinek pedig a mai az emléknapja: János evangélista, Jézus legfiatalabb tanítványa. Ő volt az Újszövetség negyedik könyvének szerzője. Napjához nemes tradíciók kötődnek. Egy 1545-ös oklevél egy mondata így szól a János-áldásról: „Szent János pohara, amelynek magyarul áldomás a neve”. Ma is élő szokás búcsúzkodáskor az utolsó italt e néven nevezni.

Szent Jánost leggyakrabban sassal és kehellyel ábrázolták. A sas a szárnyaló szellemre utal, a kehely pedig csodatételre: a legenda úgy szól, hogy János a pogányok egy mesterét meg akarja téríteni, ezért bosszúból mérgezett bort itatnak vele. Ám az nem árt meg neki – ezért lesz jelképpé a nevéhez kötött bor. Bálint Sándor írja az Ünnepi Kalendáriumban: „János evangélista tiszteletének egyik legsajátosabb fejleménye és megnyilatkozása a Szent János áldása, vagyis a borral való köszöntés, eláldás, áldomás, amely Hedwig Schommer legújabb kutatásai szerint már a XI. században felbukkan. A XII. században már a lovagi udvarokban búcsúzkodásnál, csatába indulás előtt isszák.” Az áldomás szokásából később kialakult a János-naphoz kötött borszentelés-boráldás gyakorlata, ami az egyházi év liturgiájában is helyet kapott.

A népszokásban aztán profanizált módon maradt meg a szakrális áldásosztás. Névnapi köszöntővé lett, a falvak nyelvén jánosolás, akárcsak az istvánolás. Az egyház is pártolta a köszöntésre való borivást, de kárhoztatta a mértékteleneket. Martonfaly György, a debreceni kálvinista kollégium professzora 1663-ban kelt intelmei is erről szólnak: „Ördög, ördög, be sok számtalan Istvánt és Jánost vittél pokolba Szent István és János napján a sok István és János teli pohara által… Miért nem hagytok békét azoknak az innepi hosszú köszöntéseknek…”

Régen iskolamesterek, kántorok fogalmaztak üdvözlő verseseket, ezek egyike szól a mai ünnepelteknek – és újév közeledtével mindenkinek: Szent János áldása / Szálljon ezen házra / A benne lakókat / Fordítsa vígságra.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.