Kultúra

Családias hangulatban készült a Rómeó és Júlia

Családias hangulatban készült a Rómeó és Júlia

2018. július 29., vasárnap
Családias hangulatban készült a Rómeó és Júlia

A Szegedi Szabadtéri Játékok legutóbbi előadása a méltán hí

res Shakespeare dr

á

ma, a R

ómeó és Júlia volt. A darabnak parádés szereposztása mellett a háttérben is olyan emberek dolgoztak, akik közül mind a szakmájának kimagasl

ó

személyisége. Egyik ilyen személy a színmű rendező

je, Heged

űs D. Géza.

A Rómeó és Júlia premierje július 27-én volt, este 9 órától. Az első előadást még két másik követte 28-án és 29-én. A jegyek nagy része az összes előadásra elkelt. Nem véletlenül, ugyanis, ahogy a rendező is mondta, az emberiség kultúrtörténetében rengeteg olyan csodálatos mű maradt fenn, ami az emberi létből a lényeget ragadta meg.

„Éljünk bármilyen korban, bármilyen társadalmi viszonyok között, van valami eredendő tulajdonsága, jellegzetessége az embernek, emberiségnek, ami minden időben jellemez bennünket.”

– fogalmazta meg gondolatait Hegedűs D. Géza annak kapcsán, hogy miért a Rómeó és Júliát választotta. William Shakespeareről, és műveiről a rendező úgy gondolkozik, hogy azokhoz bármikor bárki fordulhat, ha elbizonytalanodik a világban, mert e művekben kérdéseire megnyugtató választ talál. A mű és írójának vitathatatlan érdemei mellett egy olyan kulisszatitkot is elárult Hegedűs D. Géza, hogy eredetileg egy vígjáték megrendezését kérték tőle, ő mégis az egyik legismertebb tragédiát választotta.

„Amikor látja majd a közönség a darabot, ráébredhet, hogy a mű közepéig úgy kerülnek konfliktusba a szereplők, mintha egy vígjátékban lennénk, mégis eljön egy pillanat amikor az egész történet komédiából tragédiába fordul.”

Bár a rendező meglátása szerint a darab kortalan, egy időszakot mégis választott, amiben az játszódik. Ez nem más, mint a két világháború közötti korszak. Az időválasztásban leginkább az játszott szerepet, hogy a történelem egy olyan időszakát keresték a formaművész alkotótársakkal, amiből ízig-vérig visszaköszön az olasz temperamentum.

„A Rómeó és Júliában, Verona nyugalmát nap-mint nap két egymással hadakozó család zajos csatái zavarják meg. Európa történelmében egy olyan hozzánk közeli korszakot kerestem, ahol ezt a ketté hasadt világot, a maga hierarchikus felépítésével együtt, formai eszközökkel, minden magyarázkodás nélkül egyértelműen ábrázolni tudom. Mindezt a két világháború közötti, olasz Veronában találtam meg.”

Ahhoz, hogy megértsük milyen egy olyan nagy színpadon dolgozni, mint a szabadtéri, egy kisebb kőszínházi színpaddal szemben, tudni kell, hogy mekkora színpadokról beszélnünk. A rendező elárulta, hogy a Vígszínháznak van három színpada is. A nagyszínházban 1200 néző fér el, a kamaraszínházban 550 fő, legkisebb színpada nezőterén pedig 80 ember tud leülni. Ehhez képest a 4000 fő befogadására vállalkozó szabadtéri színpad arányaiban jóval nagyobb, de ahogyan a művész fogalmazott, neki szerencsére a Vígszínházban már 45 év óta, estéről estére sikerül megtapasztalnia, hogy milyen egy egészen kicsi színpadon és Budapest legnagyobb prózai színházában, a Vígszínház színpadán játszani.

„A színpadi igazság belső színészi, emberi törvényei nem változnak, csak a színész-technikai eszközök használata válik erőteljesebbé, vagyis a beszédet, a mozgást, az éneket kell olyan léptékűvé transzformálni, hogy a nézőtér utolsó sorában is ugyanolyan igaznak hasson, mint az első sorban.”

Bár a színészeket a hatalmas színpad valóban elfárasztja, de a próbák egészen családias hangulatban zajlottak. Ezt bizonyítja az is, hogy a darab egyik gyerekszereplője pont az egyik próbanapon lett 9 éves. Az egész stáb, a háta mögött összebeszélve, szervezett neki egy kis ünneplést, ahol egy tortával is meglepték a kisfiút.

„Több időt töltünk el ilyenkor együtt, mint a saját családjainkkal, de a próbákon kívül is szeretünk együtt lenni. Hegyi Barbara például egyik este egy kerti sütögetésre hívott el mindenkit, de strandoltunk, eveztünk is már a Tiszán.”

1973-ban a Vígszínházban kezdett, mint gyakornok, majd két év után Várkonyi Zoltán szerződtette le a színházhoz, ahol Hegedűs D. Géza azóta is tevékenykedik. Nem csak azt az embert tartja hűségesnek a szakmájában, aki egy életen át egy színházhoz kötődik, hanem azokat a kollégákat is, aki egyáltalán a színházhoz hűségesek. Hiszen Magyarország másfél ezer színésze olyan mint egyetlen nagy társulat. Ők teszik emberibb arcúvá világunkat, történelmünk színpadán. Ugyanaz a színház, csak mások a játszóhelyek, és a nézőterek. A színház örök.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.