Izgalmasan sokrétű Duray Tibor képzőművész életműve, melyről ezúttal a szegedi REÖK látogatói is meggyőződhetnek. A pénteken nyíló kiállításon látható lesz a monumentális Aranykor c. mű is, mely több évtized után kerül újra a nagyközönség elé. A tárlat kísérőprogramjaként, március 7-én különleges divatbemutatóra is sor kerül: a ruhákat egytől egyig az alkotások inspirálták.
Mi visz rá egy festőt arra, hogy megbízás nélkül műtermében hosszú évekig egy olyan festményen dolgozzon, amit nem láthat teljes egészében, mert a kép jóval nagyobb, mint a rendelkezésére álló falfelület? Talán valami emberi, túlságosan is emberi. A nietzschei cím ezennel az 1988-ban el-hunyt, s a 20. századi magyar képzőművészet még felfedezendő, pontosabban újra felfedezendő alakjai közé tartozó
Duray Tibor
tárlatának címeként szerepel. A szegedi Reök-palota körbejárható, első emeleti kiállítótermében tematikus csoportokba szedve láthatjuk Duray alkotásait. A monumentális méretű, több évtizednyi műteremi szunnyadás után frissen előkerült és restaurált Aranykort, a korai art decós képeket, a
Derkovits
hatás nyomán, ám saját hangon megszólaló, megkapó enteriőröket, zsánerképeket és portrékat, a háborús és minden bizonnyal 56-os élmények szuggesztív műveit, a spontán manuális készségről tanúskodó tusrajzo-kat, a késői apró tájképeket és a hatalmas üvegablak-terveket, a talányos színpadképeket. Már az előző rövid felsorolásból is kitűnik, mily sokrétű képzőművész volt a félévszázados pályáját
Aba-Novák Vilmos
festőiskolájában kezdő, majd római ösztöndíjas, a világháború utáni művészeti életben aktív szerepet vállaló, az 50-es években visszavonuló, ám eszményeihez és a figuralitáshoz mindvégig ragaszkodó Duray. Nagy tehetségű festő, finomkezű rajzoló, szenvedélyes szobrász, sikeres éremművész, s mindez egyszerre. Azonban a talán kényszer is szülte sokoldalúság mögött egy melankolikus, önmagára Don Quijoteként tekintő személyiség lapul, aki idős korára minden kísérlete ellenére is oly módon maradt rabja a Kádár-rendszer művészetfelfogásának és esztétikai elveinek, hogy hivatalos elismerésben nem részesült túlságosan bőven. Próteuszi alkat, magát iga-zából a műterme magányában jól érző, munkamániás alkotó, aki ennek dacára sosem adja fel a monumentalitás és a szerencsés esetben ezzel járó nagy megbízatások iránti vágyát. Mindez az izgalmas ellentmondásosság abban is megnyilvánul, hogy Duray Tibor sajátosan egyéni hangú művei nem rejtik el a mestereinek, példaképeinek (Aba-Novák Vilmos mellett Derkovits Gyula,
Bernáth Aurél
vagy a hatvanas-hetvenes évek egész generációját távolról is erőteljesen befolyásoló
Pablo Picasso
) köszönhető hatásokat. Hogy miközben ars poeticájának leggyakrabban hangoztatott kifejezései a „felelősség”, „az emberiség sorskérdéseivel való foglalkozás” jórészt egy félig-meddig letűnt korszak ideológiai dekorációivá üresedtek ki, művei közül jó néhány valódi meglepetésként hat a mai néző számára. A száznál több művet felsorakoztató kiállítás gerincét a hagyaték tetemes részét is gondozó BDO-gyűjtemény teszi ki, emellett az MNG-ben található és neves magánygyűjteményekben fellelhető alkotások szerepelnek még a tárlaton. A képeken túl a hátramaradt dokumentációs anyagból (kri-tikák, levelek, sőt vendégkönyv-bejegyzések) is válogató kiállítás szokásos kísérőprogramjai (tárlat-vezetések) egy igencsak rendhagyó projekttel, a Duray üvegablakok által inspirált friss ruhakollek-ció (MyDuray) a tárlatra időzített bemutatójával (március 7.) egészülnek ki.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.