Dózsa László színművész, ötvenhatos szabadságharcos egy költeményt előadva vezette be az Emlékpont szerda esti beszélgetését, amelyben nemcsak a hatvan évvel ezelőtti történéseket elevenítette fel, de szólt az őt az elmúlt hetekben ért támadásokról is.
"Méltatlan 1956 emlékéhez az az összehangolt sajtótámadás támadás, amelyet az 56-os Emlékbizottság fotója kapcsán indítottak ellenem" – fogalmazott a színművész
Zeman Ferenccel
, az Emlékpont történészével beszélgetve, s hangsúlyozta: a harcot nem adja fel. Az ötvenhatos megemlékezések kapcsán közölt fotót édesanyja mutatta meg
Dózsa Lászlóna
k, akinek meggyőződése: ha saját édesanyja őt látja a felvételen, akkor azon ő szerepel. "Anyámat gyalázzák azok, akik azt állítják, hogy ez nem így van, de lábbal tiporják a hatvan éve elesett barátom,
Klein Róbert
emléke mellett
Tóth Ilona
és
Mansfeld Péter
emlékezetét is" – jelentette ki Dózsa László, aki hangsúlyozta: a forradalom idején a nemzet egységbe forrt, nem voltak zsidók, magyarok vagy cigányok, ott mindenki magyar volt. "Már korábban kijelentettem" – tette hozzá -", hogy ha a képről állított véleményemet bárki kegyeletsértőnek tartja, akkor lemondok az azonosságról, azonban történész szakemberek rövidesen komoly bizonyítékokat fognak felsorakoztatni igazam mellett." Dózsa László mesélt gyermekkoráról, a népligeti mutatványosok világáról, ahol édesanyja akrobataként dolgozott, míg nevelőapja, a közismert bábművész, Kemény Henrik volt, és a fiú akkor sem félt, amikor az egyik produkció során öreg barátja, az idős cirkuszi oroszlán szájába hajtotta fejét. Meghatározó élménye volt, amikor az ávósok a manézsba rontottak, hogy a társulat bohócát, Skotit - aki korábban a rendszert kritizáló megjegyzéseket tett – a nézők szeme láttára verték véresre, s miután elhurcolták, soha nem hallottak róla. "Kisfiam, ez a kommunizmus" – mondta édesanyja, amikor arról kérdezte a fiú, mi is történt ott, az előadás alatt. A forradalom idején Dózsa László a felkelők között elsajátította a „davajgitár”, a dobtáras géppisztoly kezelését és a Molotov-koktél készítését petróleum és gázolaj keverékéből, s az üveg szájába dugott kanócot ingjük darabjából vagy zoknijukból készítették a pesti srácok. "Csapataink harcban állnak - ezt hallottuk a rádióból november 4-én, s mi vártuk a felmentő, nyugati csapatok megérkezését, mindhiába" – emlékezett a színművész, aki társaival végül november 6-án adták meg magukat. Úgy gondolták, a hadifoglyoknak járó elbánásban lesz részük, azonban egy négycsövű légvédelmi ágyú elé állították a fiatalokat. Nem hallotta a lövést, csak a torkolattüzet látta meg. S hogy a kivégzők biztosak legyenek dolgukban, még egy gránátot is a fiúkra hajítottak. Életveszélyes sérülésekkel, de mindezt túlélte Dózsa László, akit az ezt követő kényszervallatáson addig verték, míg úgy gondolták, meghalt. „Nem vallott. Eltemetve.” Ez került a jegyzőkönyvre, amelyet csak évekkel később láthatott. Az élettelennek hitt testet a tömegsírhoz vitték, azonban a meszes gödör sírásói közül az egyik észrevette a fiú mozgó kezét. Kórházba vitték, ahol tízórás műtéttel megmentették életét. A felépült Lacit családja – anyja vezetéknevén – vidékre menekítették, ahonnan csak 1962-ben tért vissza. S hogy akkor miért nem vonták felelősségre? Dózsa László úgy véli, hogy az akkori abszurd rendszer számára sem volt elfogadható, hogy a harcok után kivégzett fiú egyszer csak feltámad, így elmaradt a retorzió. Dózsa László úgy gondolja, hogy minden őt és rajta keresztül 1956 szellemiségét érő támadás ellenére feladata, hogy újra meg újra elmesélje történetét, hogy a mai korban élők megismerjék a kommunista rendszer igazi arcát.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.