A Tartuffe Moliére talán egyik legismertebb komédiája, amit a középiskolások elsősorban az érettségi tételekből ismerhetnek. A kedvelt, számtalan megközelítésben feldolgozott vígjátékot a szegedi színházbarátok körében egyre népszerűbb fiatal rendező, Hollós Gábor állítja színpadra áprilisban, egy újabb megközelítésben. Hogy mitől lesz más a már-már végtelenségig nyújtott Tartuffe-történetektől, arról Somogyi-könyvtárban rendezett közönségtalálkozón mesélt a címszereplő, Pataki Ferenc oldalán.
Nem is könnyű feladat olyan előadást színre vinni, mellyel kapcsolatban többeknek van már színházi élménye.
Hollós Gábor
szerint, aki látott már Tartuffe-öt, él benne egy színpadi kép, jól körülhatárolható jellemrajz a szereplőkről, ezeket az előképeket pedig nem könnyű levetkőzni. Még a színészeknek sem.
Pálfi Zoltán
a keddi színházi sajtótájékoztatón beszélt arról, hogyan hámozgatja a szélsőséges Orgon szerepét, míg
Pataki Ferenc
addig nem ásta bele magát mélyebben Tartuffe karakterébe, amíg meg nem beszélte a rendezővel, milyen előadást álmodott meg. (Pataki egy korábbi rendezésben a szerelmes Valért is játszotta.)
Moliére
komédiája, bármely korban vegyék is elő, időszerű. Ám a képmutató Tartuffe-féle figuráknak Hollós szerint ma már egészen más funkciójuk van, mint az író korában - ezt a gondolatot dogozta bele a szegedi bemutatóba. Véleménye szerint a hit és a hinni akarás ma már nem is annyira a vallásban keresendő, a maga módján jelen van a művészetekben, a sportban, vagy akár a politikában is. Ez a "modern" Tartuffe pedig bármely területen képes visszaélni az emberek elvakultságával, mégsem biztos, hogy ő a legnagyobb erkölcsi bűnös a darabban - vetette fel az elképzelést a közönségtalálkozón. Utóbbi gondolatra erősített rá Pataki Ferenc is, aki szándékos vaksággal vádolja Orgont és az anyját (
Fekete Gizi
), mivel azok tisztában vannak vele, hogy Tartuffe megbízhatatlan figura, bigottságuk mégsem hagyja felismerni az igazságot, s szerinte ez a valódi veszély.
A történetet modern környezetben képzelte el a fiatal rendező. Orgonnak és anyjának kertes, medencés házat tervezett
Mira János
díszlettervező, ezzel szemben ruháik - Tartuffe-ét is beleértve - kortalanságot sugallnak. Hollós Gábor a közönségtalálkozón azt mondta, bátorkodott átstrukturálni az eredeti történetet azzal,
Petri György
és
Vas István
fordítását is felhasználta a szövegkönyvben, kikerülve ezzel a napjainkban életidegennek számító kényszerházasság jelenségét például. Pataki Ferenc a beszélgetés végén megjegyezte, a zenekarnak (
Brestyánszki Bernadett
–cselló,
Brestyánszki Dína
–hegedű,
Lengyel Zoltán
–basszusgitár,
Szokol Szilárd
–dob,
Ampovics Zsolt
–gitár) külön szerepet szántak a darabban. A formáció az előző évadban a Frankenstein zenei aláfestését szolgáltatta, ezúttal azonban amolyan házi zenekarként jelennek meg a színpadon, akik reflektálnak is a körülöttük történtekre. A Tartuffe című komédiát a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában mutatják be április 15-én, 19 órakor. Főbb szerepekben: Tartuffe-Pataki Ferenc, Orgon-Pálfi Zoltán, Pernelle-né-Fekete Gizi, Elmira-
Szabó Gabi
, Cléante-
Barnák László
, Damis-
Szívós László
, Mariane-
Tolnai Hella
, Dorine-
Gidró Katalin
, Valér-
Poroszlay Kristóf
, Lojális úr-
Ferencz Nándor
.
A Somogyi-könyvtár közönségtalálkozóján Hollós Gábor és Pataki Ferenc arról beszélt, mitől más a szegedi előadás, mint a többi.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=620835
Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. március 23.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.