Kultúra

A Tartuffe-ben a zenekarnak is külön szerepet szántak

A Tartuffe-ben a zenekarnak is külön szerepet szántak

2016. március 24., csütörtök
A Tartuffe-ben a zenekarnak is külön szerepet szántak
tartuffe_kozonsegtalalkozo001kf

A Tartuffe Moliére talán egyik legismertebb komédiája, amit a középiskolások elsősorban az érettségi tételekből ismerhetnek. A kedvelt, számtalan megközelítésben feldolgozott vígjátékot a szegedi színházbarátok körében egyre népszerűbb fiatal rendező, Hollós Gábor állítja színpadra áprilisban, egy újabb megközelítésben. Hogy mitől lesz más a már-már végtelenségig nyújtott Tartuffe-történetektől, arról Somogyi-könyvtárban rendezett közönségtalálkozón mesélt a címszereplő, Pataki Ferenc oldalán.

Nem is könnyű feladat olyan előadást színre vinni, mellyel kapcsolatban többeknek van már színházi élménye.

Hollós Gábor

szerint, aki látott már Tartuffe-öt, él benne egy színpadi kép, jól körülhatárolható jellemrajz a szereplőkről, ezeket az előképeket pedig nem könnyű levetkőzni. Még a színészeknek sem.

Pálfi Zoltán

a keddi színházi sajtótájékoztatón beszélt arról, hogyan hámozgatja a szélsőséges Orgon szerepét, míg

Pataki Ferenc

addig nem ásta bele magát mélyebben Tartuffe karakterébe, amíg meg nem beszélte a rendezővel, milyen előadást álmodott meg. (Pataki egy korábbi rendezésben a szerelmes Valért is játszotta.)

Moliére

komédiája, bármely korban vegyék is elő, időszerű. Ám a képmutató Tartuffe-féle figuráknak Hollós szerint ma már egészen más funkciójuk van, mint az író korában - ezt a gondolatot dogozta bele a szegedi bemutatóba. Véleménye szerint a hit és a hinni akarás ma már nem is annyira a vallásban keresendő, a maga módján jelen van a művészetekben, a sportban, vagy akár a politikában is. Ez a "modern" Tartuffe pedig bármely területen képes visszaélni az emberek elvakultságával, mégsem biztos, hogy ő a legnagyobb erkölcsi bűnös a darabban - vetette fel az elképzelést a közönségtalálkozón. Utóbbi gondolatra erősített rá Pataki Ferenc is, aki szándékos vaksággal vádolja Orgont és az anyját (

Fekete Gizi

), mivel azok tisztában vannak vele, hogy Tartuffe megbízhatatlan figura, bigottságuk mégsem hagyja felismerni az igazságot, s szerinte ez a valódi veszély.

tartuffe_kozonsegtalalkozo004kf

A történetet modern környezetben képzelte el a fiatal rendező. Orgonnak és anyjának kertes, medencés házat tervezett

Mira János

díszlettervező, ezzel szemben ruháik - Tartuffe-ét is beleértve - kortalanságot sugallnak. Hollós Gábor a közönségtalálkozón azt mondta, bátorkodott átstrukturálni az eredeti történetet azzal,

Petri György

és

Vas István

fordítását is felhasználta a szövegkönyvben, kikerülve ezzel a napjainkban életidegennek számító kényszerházasság jelenségét például. Pataki Ferenc a beszélgetés végén megjegyezte, a zenekarnak (

Brestyánszki Bernadett

–cselló,

Brestyánszki Dína

–hegedű,

Lengyel Zoltán

–basszusgitár,

Szokol Szilárd

–dob,

Ampovics Zsolt

–gitár) külön szerepet szántak a darabban. A formáció az előző évadban a Frankenstein zenei aláfestését szolgáltatta, ezúttal azonban amolyan házi zenekarként jelennek meg a színpadon, akik reflektálnak is a körülöttük történtekre. A Tartuffe című komédiát a Szegedi Nemzeti Színház Kisszínházában mutatják be április 15-én, 19 órakor. Főbb szerepekben: Tartuffe-Pataki Ferenc, Orgon-Pálfi Zoltán, Pernelle-né-Fekete Gizi, Elmira-

Szabó Gabi

, Cléante-

Barnák László

, Damis-

Szívós László

, Mariane-

Tolnai Hella

, Dorine-

Gidró Katalin

, Valér-

Poroszlay Kristóf

, Lojális úr-

Ferencz Nándor

.

A Somogyi-könyvtár közönségtalálkozóján Hollós Gábor és Pataki Ferenc arról beszélt, mitől más a szegedi előadás, mint a többi.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=620835

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. március 23.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.