Kultúra

A Saul fiában szinte tanúk leszünk - Oscar-díjra jelölték az alkotást! + SZAVAZÁS

A Saul fiában szinte tanúk leszünk - Oscar-díjra jelölték az alkotást! + SZAVAZÁS

2016. január 14., csütörtök
A Saul fiában szinte tanúk leszünk - Oscar-díjra jelölték az alkotást! + SZAVAZÁS
saul_fia_kozonsegtalalkozo04kf

Sághy Miklóssal beszélgettünk a Saul fia című alkotásról. A film már biztosan ott van az Oscar-díj jelöltjei között, a díjakat február 28-án osztják ki.

A Saul fia a legjobb külföldi film kategóriájában került be az első öt közé. Vetélytársai a következő alkotások: Mustang (Franciaország), Theeb (Jordánia), A kígyó ölelése (Kolumbia), A War (Dánia). Utoljára 1982-ben örülhettünk magyar Oscar-díjnak, ekkor Szabó István nyerte el a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában a rangos elismerést a Mephistoval, amely alkotás szintén Cannes-ban elért sikerrel kezdte karrierjét. Most szerencsés esetben a Saul fiával Nemes Jeles László (a címlapképen középen – szerk.) követheti az előd példáját. Az új megközelítésű holokauszt film többek között elnyerte Cannes-i filmfesztivál négy díját, s első Golden Globe-díjjal elismert magyar alkotássá vált. Korábban itt írtunk a rendező szegedi látogatásáról, s egyben közöltünk kritikát a filmről. Annak ellenére, hogy nem közönségfilmről van szó, már több mint százezren látták a magyar mozikban. Sághy Miklóssal, az SZTE Vizuális Kultúra és Irodalomelmélet Tanszék docensével (a címlapkép jobb oldalán – szerk.) beszélgettünk arról, hogy miben egyedi a filmalkotás, mi vezethetett ahhoz, hogy az elsőfilmes alkotót Európától az Egyesült Államokig díjak sorával halmozták el. „A film újszerűsége, hogy tanúvá, résztvevővé teszi a nézőt, amit azzal ér el, hogy meglehetősen korlátolt nézőpontot biztosít a befogadónak. Mindig homályos a háttér, lehatárolt a látvány, nem vizsgálhatjuk az összes történést, csupán Saul szemszögéből, az ő beszűkült tudatán keresztül látjuk a megsemmisítő tábor működését. Vizuálisan az az alapmegoldás, hogy nincs mélysége a képnek, korlátolt a film látványvilága, de ezzel párhuzamosan a hangok univerzumát maximalizálja. Nagyon sok mindent fogadunk be a hallószerveinken keresztül, s ebben van egy bizonyos fenyegetettség, sok szörnyűséget csak hallunk, de közben nem látunk. Ez a kettősség nagyon erőssé teszi a filmet, szinte tanúk leszünk, Saullal együtt járjuk be ezt a világot” – elemezte az alkotást az egyetemi oktató. https://www.youtube.com/watch?v=0i3QVCLbV-A „Az is példa nélküli, hogy a szokásos holokausztfilmekkel ellentétben nem vázolja fel a történelmi hátteret, ahol előbb látjuk a főhőst otthoni környezetben, a gettósítás folyamatát, a vonatra rakást, majd a lágerbe megérkezést. Úgy gondolom, ez szándékos, ez is segít minket abban, hogy alulnézetből láthassuk a történéseket” – vélekedett Sághy Miklós. Hasonlóságot vélt felfedezni a Sorstalansággal, amelynek szereplője szintén „történelmi tudat” nélkül vonul be a holokausztba, de mégis másképpen mutatja be azt. „Mi a XXI. században megfigyelhetjük a teljes folyamatot, de törvényszerűen az akkor élt emberek ezt nem tehették meg, mindig csak a következő percet látták” – magyarázta az egyetemi docens. A Sorstalanságnál kevésbé hangsúlyos a Saul fiában, hogy magyar tragédiáról van szó, sokkal kevesebbet tudunk meg a főszereplő családi hátteréről, arról, hogy honnan érkezett. Saulnál még abban sem vagyunk biztosak, hogy a fiáról van-e szó a történetben. Sághy Miklós szerint azonban a két történet mégis összeér az embertelenség egyetemességében. A film abszurd motívuma, hogy Saul el akarja temetni a fiát, s ezért akár mások életét is kockáztatja. Két magyarázatot lát a docens, az egyik szerint megőrült Saul, a másik szerint viszont ő a legnagyobb realista Auschwitzban, mert belátja, hogy egy megsemmisítő táborban mindenki halott, s az egyetlen dolog, amin lehet változtatni az, hogy a testük ne porladjon el. „Felsejlik Antigoné mitologikus története, amelyben a főszereplő el akarja temetni a testvérét, de Kreón, a király nem engedi. Az isteni és az erkölcsi törvény képviselője Antigoné csap össze Kreónnal, aki a földi törvényeket képviseli, ami a filmben Saul és a nácik küzdelmeként jelenik meg” – mondta.

saul_fia
„Amely alkotás bejut egy Golden Globe-, egy Oscar-díj szűkített listájára az már jó film. Úgy gondolom, hogy számított a téma, hiszen egy ilyen elismerés átadása mindig kötődik az aktualitáshoz, de ez bármely díjra igaz lehet. Úgy vélem, hogy a téma és a formanyelvi megoldás is domináns egyszerre. Lehet azt mondani, hogy újból egy holokausztfilm, de valójában egy kurrens témát újból fel tudott frissíteni, mondhatni kapott a műfaj egy vérátömlesztést. Feltehetnénk azt a kérdést is egy újabb romantikus filmnél, hogy miért a szerelem a téma? A szerelem, a halál, az elmúlás mindig fontos marad, a legtöbb irodalmi alkotás erről szól” – magyarázta arról, hogy mennyiben játszhatott szerepet a téma az elismerésekben. „Biztos vagyok benne, hogy nagyon nehéz megküzdenie a sikerrel az elsőfilmes Nemes Jelesnek, de szerintem képes lesz erre. A továbblépés lehetősége nem látszik a filmből, egy nagyon erős alkotásról van szó, amely viszonylag kevés eszközzel él. Ezt a szűk, zárt, klausztrofób világot a tökélyre fejlesztette, de ennek a formanyelvnek nincs folytatása. Abban biztos vagyok, hogy valami teljesen mást kell csinálnia” – vélekedett a folytatásról Sághy Miklós.

A Saul fia az legjobb külföldi film kategóriájában került be a legjobb öt közé.KLIKK: http://szegedma.hu/?p=601356

Közzétette: Szegedma Hírportál – 2016. január 14.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.