Folyamatosan képzi magát a szegedi dzsesszdobos, aki Vancouver-től Londonig zenélt már, manapság pedig egy új hangszerre koncentrált.
Teszáry Tamás
ma Londonban él, azonban karrierje a Napfény Városából indult, viszont nem dobbal: hat évesen az iskolában ének-zenei előképző osztályba jelentkezett, első hangszere a furulya volt, majd tíz évesen áttért a dobra. "
Szekeres Károly
barátommal kitaláltuk, hogy mi dobolni akarunk, így felvételiztünk a zeneiskolába, onnan pedig egyenes út vezetett a zenéléshez" - mesélt a kezdetekről a zenész, akire saját bevallása szerint nagy hatással volt
Louis Armstrong
, a vibrafonosok közül pedig
Milt Jackson
és
Joe Locke
, a dobok terén
Dave Wecklt
és
Alex Van Halent
említette példaképként. "Nem voltam túl tudatos, eleinte nem szándékoztam komolyan zenélni, hanem a tanárom egy év után kérdezett rá, hogy nem akarok-e ezzel komolyabban foglalkozni, ami azt jelentette akkor, hogy a konzervatóriumba jelentkeztem, ahova felvettek, onnan pedig mentem főiskolára" - fűzte hozzá. Az iskolában klasszikus zenével foglalkozott, az érdeklődési körét azonban inkább a dzsessz és a populáris zenék kötötték le, mint a rockzene, de a hivatalos oktatás keretein belül akkor nem nyílt másra lehetősége, mint a komolyzenére.
"Általanos iskolas koromban játszottam itt Szegeden a Görcs Gárda nevű zenekarban, ez egy vicces gyerekzenekar volt, 14 évesen adtunk poénos fellépéseket, majd középiskolában bekerültem a Gőzerő zenekar elődjébe, a Huza-Vona névre keresztelt formációba, melynek - hasonlóan a Gőzerőhöz -
Szurdi Zsolt
volt az atyja" - részletezte korai szárnypróbálgatásait Teszáry Tamás. Később a Gőzerőben is dobolt, majd a főiskola után az utolsók között disszidált 1989-ben, először Svédországba, majd Kanadába, ahol több rock zenekarban is megfordult, gyakran koncertezett, viszont a nagyobb sikerek elkerülték, mivel az 1980-as évek rockzenéjét játszották a 1990-es években, a grunge korszakában, így nem érhettek el komolyabb sikereket, amelynek köszönhetően a sikertelenségbe belefásult banda felbomlott, ekkor a szegedi zenész átköltözött Calgarybol Vancouverbe.
"Én akkor megtorpantam, úgy éltem át ezt egy kicsit, mint egy válást, majd folytattam a zenélést, belekóstoltam a funky műfajba, majd visszatértem a dzsesszhez" - fejtette ki Teszáry Tamás. Mivel hivatalosan soha nem tanult dzsesszt, csak klasszikus zenét, ezért egy évig járt egy dzsesszdob tanárhoz, hogy fejlessze magát. "Nagy segítséget kaptam abban, hogy ráébredjek azokra a dolgokra, amelyeket már tudtam, csak máshogy, egy eltérő nézőpontot tapasztaltam meg" - foglalt össze tapasztalatait a zenész. Akkoriban a gyakorlás tette ki ideje nagy részét, közben véletlenül rátalált egy vibrafonra. Addig, mint ütős játszott vibrafonon, de korábban - anyagi okokból is - nem gondolt arra, hogy beruházzon egyre a dallamos ütőhangszerből, azonban Vancouver-ben talált egyet alacsony áron, így megvásárolta, aztán magával hozta, mikor hazatért a magyar fővárosba, ahol folytatta a gyakorlást a vibrafonon, de nem különösebb irányt követve. "Klasszikus zenét gyakoroltam, de nem azzal akartam komolyabban foglalkozni, amíg Budapesten voltam, addig zenéltem egy együttesben, néhány régi barátommal, köztük
Tótváradi Zsolttal
, és más ismerősökkel csináltunk egy zenekart, aminek az volt a neve, hogy Rosco Hifs" - részletezte Teszáry Tamás. Ennek a projektnek nem lett nagy kifutása, ugyanis a szegedi dobos kivételével minden tag rendelkezett más munkahellyel, melyre koncentrálnia kellett. "Én tanítottam akkoriban, de inkább a zenélésre szerettem volna koncentrálni, még Budapesten elmentem tanulni egy dzsesszzongoristához,
Sárik Péterhez
, nála elkezdtem komolyan szisztematikusan tanulni a dzsesszt vibrafonon játszani, ugyanis a zongora hasonló elrendezésű, mint a vibrafon, ezért mentem hozzá" - mondta el a szegedi zenész. Az ekkoriban elsajátított tudás már nem volt ismeretlen a klasszikus oldalról, viszont a komolyzenében sok minden máshogy működik a dzsessz világában.
A hazai tanulás után Teszáry Tamás ismét elhagyta hazánkat, ezúttal Anglia lett az úti cél,
Dörnyei Gábor
, szegedi dobos hívására, zenélési lehetőségeket kutatva. "Ott leginkább, mint dobos tevékenykedem, de időm jó részét már a vibrafonozás tölti ki. A saját vezetésem alatt álló formáció mellett több zenekarban is játszom, mint dobos és mint vibrafonos is” – fejtette ki Teszáry Tamás. Kiemelte, hogy ezek döntő része nem az ő projektjei, nem ő az ötletgazda, a szegedi zenész nevéhez a
Tamás Teszáry Quartetfűződik, amely trió, kvartett vagy kvintett formában is működik, felállástól függően, ebben Teszáry Tamás vibrafonozik, egyáltalán nem dobol. A formáció nagyrészt saját szerzeményeket játszik, egyelőre ez a quartett Teszáry Tamás legfőbb elfoglaltsága, az utóbbi években több szerzeményt írt meg a zenész, melyeket a zenekar játszik. „Tudatosan azt az utat választottam, hogy még a stúdiózás előtt játszani akartam, hogy megérjen a zene, több zenésztársammal egyet értünk abban, hogy ha berohanunk a stúdióba és egyből elkészítjük a felvételeket, utána mikor elkezdjük játszani élőben a dalokat, akkor rájövünk, teljesen más lesz abból, amit felvettünk” – mondta el Teszáry Tamás. „Amit már CD-n el akarunk adni valakinek, az nem biztos, hogy összekötődik azzal, amit később játszunk”- tette hozzá. Kitért arra, hogy ez különösen érvényes a dzsesszre, rockzenében ez nem tipikus, ott nem megy át akkora változáson a zene, de a dzsesszben igen. Teszáry Tamás elismeri, hogy más kérdés az, hogy ennek a felfogásnak marketing szempontból milyen hatása van, mivel minden zenész célja, hogy legyen egy kézzelfogható eredménye a munkájának, amit odaadhat az embereknek. Hozzáfűzte: „Én nem vagyok nagy marketing szakember, hanem inkább
http://www.youtube.com/watch?v=C12faM8zZAo
„Gyerekkoromban azért volt szimpatikus a dobolás, mert a dobos háttérben marad, mégis fontos elem, valamint bizonyos kényelmet nyújt és időt a saját projektemhez az a tény, hogy azokban a zenekarokban, ahol dobosként vagyok jelen, más intézi a fellépéseket és más ügyes-bajos dolgokat, marad időm arra, hogy a saját vibrafonos projektemet dédelgessem” – emelte ki Teszáry Tamás hangszeréről. A zenész szerint vannak olyan praktikus részei a dobolásnak, ami ad egy fajta önuralmat, megértését a folyamatoknak, de ez bármely hangszerre igaz.
Teszáry Tamás egyetért Kodály Zoltánnal, aki szerint, ahogy az ember tanul zenélni, az kitisztít valamit a fejében, ami nehezen megfogható. Másik sajátosságként említette azt, hogy a dobolás mindig egy őserőt enged ki az emberből: „Én nem vagyok se agresszív, se tomboló típus, de mégis amikor dobolok, akkor egy olyan részét engedhetem ki a személyiségemnek, amit általában nem biztos, hogy kimutathatok, mert a szituáció nem engedi, de dobolás közben ezt megengedhetem magamnak, és ez nagyon jó érzés” – fogalmazott Teszáry Tamás.
Folyamatosan képzi magát a szegedi dzsesszdobos, aki Vancouver-től Londonig zenélt már, manapság pedig egy új hangszerre koncentrált - KLIKK: http://szegedma.hu/?p=558159
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. augusztus 23.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.