"Az egész díszlet arra találtuk ki, hogy a besúgórendszer látszatát keltse. Mindenhol titokajtók rejtőznek és olyan folyosók, ahonnan bárki megfigyelhető, látható, azonosítható. Hófehér környezetből indulunk az elején, ami bevörösödik, s mindent eláraszt a bűn és a vér." Amióta kiderült, hogy a szegedi szabadtéri színpada gigantikus jégpáncélt kap Az álarcosbálra, a jeges birodalomtól hangos a sajtó. Tihanyi Ildi díszlet- és jelmeztervezővel beszélgettünk.
- Nem először láthattuk jelmezterveit a színpadon életre kelni, legutóbb a Háry Jánosban köszöntek vissza az ötletei.
- Így igaz. Előtte pedig a Leányvásár jelmezterveivel mutatkoztam be a szegedi szabadtérin, tehát már nem ismeretlen számomra a terep.
- Gondolta volna valaha, hogy díszlettervezőként egyszer a nyár közepén jeget kell imitálnia a színpadra?
- Érdekes módon ez volt az egyik legegyszerűbb eleme a produkciónak. A műjégen, amin a színészek és énekesek korcsolyáznak majd, lakkfedés van. Nem csúszik olyan jól mint a valódi jég, inkább csak show-elemként funkcionál.
- A Szegedi Szabadtéri Játékok a díszletelemekkel foglalkozott a legtöbbet a bemutató előtt. Ahogyan írták is, a legnagyobb fejtörést az okozta, hogyan lehetne elrejteni a bálon kiteljesedő „jeges” teret.
- Amikor
Béres Attila
rendezővel ezt kitaláltuk, akkor nem a jégrevüre koncentráltunk, hiszen erre nem lehet felépíteni egy teljes koncepciót. Az, hogy ez egy jeges birodalomban játszódik, annak köszönhető, hogy az eredeti librettóhoz nyúltunk vissza. Svéd környezetet teremtettünk, igaz, a produkciót 2015-be ültettük át, vagyis nem III. Gusztáv, hanem XVI. Károly Gusztáv uralkodó idejébe. Ez egy politikai környezetbe ágyazott szerelmi dráma és éppen a bizonytalanság áll a darab középpontjában. Ahogy az ember lavíroz a hatalmi játszmák, valamint a barátsággal és árulással tarkított magánéleti szálak világába - ezt a bizonytalanságot értékelteti a jeges környezet.
- A jégszínpad tehát legalább olyan főszerepet élvez, mint a svéd uralkodó.
- Abszolút főszereplő. Az első jelenetben egy modern, politikai harcokkal átfűzött parlamentben találjuk magunkat. A szereplők tökéletesen beazonosíthatók anélkül, hogy bármilyen aktuálpolitikai kérdésbe belemennénk. A történelem ismétli magát, ebben a darabban is erről van szó, hiszen ezeket az eseményeket mindig emberi gesztusok, pillantások határoznak meg. A második képben a jósnő barlangjában vagyunk, ahová a rendezővel egy sátánista szeánszot alkottunk. A kultikusság, a disznóvér megjelenése, tehát az egész rituálé annyira ördögi, hogy arról a szekták jutnak eszünkbe. Az egész díszlet arra találtuk ki, hogy a besúgórendszer látszatát keltse. Mindenhol titokajtók rejtőznek és olyan folyosók, ahonnan bárki megfigyelhető, látható, azonosítható. Véleményem szerint a mai társadalomban bárki helyet cserélhet bárkivel, a szereplőkön keresztül pedig a néző is azonosulni tud az élethelyzetekkel. A következő jelenetek az akasztófahegyen játszódnak, ami úgy néz ki, mint egy hullaház. Utána az egyik főszereplő lakásába csöppenünk, amit tudatosan egy panelházzá alakítottam. Jól átjön ebben a kockaház térben a bezártság és az az érzés, mennyire egyformán éljük az életünket. A produkciót a jégrevü koronázza meg, amivel visszahelyeztük a darabot az eredeti korába.
Náray Tamás
jelmeztervezővel úgy gondoltuk, ha már jelmezes bál, akár rokokóba is öltöztethetnénk a szereplőket.
- Eddig inkább a díszletről beszéltünk, pedig ugyancsak sok ötlete nyomát viselik a jelmezek is. Honnan inspirálódott?
- A koncepciót közösen találtuk ki Náray Tamással. Ha operáról beszélünk, akkor számomra a zene az elsődleges. Szeretem a partitúrát is fellapozni, a kottát megnézni, ugyanis nem mindegy, hogy egy ária hogy szól, hogy egy zeneszerző miért úgy gondolta ki a duetteket. Az ember meghallgatja, majd megjelennek a képek és a színek. Nagyon erős a színdramaturgia, amire nagy hangsúlyt fektettünk. Hófehér környezetből indulunk az elején, ami bevörösödik, s mindent eláraszt a bűn és a vér.
- Melyik a kedvenc jelenete?
- Ez mindig változik, jelen pillanatban a jósnő jelenetét szeretem a legjobban.
Wiedemann Bernadett
énekli a szerepet, aki egy fantasztikusan tehetséges énekesnő. Nagyon jól tudtunk együtt dolgozni. Szerettem volna, ha a lényszerűsége jelenik meg Ulrica karakterében. Először a zenei olvasópróbán találkoztunk, amikor még nem volt meg a ruhája, de ahogyan formálta a szerepet, rögtön beugrott, hogy milyennek kellene lennie. Amit ő csinál, és amit én alkottam, összeér. A kettőből valami nem emberi dolog született. Az embert kirázza a hideg és ez szerintem jó.
"Az egész díszlet arra találtuk ki, hogy a besúgórendszer látszatát keltse. Mindenhol titokajtók rejtőznek és olyan...
Posted by Szegedma Hírportál on 2015. július 2.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.