Kultúra

Lemondás és újjászületés – húsvét ünnepe van

Lemondás és újjászületés – húsvét ünnepe van

2015. április 5., vasárnap
Lemondás és újjászületés – húsvét ünnepe van
husvet_kezmuves_neni03_gs

A keresztény világ a legfontosabb ünnepét üli a hétvégén: Jézus Krisztus kereszthalálára és feltámadására emlékeznek most világszerte. De hogyan kapcsolódik a tojás és a locsolkodás a vallási ünnephez? Miért változik mindig húsvét időpontja? Frauhammer Krisztina néprajzkutatót kérdeztük.

„A Húsvét egy egész ünnepsorozat, hamvazószerdától kezdődően húsvéthétfőig vannak népszokásaink, amelyek a húsvéti ünnepkörhöz kapcsolódnak. Ezen szokások körébe tartozik a böjtölés is, amit a klasszikus értelemben véve, mint hogy nem esznek húst és zsíros ételeket e negyven napos időszak alatt nagyon kevesen tartanak. Az azonban általánosan elterjedt, hogy különböző fogadalmakat tesznek az emberek, lemondanak bizonyos dolgokról, szokásokról. A 21. század egészségkultusza kapcsán a böjtölés különféle formáinak egyébként is nagy divatja van” – mondta el hírportálunknak

Frauhammer Krisztina

.

A böjttől a feltámadásig

A nagyböjtön belül a szokások főképp az utolsó hétre összpontosulnak, nagycsütörtökön emlékezünk Krisztus utolsó vacsorájára, ezen a napon már nem szólalnak meg a harangok, a néphagyomány azt tartja, hogy elvitték őket Rómába, ezért régen faluhelyen harangok helyett kereplőkkel keltettek zajt. Ezen az estén a szentmisén a pap megmossa tizenkét paptársának vagy tizenkét hívőnek a lábát a krisztusi alázat jelképeként. Nagypénteken az egyház Krisztus kereszthalálára emlékezik, ez a gyász napja, ez a hagyományok körében leginkább ott ragadható meg, hogy ehhez a naphoz sok tiltás kapcsolódott, például az állattartáshoz, mezőgazdasághoz kötődően. Régen azt is tartották, hogy ezen a napon nem szabad kenyeret sütni, mert kővé válik. Nagypénteken mai napig felolvassák vagy eléneklik a templomokban a passió történetét. A barokk idejének dramatikus misztériumjátékok formájában jelenítették meg ezeket az eseményeket, néhol ma is találkozhatunk ilyen előadással. Nagypéntek este állítják fel a templomokban a szent sírt, amit bizonyos vidékeken katonák, cserkészek, fiatal fiúk őriznek.

SZS20140411_keresztut_025

Nagyszombat este Krisztus feltámadását ünneplik a hívek. Ennek a liturgiának nagyon szép része a víz- és tűzszentelés. A megszentelt víz a keresztelés szertartásában kap szerepet a friss tűzről meggyújtott gyertya pedig a reményt fejezi ki. Krisztus halála az emberiség megváltásának az örömünnepe, a megújulásnak, az újjászületésnek reményét, az örök élet reményét szimbolizálja. A szertartásokat feltámadási körmenet zárja szombat késő este vagy vasárnap hajnalban. „A Dunántúl egyes vidékein szoktak ilyenkor úgynevezett Krisztus-keresést tartani. A szokás azoknak az asszonyoknak az emlékét őrzi, akik az eltemetett Jézus sírjához siettek, de a sírt üresen találták. Énekekkel, imákkal járnak körbe éjszaka a hívek és gyertyával egy kereszt elé járulnak erre az eseményre emlékezve” – ismertette Frauhammer Krisztina. Húsvétvasárnap a feltámadás és a húsvét fő ünnepe, számos helyen reggel ételszenteléssel kezdődik, a tipikus húsvéti ételeket a pap elé viszik, aki megszenteli. Ezeknek az ételeknek régen olyan erőt tulajdonítottak, hogy a megszentelt ételek morzsáival etették az állatokat, hogy termékenyek legyenek. Húsvéthétfőn a mai napig ismert és gyakorolt szokás a locsolkodás.

Mindennek jelentése van

„Mint minden ünnepi cselekmény, a húsvét is teli van olyan szimbolikus hagyományokkal, jelképekkel, amelyek visszavezetnek minket az ünnep eredeti történetéhez” – tájékoztatott a néprajzkutató. A tojás egy nagyon ősi termékenységi szimbólum, a tojásból fakadó új élet az újjászületésnek és a termékenységnek a szimbóluma, ez a legmeghatározóbb jelképe a húsvéti ünnepnek. A bárány egyrészt Jézus Krisztus jelképe, aki áldozati bárányként halt meg a kereszten az emberiség bűneinek megváltásáért. Másrészt a bárány további jelentősége sokkal régebbre vezethető vissza: a zsidó Pészah ünnepnek, ami az Egyiptomból való kivonulásra emlékezik, része a bárány, mivel a zsidók az Úr parancsára bárányt áldoztak, ugyanis a bárány vérével jelölt házakból a halál angyala nem ragadja el az elsőszülött fiúkat. A Pészah ünnepen, a szédereste, vagyis a csütörtöki vacsorán erre emlékeznek, és bárányt fogyasztanak, tehát a húsvéti bárány ehhez a zsidó szokáshoz is visszavezethető.

opusztaszer_husvet_95

A húsvéthétfő legjelentősebb eseményének, a locsolkodásnak termékenységhozó, termékenység-varázsló szimbolikája van, ugyanis a húsvéti ünnepkör szorosan kötődik a tavaszkezdethez, a tavaszi megújuláshoz, a tavaszi napéjegyenlőséghez, az időpontját is ehhez kötődően állapítják meg, a tavaszi napéjegyenlőséget követő első holdtölte utáni vasárnap Húsvét napja. A tavasszal együtt az ünnep szorosan kötődik a természet megújulásához, az újrasarjadó élethez, a termékenységhez, és mindennek a biztosítását célozza maga a locsolkodás. Ugyanezt a célt szolgálta egy egyedi szokás a Dunántúlon: vesszőnyalábbal veregették meg a lányokat, hogy termékenyek, frissek, fiatalok, termékenyek maradjanak. A nyugat európai nyelvekben más az ünnep elnevezésének eredete, mint Magyarországon, a magyar Húsvét elnevezés a hús elhagyására, a hústól való tartózkodás időszakára utal. A spanyol Pascua név a Pészah szóból eredeztethető, míg az angol és a német által használt Easter és Ostern kifejezésekben már felfedezhető egy pogány istennő személye, akiről tudjuk, hogy a tavaszi napéjegyenlőség idején volt az ünnepe, tehát itt a tavaszjövetel várása hangsúlyosabb, de ez leginkább az elnevezésben érhető tetten, illetve a szimbolika is ehhez kötődik. Krisztus feltámadása és a természet tavaszi ébredése számos ponton rímel egymásra, és ezt az ünnepkörhöz kötődő szimbólumok is jól szemléltetik.

Vallásos ünneptől a hosszú hétvégéig

A társadalom egyes rétegeiben a Húsvét keresztény gyökerei mára már alig ismertek, sokan a húsvéti ünnepkört családi ünnepként élik meg, és léteznek olyanok is, akik az ünnepet arra használják, hogy kikapcsolódjanak. Számukra csak a hosszú hétvége munkaszüneti napjai által kínált pihenést jelenti a többnapos ünnep. „Találhatunk egy olyan réteget, amelynél a keresztény hagyományok egyáltalán nem játszanak szerepet és a vallásos eredet ismerete sincs már meg, van ahol a szimbólumok, ételek, jelképek megvannak, de családi ünnepként működik, de azért akad a társadalomnak olyan része is, amely számára ismert a keresztény gyökere az ünnepnek, amit tartanak is és mind az étkezések, mind a hagyományok tekintetében ragaszkodnak a hagyományokhoz” – emelte ki Frauhammer Krisztina. A negyven napos böjt betartása ritka, inkább a nagypénteki böjtöt tartják az emberek, de a tojásfestés, a locsolkodás, a hagyományos étkek fogyasztásának szokása még ma is él. A böjt eredetileg nem csak az étkezésre vonatkozott, hanem az élet más területein is megvonták maguktól a jó dolgokat a böjtölők, nem tartottak bálokat, zenés mulatságok, lakodalmak, ilyen téren is volt egy csendes időszak, mára ez is sokat lazult, esküvőkkel, bálokkal is találkozhatunk ebben az időszakban.

husvetinyuszi

A húsvéti nyúl

A húsvéti nyúl jelképe Németországból ered, nálunk csak a polgárosodással, a XIX. század folyamán honosodott meg. Több történettel is magyarázzák szimbólummá válását. Az egyik szerint a húsvéti Holdban egy nyúl képét vélték felfedezni, egy másik történet szerint a tojáshozó császármadár, németül Haselhuhn madár nevének rövidítéséből (Hase) ered a nyúl hagyománya. Egy azonban biztos: a nyúl maga is termékenység szimbólum, rendkívüli szaporasága okán.

Jézus Krisztus kereszthalálára és feltámadására emlékezünk a mostani ünnepen - kellemes húsvétot kívánunk minden kedves olvasónknak!

Posted by Szegedma Hírportál on 2015. április 4.
Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.