December 13-án rendezte meg a szegedi Rókusi Általános Iskola a történelmi életképekből álló táncszínház és a vetélkedő ötvözeteként a Gyöngyök és gyémántok programsorozatot immáron tizenharmadik alkalommal. E különleges rendezvény szervezői az európai és a magyar történelem megismertetését, a nemzeti hagyományok ápolását, kulturális örökségünk megőrzését és továbbadását fogalmazták meg hitvallásukban.
2014-ben a Nagy Háborúra emlékezik a világ. 1914 nyarán a boldog békeidők embere hirtelen a fronton találta magát, kitudja mennyi időre elszakítva családjuktól, megszokott, békés környezetükből. Hiába volt az ígéret: „Mire a falevelek lehullanak, otthon lesztek szeretteitek körében!”– a katonák hosszú évekre a lövészárok fogságába kerültek, s jó, ha négy év múlva hazatérhettek szeretteik körébe. Csakhogy a tömegek és gépek háborúja romba döntötte azt a világot, amely a katonák emlékeiben élt. E Nagy Háborúra emlékeztek, a program résztvevői – versenyző és szereplő 13-14 éves mai diákok – akik vállalták, hogy méltón emlékeznek őseik áldozatvállalására. Dunaszerdahelytől Háromszékig 17 csapat vívta ki a döntőn való részvétel jogát, így vált teljessé a történelmi Magyarország Nagy Háború árnyékában formálódó életének felidézése. Az egész napos rendezvény keretjátékának főszereplői ‒ a rókusis diákok ‒ mai tinédzserek, akik múlttal, jövővel még nem foglalkozó ifjak, akik talán alig hallottak még a Nagy Háborúról. Mindennapjaikban fontosabb a játék, a szerelem, mint a történelem. A keretjáték forgatókönyve szerint ezen ifjak ülnek be a moziba, ahol a Nagy Háború emlékét megidéző film pereg. A filmkockák, vagyis a rókusis diákok által előadott életképek, valamint a versenyzők által megoldott feladatok tárják fel előttük az ősök felelősségre intő titkait. A „film” a boldog békeidőket idéző, látványos nyitóképpel kezdődött, amibe „berobbant” a háború. Ezt követően
Kókai Gyula
intézményvezető üdvözlő szavai, majd
Kalmár Ferenc
, a verseny védnökének családi történetekkel, személyes sorspéldákkal ízesített köszöntő beszédével kezdetét vette a verseny. A sok és sokféle feladat megoldása során a csapatok nemcsak a történelmi események ismeretét bizonyították, de lövészárok maketteket készítettek, bakaportrét rajzoltak, elsősegély nyújtási gyakorlat keretében felkészültek a „háborúba vonult társuk” sebeinek ellátására, majd már a „csatatéren” kellett életben maradniuk a „harctéren” végrehajtott sportfeladatok megoldása során. A feladatok közben pergett tovább a Nagy Háború emlékét bemutató „film”, amelynek jeleneteit a Rókusi Általános Iskola hatvan tanulója keltette életre. Részesei lehettünk a fájdalmas legénybúcsúnak, majd a katonává lett ifjakkal együtt felszállhattunk a frontra tartó vonatra, s ott lehettünk a katonák kiképzésének küzdelmes eseményén is. Végül a fronton harcoló katonák mindennapjai elevenedtek meg. A gyerekek hihetetlen önfegyelemmel és átéléssel keltették életre ük- és dédapáik életének lövészárokban töltött küzdelmes mindennapjait. Mire idáig eljutottak a szereplő és versenyző ifjak, épp eléggé elfáradtak ahhoz, hogy „jó katona” módjára örömmel fogadják a „kantin” nyújtotta finomságokat. Az ellátmányhoz néhány hadi konyhára vonatkozó gasztronómiai kérdés is társult. A „tűzszünetet” követően a hátországba pillanthattunk be, amit szintén egy lírai életkép vezetett be, majd a művészeteké lett a főszerep. A háború sokkolta a művészeket is. A dadaizmus különös, hagyományos művészi kereteket szétromboló alkotói világa elevenedett meg a versenyzők kreatív alkotómunkája keretében. A háborús történetek sokasága humorral fűszerezve mesél háborúról, katonáról, az otthon maradottakról. A csapatok remek előadásában egy csokorra való anekdotával szórakoztatták a program résztvevőit. A Nagy Háború filmje pergett tovább, s végül elérkezett a pillanat, amikor a katonák harci szelleme már megtört. Ismét egy megható életkép keretében a megszólaló, fájdalmasan szép olasz és magyar népdal már nem az ellenséget, hanem az embert láttatja meg a front mindkét oldalán. Ez a jelenet már az emlékidézés záró feladatát jelezte, amelynek során a diákok által kialakított emlékmű előtt az ősök áldozatvállalása előtt tisztelegve számos katona és népdal csendült fel a versenyző csapatok előadásában. A verseny véget ért, a „kantin” ismét kitárta kapuját a jól végzett munka fáradságával betérő emlékidéző diákok előtt. A katonák álmaiban szereplő finomságok elfogyasztása után a versenyzők visszatértek a Nagy Háború emlékét idéző filmet „vetítő” moziba. Csakhogy az órákkal korábban még laza, mai fiatalokként belépő mozizó diákok már egészen más szemmel tekintettek vissza a száz évvel ezelőtti történésekre. „A jeltelen sírokra, miken halottak estéjén se ég mécs, és nincsen koszorú. A feledés a földdel teszi egyenlővé őket, pedig alattuk is ember pihen, ki élt és maga volt világ. Az egyik dicsőségről álmodott, boldogságról a másik, szerelemről, a harmadik. Most azonban a hanton egy mécset gyújtva kívánnak békés álmokat mindeniknek. Legyenek egy boldogabb jövőnek földje ők, melyen a gyűlölség-bogáncs helyett jóságvirág nő, s nem hiába éltek.” A mai tizenéveseket megszólító csodálatos életkép elérte célját. A megdöbbent ifjak vastapssal tudatták kicsikkel és nagyokkal, hogy megértették a centenáriumi üzenetet; tetteikkel, a verseny feladatainak kiemelkedő színvonalú megoldásával, s a hosszú és gyötrelmes próbák vállalásával, majd a megható átéléssel előadott életképekkel bizonyították is mindezt. A program végén
Szondi Ildikó
, a zsűri elnöke szólt a meghatódott versenyző és szereplő diákokhoz. Az izgalmas eredményhirdetés végén a dunaszerdahelyi Szabó Gyula Alapiskola Önkéntes hősök nevű csapata örülhetett a legjobban, hiszen ők nyerték meg a verseny fődíját: egy történelmi kiránduláson folytathatják tovább a Nagy Háború emlékeinek megidézését. A szervezők pedig jóleső megnyugvással fogadhatták a sok-sok köszönetet azért, hogy nemes küldetésük mennyit gazdagított minden résztvevő emberi és erkölcsi tartásán.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.