Kultúra

Kelemen László Szegeden (is) fellendítette a színházi életet + FOTÓK

Kelemen László Szegeden (is) fellendítette a színházi életet + FOTÓK

2014. december 13., szombat
Kelemen László Szegeden (is) fellendítette a színházi életet + FOTÓK
kelemen_laszlo

Magyarországon egészen sokáig, a 18. századig nem volt hivatásos színjátszás, majd a magyar ajkú polgárság megerősödésével egyre nagyobb igény lett arra, hogy a német nyelvű színház helyébe egy mindenki számára érthető és elérhető szórakozási lehetőség lépjen. Az első magyar színtársulat életre hívásában Kelemen Lászlónak óriási szerepe volt, halálának 200. évfordulóján pedig a Szegedi Szabadtéri Játékok kétnapos konferenciával tisztelgett.

A nemesi műkedvelő társaságok, valamint a budai és pesti német nyelvű színházak előadásai nem az egyre szélesedő polgári rétegnek szóltak, ezért megnőtt az igény a "populárisabb" játszóhelyek iránt. A drámairodalom fellendítésére először

Bessenyei György

tett kísérleteket kevesebb sikerrel, végül

Kelemen László

nemesi származású kántor - aki tapasztalta az identitástudat hiányát és a nyelvében is elidegenedett nemzet gondjait - vezetésével 1790-ben Budán megalakult az első magyar színtársulat. Kicsiny csapatával (három nő és tíz férfi)

Simai Kristóf

legnevezetesebb darabjával, az Igazházi című "mulatságos játékkal" kitárta a budai teátrum kapuit, s ezzel egyidejűleg megalapozta a 16. századtól élő, úgynevezett iskolai színjátszás jövőjét. Az iskolai színjátszás egyedül Magyarországon képes volt kilépni az oktatási intézmények falai közül, és beépült a színházi mindennapokban. "Az iskolai színjátszás nem irodalmi vagy esztétikai, hanem didaktikai szempontból alakult meg. Az előadások eredetileg latin nyelven zajlottak, nőket nem alkalmaztak 'színpadra' és a szerelem témája is tilalom alatt állt" - mondta

Demeter Júlia

, az ELTE-BTK Magyar Irodalom- és Kultúrtudományi Intézet oktatója. Így volt ez egészen a 18. századig, amikor is a fogalom egészen más értelmet nyert, s valódi színházi körülmények között világhírű írók tollából származó szórakoztató darabokat magyar nyelven tűztek műsorra.

kelemen_laszlo_konferencia11_kf

Habár az iskolai színjátszást szerény státusza miatt sokan kritizálták a grandiózus magán színházak képviselői közül, a közönség kétségtelenül szerette a Kelemen-féle társulat előadásait. A komédiáknak és az énekes játékoknak óriási sikere volt, míg a tragédiák kezdetben sorra befulladtak. "A színház egy újszerű nyilvánossági tér, társasági szórakozóhely lett, ezért is indokolt a főhajtás az első színtársulat előtt, amely minden viszontagság ellenére megalapozta a hazai teátrumok jövőjét." 1796. április 10-én a társulat feloszlott, adósságaik rendezésére díszleteiket és ruhatárukat hagyták hátra.

Sándor János

, Jászai Mari-díjas rendező és színháztörténész a korabeli sajtóból olvasott fel részleteket a hallgatóságnak, amelyekből kiderült, a közösség a nehézségek ellenére is próbált talpra állni, végül a tehetségek és Kelemen is Nagyvárad felé vette útját. 1800-ban rövid ideig igazgatóként dolgozott, majd a régiek közül 12 színésszel és

Szerelemhegyi András

karmesterrel kapva az alkalmon megragadták a Szegeden kínálkozó lehetőséget. A Tisza-parti városban 1799-ben döntöttek úgy a városatyák, hogy színháztermet építenek a polgároknak, ahol elsősorban a magyar játszótársaságok csillogtathatták tudásukat. Kelemen feleségével,

Lipcsei Máriával

, egy tucat művésszel és zenésszel együtt érkezett, s az igazgató fordítási és írói munkájának köszönhetően Szegedre is elhozták a kor legújabb előadásait. Az alkalmi "színház" a mai, Dózsa György nevét viselő általános iskola helyén kapott helyet, de a szűkös körülmények sem tántorították el az alkotót. Még

Wolford József

egykori polgármester is elismerését fejezte ki Kelemenéknek, szavai szerint a "szegedi közönséget teljes megelégedéssel mulattatta". A társulat azonban tiszavirág életű volt, miután feloszlottak sosem tértek vissza.

kelemen_laszlo_konferencia09_kf

A konferencián

Kiss Lajos

, a Csongrád megyei Urbanisztikai Egyesület elnöke előadásában szó volt még többek között az első szegedi színház épületéről, míg

Egyed Emese

, a kolozsvári Babeş-Bolyai Tudományegyetem Magyar Irodalomtörténeti Tanszék professzora az "Arany idő" címmel a szerepértelmezésről tartott előadást, zárásképp pedig

Szalisznyó Lilla

, az MTA-BTK Irodalomtudományi Intézet tagja a színjátszás úttörőinek állított emléket. Kelemen László, az első magyar színházigazgató halálának 200. évfordulója alkalmából szervezett konferencia szombaton folytatódik, akkor a szegedi színházigazgatást veszik górcső alá az előadók.

REÖK, 2014. december 13. szombat délelőtt

II. SZÍNHÁZIGAZGATÁS SZEGEDEN 10:30 Színházigazgatás a rendszerváltás előtt Nagy László, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója 1982-1992 között 11:00 Színházigazgatás a rendszerváltás idején Kormos Tibor, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója 1992-1997 között 11:30 Színházigazgatás napjainkban Gyüdi Sándor, a Szegedi Nemzeti Színház igazgatója 2007-2012, 2012-től 12:00 Alternatív színházak a rendszerváltáskor Demcsák Katalin (PhD), SZTE-JGYPK, a TheAlter Fesztivál egyik alapítója REÖK, 2014. dec. 13. szombat délután III. SZÍNHÁZIGAZGATÁS MINT SZAKMA 15:00 Nyitóelőadás - Herczeg Tamás (PhD), a Szegedi Szabadtéri Játékok és a REÖK igazgatója, Színházvezetés című könyve alapján 15:30 Kerekasztal-beszélgetés. Résztvevők: Balog József író, színész, rendező, a TheAlter Fesztivál művészeti vezetője Ókovács Szilveszter MÁO főigazgató Kiss Csaba (DLA), Miskolci Nemzeti Színház, ig. dr. Szikora János, Székesfehérvári Vörösmarty Színház, ig. 17:00 Összefoglaló: Herczeg Tamás

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.