"Drága Elza! Ezt a naplót akkor kezdtem el írni, amikor elhatároztam: megöllek téged." Olybá tűnik, az Utóélet, A fehér Isten és A berni követ sikere után ismét egy ígéretes magyar filmmel simogatják a hazai közönség szemét és lelkét. A Drága Elza! a második világháború idején játszódik, a témával pedig már önmagában betömte a lyukat a honi filmgyártás repedezett pajzsán. Hogyan jutott el Füle Zoltán a Csillagok háborújától az akciófilmig?
"A Csillagok háborúja rajongásom még gyermekkoromból ered, ha pedig valaki beleszeret ebbe a világba, akkor két dolgot mindenképp észrevesz: kardoznak és lőnek benne. Mondtam, jaj de jó, elmegyek hagyományőrzőnek középkori bajvívást tanulni és akkor majd jó jedi lovag lesz belőle. Feltűnt, hogy a rohamosztagosok ruháján nagyon sok második világháború cucc van, tehát a filmesek kellékként ezernyi dolgot felhasználtak. Mikor rájöttem, Lucas világa mennyire kötődik a világháborúhoz, beszereztem néhányat a tárgyak közül, majd amikor a hagyományőrzők rávilágítottak, hogy ilyen magyar film nincsen, akkor Grátz Márkkal megfejtettük: itt a lyuk, amit be kell tömni." Papírszerű mondatok, üres dialógusok, visszafogott színészi játék, és különben is: hol marad a címszereplő? - a magyar filmhéten vetítették először a Drága Elza! című akcióval átszőtt, művészien tálalt magyar történelmi filmet, a fentieken pedig azóta is előszeretettel csámcsognak a hollywoodi kasszasikereken szocializálódott kritikusok. Holott csak annyi történt, nem tudtak elvonatkoztatni a vásznon látottaktól amikor a szerzőpáros fel akarta volna pörgetni az agytekervényeket. "Többször nézős" film ez. Háborús művészfilm.
Ezt állítja legalábbis
Füle Zoltán
rendező, aki az operatőrként közreműködő
Grátz Márkkal
hat éve pötyögte be számítógépbe a forgatókönyv első karaktereit, majd a forgatás idejéig - mintegy három évig - többször is átdolgozta, újraértelmezte a magyaros Ryan közlegény megmentéseként emlegetett alkotást. Az ötlet (a hazai filmfinanszírozási rendszer átszervezése miatt) megkerülte az Andy Vajna-féle Magyar Nemzeti Filmalapot, nulla állami támogatásból, kizárólag saját költségből és szponzorok felajánlásaiból építkezett. Lombos honvéd története tehát szerelemből készült, vagyis - Füle szavaival élve - "nem elloptuk a pénzt, hanem visszacsorgattuk". Olyannyira igaz, hogy a készítők ott húzták meg a büdzsét, ahol csak tudták. A legtöbb forgatási helyszínt a főváros környékén rendezték be és építették fel, de vettek fel jeleneteket a vasúttörténeti parkban, Bugac erdejében a tűz idején, sőt, Győrben is elutaztatták a stábot egy tigristank miatt. A kaszkadőrökkel hasonló volt a helyzet, helyettük pankrátorok és capoeira harcművészek tették ki a keleti front poklának seregét.
"Nagyon autentikusak voltak a körülmények, nem várt minket légkondis lakókocsi a helyszínen" - mondta a közönségtalálkozón
Makray Gábor
, aki szerint éppen attól életszerű a fiktív karakter, mert ő fáradtan, gondjai nyomasztó súlyával a vállán indul - ez esetben a forgatás - csatájába. A teher csak tovább fokozódik, amikor
Varga Tamás
személyében belép a képbe Ziffer Lajos, vagyis Lucifer, aki a purgatóriumot megtestesítő világháborúban úgy bábozik a honvéddel, mint egy marionettbábúval. Ördögi színjátékában megpróbálja végleg megtörni a hitevesztett katonát, aki orosz fogságba kerül, majd beosztják a szovjet hadsereg egy büntetőszázadába az aknataposók közé. Makray adott volt, Jevgenyina Komelkova, vagyis Zsenyka szerepét pedig a 2010-es castingot követően
Ripli Zsuzsannának
, 2004 Playmate-jének adták. "A meghallgatáson aknákat robbantgattak mellettem, birkóztam, viaskodtam... így kaptam meg a harctéri orvos szerepét." http://www.youtube.com/watch?v=qw66xe8iVRQ A bibliai utalások, mint például Jób könyvének mondatai, valamint a Füle-poénok agyonnyomják a film történelmi hangulatát, s sokkal inkább művészi vonalra terelik a sztorit - állították többen is azok közül, akik kedden a szegedi Belvárosi Moziban megtekintették a filmet. Kérdés, hogy az akcióval dúsított film, a zseniálisan kidolgozott képi világ vajon merre billenti a mérleg nyelvét akkor, ha a szociografikus művészfilmekhez szokott magyar nézőnek hangyányit gondolkodnia kell, még az olyan egyszerű dolgokon is, hogy micsoda lehet Elza. Megnézik? Megértik? Az alkotók közül Füle Zoltán rendezővel, Grátz Márk operatőrrel, Lukács Ferenc hangmérnökkel, Ripli Zsuzsa és Makray Gábor főszereplőkkel találkozhatott a közönség. Drága Isten! Ezt a naplót akkor kezdtem el írni, amikor elhatároztam: megöllek téged.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.