Kálmán Imre világhírű nagyoperettjét, a Csárdáskirálynőt mutatja be szombaton az Újvidéki Színház.
Az előadás a búcsúról és az egymásra találásról szól, a történet látszólag nagyon egyszerű és naiv, mégis megmozgatja az embert, és könnyedsége ellenére nem lehetett félvállról venni a színpadra vitelkor sem - emelte ki
Táborosi Margaréta
, az előadás rendezője pénteken az MTI tudósítójának. Hozzátette: A Csárdáskirálynő mozgatórugója a szerelem, a társkeresés, annak megmutatása, hogy társas lények vagyunk. Mindezt azonban átszövik a háború motívumai, így valójában szemben áll egymással egy "habos-babos" világ és az erőszak.
Stein Leo
és
Jenbach Béla
librettóját
Békeffy István
és
Kellér Dezső
átdolgozásában mutatják be, a három és fél órás művet azonban kétórásra rövidítették. Emellett felhasználták
Tábori Kornél
és
Székely Vladimir
Az erkölcstelen Budapest című könyvét, amely az 1900-as évek elejének pesti éjszakáit mutatja be. Táborosi szerint a könyv egyszerre tényfeltáró és megdöbbentő. Az újságíró és a rendőrnyomozó által írt könyv arra világít rá, hogy a durvaság, az agresszió, a nők megalázása akkoriban is ugyanolyan elterjedt volt, mint manapság - részletezte. Az operettek statisztikáit ismerők szerint nincs egyetlen olyan óra sem, amikor a Föld valamelyik pontján fel ne csendülne Kálmán Imre valamelyik népszerű melódiája - érvelt Táborosi Margaréta amellett, hogy a dalok többségét miért tartotta meg. A "nóták" a mindennapok, a köztudat részei, egyetlen lakodalom vagy kívánságműsor sem érhet véget a Csárdáskirálynő dalai nélkül - hangoztatta a rendező. Kifejtette, hogy az operettműfajnak megvannak a maga sajátosságai, amelyekből "nem lehet kiforgatni" a darabot, ugyanakkor a háború motívumainak megjelenítésekor némileg mégis sikerült ezekből kitörni. A sajátságos délszláv történelem miatt viszont nem is kellett túljátszani ezeket a háborús elemeket, a nézőben egy-egy hangulat is elindítja az asszociációkat - magyarázta. Az Újvidéki Színház társulata mellett néhány főiskolai hallgató és
Béres Pesikan Márta
, a szabadkai Kosztolányi Dezső Színház színésze is szerepel abban az előadásban, amelyet a rendező ritkán adódó örömjátéknak, "lubickolásnak" is nevezett.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.