Kultúra

A Szegedi Szabadtéri Játékok musical-szenzációt varázsolt a Háry Jánosból

A Szegedi Szabadtéri Játékok musical-szenzációt varázsolt a Háry Jánosból

2014. szeptember 23., kedd
A Szegedi Szabadtéri Játékok musical-szenzációt varázsolt a Háry Jánosból
szabadtri_bejaras12_gs

Egy erős évad után rekordévet zárt a Szegedi Szabadtéri Játékok. Gérard Depardieu-vel, magyarul felcsendülő ABBA-slágerekkel és visszatérő Elfújt a széllel ütős műsort állítottak össze a szegediek és a színház szerelmeseinek legnagyobb örömére. Herczeg Tamással, a szabadtéri játékok igazgatójával beszélgettünk.

- Rekordévet zárt a Szegedi Szabadtéri Játékok, mintegy 71 ezer néző volt kíváncsi a nyári előadásokra. Ugyanakkor újdonságokkal és kísérletezésekkel, illetve egy világsztárral fűszerezett szezont tudhatnak maguk mögött. Milyen eredményeket értek el a szokatlan, megfordult helyszínt igénylő kényszerhelyzetben?

- A látogatószám és a jegyárbevétel, vagyis a mérhető eredményeink kiemelkedőek voltak.

Harangozó Gyula

művészeti igazgatóval a 2012-es volt az a bázisév, amit megörököltünk. Jelentősen növekedtek a mutatóink: a látogatottság 60 százalékkal, a jegyárbevétel pedig 90 százalékkal lett magasabb a megörökölt évhez képest. Más szempontból is sikert könyvelhettünk el: a nonprofit kft. 2010-es legsikeresebb évéhez képest is 50 millió forinttal nőtt a szabadtéri bevétele. A Fogadalmi Templom rekonstrukciós munkái mellett is biztosítanunk kellett a Szegedi Szabadtéri Játékok lebonyolítását. A pályázat elnyerése után derült ki számunkra, hogy a dóm építései terület lett. A hír váratlanul ért bennünket, ki kellett találnunk tehát egy új színpad műszaki megoldását, finanszírozását és lebonyolítását. Nem szerettük volna, hogy felmerüljön közönségünkben a gondolat, az építési munkálatok miatt a szabadtéri játékok megrendezése ellehetetlenült. Erényt kovácsoltunk a nehézségekből, mellette pedig úgy dolgoztunk, mintha semmi probléma nem lenne.

- Ezt mutatják a számok, de mi a helyzet a nézői reakciókkal? Milyen visszajelzéseket kapott a szabadtéri?

- A nézői vélemények elsősorban a fordított színpadra vonatkoztak. A szabadtéri második világháború utáni újraindulásának 55. évfordulója alkalmából tudományos konferenciát rendeztünk, ahol színháztörténészekkel, építészekkel, valamint előadóművészekkel a legkülönbözőbb szempontok szerint sorra vettük a szabadtéri játékok 83 éves történetét. Talán a legkiemelkedőbb adaléka ennek a konferenciának, amit

Sándor János

rendező előadásából és levéltári kutatásaiból tudtunk meg. Kiderült ugyanis, hogy az alapítás évében, 1931-ben a színházszeretők és akkori tervezők úgy fogalmazták meg: az egyházi műveket a dóm felé kell megrendezni, míg a világi műveket az egyetemi épületek irányába.

Kertész K. Róbert

– aki

Klebelsberg Kunó

mellett volt kultuszállamtitkár – feljegyzéseiből találtuk meg azt a két, erre vonatkozó plakátot, ami addig értelmezhetetlen volt számunka. Lényegében nem történt más, minthogy a valamikori alapítók álmát sikerült beteljesítenünk. Húsz évvel ezelőtt, amikor a színpad még kőszínpad volt, mobillelátót kapott a szabadtéri, tehát a fordulat ezért sem jelentett nehézséget. Egyébként ez a kényszerberuházás a szabadtéri legjelentősebb színpadtechnikai fejlesztése is volt: sikerült beüzemelnünk egy gyűrűs forgószínpadot, e mellett pedig a világosítási híd is jelentős fénytechnikai innovációt jelentett. A visszajelzéseket nézve azt látjuk, hogy nagyon magas volt az elfogadottsága az új színpadnak, támogatták a nézők. Egyelőre feldolgozás alatt állnak a kérdőívek, a nézőkutatási eredményekről hamarosan képet kapunk. A tapsokból és szóbeli véleményekből úgy látjuk, egyértelmű a siker. Kivétel nélkül valamennyi színpadi és színházi ember előnyösebbnek tartja ezt a megoldást, tekintve, hogy az óraterasz árnyákos oldal, hamarabb el lehetett kezdeni a színpadi próbákat, nem mellesleg pedig hangosítani is könnyebb.

depardieu_harangozó2

- Gérard Depardieu vendégszereplése, vagy a világon először non-replica produkcióként bemutatkozó Mamma Mia! – a rekordévhez hozzájárult az erős műsorpaletta is.

- A megváltozott állapotra való tekintettel próbáltunk minden kommunikációs eszközt és művészi lehetőséget kihasználni, hogy ne csökkenjen az emberek érdeklődése a játékok iránt. A Zorba, a görög című táncjáték volt az idei évad első előadása, ezt a produkciót a művészeti igazgató úr rendezte és koreografálta, így tehát alkotóként először ő ugrott a mélyvízbe. Továbbá igyekeztünk azokat a fontos célokat is megvalósítani, amelyeket már a pályázatban megfogalmaztunk, vagyis hogy sok évtized után ismét megpróbálunk világsztárokat a Dóm térre csábítani. Arra törekedtünk, hogy a művészek ezúttal ne csak egy-egy koncert erejéig jöjjenek városunkba, hanem komplett produkcióba lépjenek be. Ezt alapul véve hívtuk Gérard Depardieu-t

Kodály Zoltán

Háry János című operájába. A világsztárnak köszönhetően sok ember volt kíváncsi a műre, olyanok is, akik egyébként nem feltétlen érdeklődnek a műfaj iránt. Ez tudatos és felelősségteljes kulturális misszió, aminek köszönhetően a Háry János olyan siker lett, mint egy musical-szenzáció. A Mamma Mia! produkcióról előre lehetett sejteni, hogy látogatott előadás lesz, viszont az óriási érdeklődés minden elképzelést felülmúlt. Július utolsó hétvégéjén ott tartottunk, hogy semmire sem tudunk jegyet adni. A Háry Jánosra minden jegyet elkapkodtak, az újszegedi Indul a bakterházra előadásaira 200 pótszéket helyeztünk el és a hátralevő hét Mamma Mia! is teltházas volt. Előttünk állt még tizenegy előadás és már nem tudtunk jegyeket árulni. Ekkor döntöttünk úgy, hogy a Mamma Mia!-ra álló karzatot ácsoltatunk a Bécsi Állami Operaház mintáját alapul véve.

- A 2014-es szabadtéri játékok szuperprodukciója jövőre három előadás erejéig visszatér a Dóm téri színpadra. Elkeltek már a jegyek?

- Július végén elkezdtük árulni a Mamma Mia! 2015-ös előadásának jegyeit, aminek tíz százalékát már sikerült is eladnunk. Nagyon szép eredményekkel zártuk az idei évadot. A jövő nyári produkciókat szeptember végén, október elején hirdetjük meg, bízunk benne, hogy sikerül népszerű, a közönségnek tetsző műsorpalettával jelentkezni.

- Az újszegedi színpad kicsit a dóm árnyékába szorul. Hosszú évek után viszont a Szegedi Nemzeti Színház művészei is helyet kaptak, a ligetben tarthatta ősbemutatóját a Svjek, a derék elsőháborús katona című komédia. Milyen terveik vannak a kisebbik játszóhelyszínnel?

- A nézői rekordszámok elérésében az újszegedi színpadnak is komoly szerepe volt. Az első volt a sorban a Szegedi Nemzeti Színházzal közösen színre vitt Svejk, a derék elsőháborús katona. Harangozó Gyulával úgy éreztük, a szegedi teátrum művészei kicsit elmaradtak a szegedi szabadtéri életéből. Egyfajta gesztusnak és tudatos vállalásnak mondhatjuk, hogy a helyi művészekkel is szerettünk volna együttműködni. Nagyon örülünk ennek a produkciónak, beváltotta a hozzá fűzött reményeket, sikeres előadás volt. Az újszegedi ligetbe, az úgynevezett kisszínpadunkra „száműztük” az előző években a prózai előadásokat, mert ezek számára igazán megfelelő volt a helyszín. Terveink szerint ennek a játszóhelynek is több szerepet szánunk a jövőben. Pár éven belül készülünk egy nemzetközi színházi fesztivál lebonyolítására is. Úgy találtuk, hogy az újszegedi színpad lehetne erre a legalkalmasabb.

svejk10_gs

- A tavalyitól eltérő szereposztással nyáron újra színpadra állt az Elfújta a szél. A közönség hívta vissza a Margaret Mitchell regényét feldolgozó musicalt. 2015-ben is számíthatunk – a Mamma Mia! produkción kívül – hasonló visszatérőre?

- Visszahozni természetesen csak azt lehet, amire láthatóan van érdeklődés, ilyen lesz jövőre a Mamma Mia!, vagy ilyen volt 2014-ben az Elfújta a szél. Joggal vetődik fel a kérdés: ha valami ekkora siker, miért nem játsszuk tovább? Ehhez fontos érteni, hogy mi csak hétvégéken illetve az augusztus 20-a körüli szabadnapokon tudunk műsorra tűzni előadást, ugyanis a közönség nagy része nem szegedi. Új produkció színpadra állítása során a Dóm téri próbák pedig egy hetet vesznek igénybe. Minden évben kell tehát olyan mű, amely készen érkezik vagy korábbi évből tér vissza. A repertoár összeállításában komoly szerepe van a visszahozható, még nem agyonjátszott műveknek és a vendégjátékoknak, amelyek képesek négy nap alatt beállni a Dóm térre.

- Tavaly októberben, amikor az első sajtótájékoztatón bejelentették a 2014-es nyár műsorát, még az Ének az esőben szerepelt a palettán. Rá egy hétre azonban változás történt: kiderült, a Madách Színházzal karöltve Szegedre hozzák a Mamma Mia! musicalt. Jövőre azért láthatjuk az Ének az esőben-t?

- A musicalek játszása nem csak a színi direktorok választásán múlik, hanem rendezési jogok beszerzése is szükséges. A Mamma Mia! jogszerzését a Madách Színház már hosszú évekkel ezelőtt elindította. Miután felvettük velük a kapcsolatot Szegednek a nyárra sikerült megkapnia a szabadtéri játszási jogot, maja a Madáchnak a kőszínházit, a jövő nyárra harmadikként pedig szintén a szegedi szabadtéri kapta meg. Az Ének az esőben musicalt szándékunkban áll később műsorra tűzni, ezúttal azonban a Mamma Mia! visszatér.

- Kaphatunk némi csemegét a jövő évadból?

- A bejelentéssel még várni szeretnénk, de hamarosan mindenre fény derül.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.