Kultúra

Offenbach meséi Hoffmann történetei nyomán születtek

Offenbach meséi Hoffmann történetei nyomán születtek

2014. április 10., csütörtök
Offenbach meséi Hoffmann történetei nyomán születtek
hoff-cut2

„Bizonyos karakterek nagyobb hangsúlyt kaptak, s megfűszerezték olyan áriákkal, amelyektől igazán izgalmas lesz ez a magyar nyelven felcsendülő előadás.” Juronics Tamással, a darab rendezőjével a pénteki premier előtt beszélgettünk.

Offenbach nem ért műve végére, ami szabad kezet engedett a rendezőknek. Számos verzió látott napvilágot a „tökéletes befejezésről”, mígnem tíz éve napvilágot látott egy olyan kiadás, amelyben az opera úttörőjeként emlegetett szerző kiegészítő anyagi is helyt kaptak. „Bizonyos karakterek nagyobb hangsúlyt kaptak, s megfűszerezték olyan áriákkal, amelyektől igazán izgalmas lesz ez a magyar nyelven felcsendülő előadás” – mondta

Juronics Tamás

, a darab rendező-koreográfusa. A három múzsa köré épülő szerelmi mesék Hoffmann eredeti elbeszéléseiből születtek, ezeket fűzte láncra Offenbach. Az első felvonásban hősünk szenvedélyes szerelemmel rajong egy bájos lányért, akiről kiderül, hogy bábu. Ezt a történetet a Homokember című novella ihlette. A második felvonásban a Crespel tanácsos elevenedik meg, amelyben a halálra énekeltetett Antónia-szerelem áll a középpontban, míg az utolsó rész, vagyis a kurtizán Giulietta-epizód alapja az Elveszett tükörkép című történet opera feldolgozása. Hoffmann művészetének különlegessége, hogy a valóság és a képzelet határai összemosódnak, ezért nem mindig tudjuk, melyik világban is járunk. Ugyanakkor az ördög bármelyik mezsgyét képes átlépni céljai elérése érdekében. „Don Juan történetek ezek, teli doppelganger-motívumokkal, vagyis amikor a szerző hasonmása külön alakként jelenik meg a cselekményben. Nagyon sajátos.” A szereposztás rendkívül összetett: a premier napján

László Boldizsár

tűnik fel a címszerepben, másnap pedig

Nyári Zoltán

alakítja a költőt. Barátját, a férfibőrbe bújt nőt, Miklóst az első este

Kálnay Zsófia

viszi színre, majd

Heiter Melinda

ölti magára köntösét. A mechanikus nőt, Olymipát

Nánási Helga

és

Szemere Zita

, Antóniát

Kónya Krisztin

a és

Kovács Év

a játssza. Giulietta egyedül

Vajda Júlia

szerepe, Kelemen Zoltán és Réti Attila pedig az alakváltó ördögö(k) szerepében tűnik fel. Hoffmann meséi április 11-én, a költészet napján csendülnek fel először a Szegedi Nemzeti Színház nagyszínházában.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.