A zene egy vallás – véli Federico Conte olasz tangóharmonika-művész, aki december 16-án a Somogyi-könyvtárban, majd 17-én a mórahalmi Szent László templomban ad ingyenes koncertet Molnár Máriával, az SZTE Zeneművészeti Karának énekművész hallgatójával, a Sófi-alapítvány támogatottjával.
Az SZTE Tehetségpont keretében működő Sófi-alapítvány idén először hívott meg egy tehetségéhez külföldi előadót, hogy közösen lépjenek fel.
Molnár Máriával
és
Federico Contéval
beszélgettünk.
– Hogyan ismerkedett meg Federico Contéval?
– Molnár Mária: Ez egy nagyon vicces történet – így a biztonságos jövőből nézve! A múlt félévben sikerült elnyernem egy olaszországi Erasmus-ösztöndíjat. Fél évig tanultam Pescarában, de Federicoval talán két szót váltottunk ez idő alatt. Aztán ez év októberében vissza kellett utaznom néhány koncert miatt, és az utolsó napokban lemondták a szállásomat. Ekkor hatalmas kétségbeesésben mozgósítottam minden kint élő ismerősömet, hogy segítsenek alvóhelyet találni. Végül Federico volt olyan kedves, hogy bár félig ismeretlenül, de felajánlotta, hogy elszállásol kint tartózkodásom döntő hányadában.
– Honnan jött a közös koncert ötlete?
– M.M.: Teljesen spontán ötlet volt! Annyira jól éreztem magam náluk, hogy meghívtam Federicót Magyarországra, amelyet örömmel el is fogadott, s aztán szinte magától jött a felismerés, hogy ha már kiutazik, akkor szervezzünk koncerteket is! A kellemest a hasznossal…
– Hallgatóként mennyire érzi nehéznek az énekesi pályát, milyen akadályokat, nehézségeket látsz az indulásnál?
– M.M.: Rendkívül nehéz pályának tartom, nem csak az énekesi, de a művészi pályát úgy egészében véve. Nagyon nagy a rivalizálás, én pedig nem vagyok ez a „taposós” fajta – amit egyébként egyáltalán nem bánok, de úgy hiszem, így egy nehezebb, ugyanakkor emberségesebb út áll előttem. Ezenkívül rengeteg munka van abban, míg az előadó eljut arra a szintre, hogy egy darabot a színpadra állítson, s ezt gyakran nem látják, és nem értékelik a „vevők”. Azt látom, hogy manapság fontosabb az, hogy ki mennyire tudja önmagát menedzselni, mint az, hogy mit is tud igazán. Ezt viszont sajnos nem tanítják az egyetemen, legalábbis a művészeti szakokon nem…
– Mik a jövőbeli tervei, milyen utat képzel el magának?
– M.M.: Mivel már megszűntek a státuszok a színházakban, a biztos megélhetésre viszont szükség lenne, így tanítani mindenképp szeretnék – ezt már az egyetem alatt elkezdtem, és nagyon-nagyon élvezem. Illetve ezen kívül természetesen nem zárkózom el a színházi munkától sem, sőt, minden lehetőségre nyitott vagyok – legyen az kórus vagy szólószerep!
– Járt már Magyarországon?
– Federico Conte: Nem, sajnos még nem jártam, így az embereket és az itteni zenei életet sem igazán ismerem.
– Mit vár a mostani, Molnár Máriával való közös koncertektől?
– F.C.: Nem szeretek elvárásokat kialakítani! Csak abban reménykedek, hogy élvezni fogjuk a közös zenélést, és hogy a jövőben is folytatódhat majd az együttműködésünk.
– Mit tanácsol a mai fiatal zenésztehetségeknek, hogyan lehet boldogulni leginkább a pályán, mi kell hozzá?
– F.C.: A zene egy vallás. Különbözik minden más dologtól, sőt a többi művészeti irányzattól is. Azt gondolom, hogy egy zenészben, vagy fiatal zenészben meg kell lennie a hitnek, s ezen kívül a jótékony kíváncsiságnak is nem csak a zene, hanem más művészetek, kultúrák iránt is! Meg kell lennie a kutató, kísérletező szellemnek! Ez csak a kezdet, ezzel együtt rengeteg tanulásra is szükség van még.
– Mennyire kedvelt és keresett ma a tangóharmonika?
– F.C.: A tangóharmonika mint hangszer nagy mechanikus és hangbeli fejlődésen ment át az ’50-es években. A koncert-tangóharmonikák nagy mértékben különböznek a hagyományos-népi változataiktól, különböző zenei műfajok nagyon hatásos előadását teszik lehetővé. Miután átesett a tangóharmonika ezen a nagy fejlődésen, a legnagyobb zeneszerzők is komponáltak rá szerzeményeket. Így már nagyon nagy szükség van rá a kortárs zene kontextusában.
– Annak idején miért éppen ezt választotta?
– F.C.: Ez egészen egyszerű: apukám egyszer csak megkérdezte, hogy meg szeretnék-e tanulni tangóharmonikán játszani, amire én azt mondtam, hogy igen. Nem tudom, miért; amikor gyerek vagy, nem választasz, csak játszol… És én játszottam azzal a fadobozzal…
– Készítenek-e átiratokat mostanában a tangóharmonikára, esetleg ön foglalkozik-e darabok átültetésével erre a hangszerre?
– F.C.: Ha szükséges készíteni egy átiratot, megcsinálom; és dolgozom más tangóharmonikások átiratain. Ez nagyon fontos, mert lehetővé teszi számomra, hogy jobban megismerjek más zenei nyelveket, más stílusokat és más hangszereket, s ezzel a saját hangszeremet is.
– Szokott tanítani is?
– F.C.: Jelenleg nem, de a múltban tanítottam különböző zeneiskolákban.
– Mik a jövőbeli tervei?
– F.C.: Együttműködök egy természettudományi múzeummal, amely egy barokk templomot állít helyre. Itt fogok néhány koncertet adni. A zeneszerzőkkel együtt dolgozva új tangóharmonika-szólódarabokat és kamarazenét fogunk megalkotni.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.