Kultúra

Memo - A jó memóriára orvosság az amnézia + FOTÓK

Memo - A jó memóriára orvosság az amnézia + FOTÓK

2013. október 28., hétfő
Memo - A jó memóriára orvosság az amnézia + FOTÓK
a_felejtes_nelkuli_ember13_gs

„A boldogsághoz elengedhetetlenül szükséges a rossz memória...” - végszó. A közönség háromszor is visszatapsolja a színészeket, kifele menet pedig csevegéssel telik meg a kisszínház folyosója. „Mit jelentett a végén a lovon ülő csontváz?” - hangzott el többektől a kérdés. Erre kerestük mi is a választ.

A Memo – A felejtés nélküli ember története korántsem nevezhető egyszerűnek, s talán ezért is nehéz követni a kisszínházban bemutatott kétórás zenés kamaradráma eseményeit. Lónyai Péter (

Kedvek Richárd

) doktori értekezést egy felejtésképtelen emberről írja, azonban az egyetemi elnökség (

Gömöri Krisztián

,

Flórián Antal

) visszatartja a dolgozatot, mondván, nem tartalmaz klinikai leírást. Lónyainak tehát találnia kell egy hipermnéziást, másképp elveszik a témáját, vele együtt pedig a kutatói ösztöndíját is. Szerencsére Wéber professzornak (ő Gömöri Krisztián) akad egy ilyen ritka betegségben szenvedő páciense a pszichiátriai intézetben (

Sorbán Csaba

), de mindenféle nyugtató piros bogyókkal szedálják, és eltompítják az érzékszerveit, nehogy szétrobbanjon a feje a túl sok információtól. A doktor ezt látva saját felelősségére magához veszi a beteget, jobb híján pedig feleségével, Olgával (

Kéner Gabriella

) közös otthonukba viszi további tesztek reményében. A meggyötört asszony már tűkön ül, hogy férje végre maga mögött tudhassa a munkáját, szíve szerint ő is bolond lenne, csak hogy végre figyelmet kapjon. Lónyai akciója, hogy hazaviszi a munkát csak olaj a tűzre, ráadásul a hipermnéziás „Tóth Bogyótól” azt is megtudja, hogy a doktor egyik tanítványával, Lucával (

Csorba Kata

) hempereg szabadidejében. Az asszony mindkettejüket kipenderíti a lakásból, ezért kénytelenek Péter apjához, Lónyai Imréhez (

Jakab Tamás

) költözni. Igen ám, de a papa amnéziában szenved, ami bizony nem könnyíti meg a lakótársak életét, a doktornak immáron két bolondra kell figyelnie egyszerre: apját emlékezésre, Bogyót pedig felejtésre tanítgatja. Egy véletlennek köszönhetően megszületik a megoldás: a hipermnéziásnak papírra kell vetnie emlékeit, hogy kitakaríthasson agyában. Megkezdődik az írás-terápia...

a_felejtes_nelkuli_ember19_gs

A háttérben forgó színpadon mindig történik valami. Olykor felvillan a reflektor, s vagy Wéber professzort incselkedéseit látjuk Margit ápolónővel, vagy a többi bolondot, amint pár másodpercig röhögnek az intézetben. Hét tükör, mögötte hét helyszín lapul, ráadásként a semmibe vezető vörös, szocializmust jelképező lépcsősorral, melynek tetején rendre a hatalom csücsül. Kaotikus sokaság, ha

Borsos Beáta

nem lenne, hogy bemondja az aktuális szobát, bizony elvesznénk. (Persze tegyük hozzá:

Tasnádi István

író eredetileg filmforgatókönyvnek szánta a darabot, így valami megoldást kellett találni a tér váltogatására.) A kamaradáma telis-tele van rendezői elemekkel, melyek mind a magyar történelem „államkapitalista rendőrállamára” utalnak. Ilyen

Shakespeare

VI. Henrik című királydrámája, mely köztudottan a Kádár-rendszer rendezőinek egyik kedvelt színpadi darabja volt, hiszen így tudtak élni a „sorok közötti olvasás” lehetőségével.

Bodolay Géza

a Memoban egy úttörő ruhás kislány kíséretében – aki egyébként többször is feltűnik a színpadon – eltemette a hajdani angol uralkodót. Ugyancsak erre utal az elfeledett bűnök, tragédiák jelképe, a lován ülő csontváz vagy az Illés-, Omega- és Metró-számokból álló zenei aláfestés is. A szabad kezűség nem nyomta rá bélyegét a darabra: a történelmi kontextusba helyezéstől a mű nem veszít drámaiságából, a szereplők érzelmeinek változásaiból.

a_felejtes_nelkuli_ember06_gs

Az örök emberi ostobaságon szórakozhatunk – mondta a premier előtti interjúnkban Bodolay Géza rendező. És valóban, a két „bolond” és a doktor (vagy inkább három bolond?) összekerülése vidám pillanatokat szül, még ha saját életünkre levetítve nem is röhögnénk harsányan a szituációkon. Alapkérdéseket feszeget, mint a felejtés és a megbocsátás lehetősége, vagyis hogy mikor kell, lehet, és érdemes egyáltalán felejteni. Kedvek Richárd nem először dolgozik együtt Bodolay Géza rendezővel és Tasnádi István íróval. A kecskeméti Katona József Színházban A balkáni kobra című előadásukban már láthatta a nagyérdemű. A színész megszállott embert alakít, ki idővel saját magának kreál problémákat, melyek alól nem tudja kihúzni magát. A nézőnek az az érzése, lassan páciense szintjére süllyed, s frusztrációjában ő is bekap egy piros bogyót. Sorbán Csabának végig drukkolunk, hogy sikerüljön kiürítenie az agyát, ami dugig van

Horthy Miklós

képekkel,

Kádár János

portrékkal, és

Brezsnyev

csókjaival – többek között ezeket láthattuk memóriájából a színpad falára vetítve. Vele szemben Jakab Tamás a feledékeny papa emlékek híján nem szenved, csupán azért strázsál, mert még egy szál gyufát sem mer rábízni, nehogy magára gyújtsa a házat... Tehát a boldogsághoz elengedhetetlenül szükséges a rossz memória? Hogy ez a rövid távú vagy a hosszú távú memóriát jelöli, azt az olvasóra bízom.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.