Tasnádi István író várakozással tekint Bodolay Géza Memo-értelmezésére. A pénteki ősbemutató előtt a rendezővel a kamaradráma sajátos megfogásáról beszélgettünk.
- Hogyan tud készülni a rendező az ősbemutatóra egy olyan mű esetében, ami eredetileg filmvászonra íródott, mégis színházi darab lett belőle?
- Elég jól ismerem a szerzőt, Balkáni kobra című darabja 63-szor ment néhány éve az előadásunkban Kecskeméten, jóval többször, mint előtte a fővárosban. Számos forgatókönyvből színre került darabot rendeztem, az Előre hát, fiúk például a
Taviani
testvérek Allonsanfan című zseniális filmjéből készült. Az is 1972-es, amint abban a korban játszódik
Tasnádi
darabja. Nekem tizenéves korszakom voltak a hetvenes évek, nem csak a történelemkönyvekből ismerem tehát az eseményeit.
- Milyen rendezői fogásokra volt szükség ahhoz, hogy a szocialista korszakban játszódó darabot a ma nézői számára is élvezhetővé tegye?
- Az államkapitalista rendőrállam persze szocialistának nevezte magát, de ettől még a föladat éppen olyan általános, mint az ókor óta bármely mű színrevitelekor: a mához lehet és érdemes beszélni. Shakespeare-film-szerű vígjátékai idejének megírásakor még egyikünk sem élt, mégis mindannyiunknak játsszuk azokat is, mindmáig.
- Tasnádi István a keddi közönségtalálkozón azt mondta, bár komoly alapkérdéseket feszeget a Memoban, a történet egyszerre tud drámai és humoros lenni. Ön hogyan látja? Lehet egy pszichológiai történetet vidáman tálalni?
- Mindenképpen lehet, hiszen a humor a szerzőnek is alapvető sajátja, tehát nekem sem kellett különösebb bukfenceket hánynom ahhoz, hogy önmagunkhoz híven, az örök emberi ostobaságon szórakozhassunk.
- Forgó tükör a színpadon, felvillanó fények a nézőtéren és csontváz. Néhány elem, ami felfedte magát a pénteki premier előtt. Milyen célt szolgálnak ezek az eszközök?
- Furcsa lenne, ha a nézőknek sötétben kellene be- és kibotorkálniuk, értelemszerűen fölkapcsoljuk olykor a villanyt. A tükör az elmúlt harminc év több száz előadásában látható volt, bizarr lenne most fölsorolni ezek közül a magaméit. A csontváz sem játszik többet, mint általában szokott. A poroltót meg el ne felejtsük, pláne, hogy egy vidám tűzvész is akad, akárcsak
Csehovnál
. Mindennek egyetlen célja van: minél jobban szórakozzék a minél szélesebb publikum. Tasnádi István íróval készített interjúnkat
olvashatják.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.