Negyven év után tért vissza a Porgy és Bess, a legismertebb amerikai opera a Dóm térre az amerikai Living Arts társulat előadásában, Susan Williams-Finch rendezésében.
A dzsessz- és gospelelemeket is felvonultató Gershwin-opera nemcsak az előzetesekben hangoztatott „színháztörténeti jelentőségű pillanatként” volt konstatálható, hanem egyfajta kultúrtörténeti „ízelítőnek” is nyugodtan nevezhető. Elvégre az Elfújta a szél után az amerikai (hi)story, de legalábbis kultúra egy újabb szeletkéjét volt alkalma megízlelni a csillagtetős színpad nagyérdeműjének, a charlestoni szegény afroamerikai közösség mindennapjait kockázással, drogdílerrel és népiesen-babonásan vallásos miliőjével (Észak és Dél háborúja és a dzsesszparádés opera után üdítő lesz visszatérni az óceánon innenre egy kis István, a királlyal…). Summertime! Soha nem lehet aktuálisabb ez a szám, mint az éjjel is harminc fok közelében kószáló hőmérséklettel. Majd a darab kicsit elül: legközelebb Porgy dalára (I got plenty o' nuttin') kapjuk fel a fejünket, innentől zeneileg kicsit mozgékonyabbá válik az opera. A történet egyszerű, a nyomorék koldus, Porgy (
Richard Hobson
) és Bess (
Angela Owens
), a rosszfiú Crown (
Stephen Finch
) szeretőjének sajátos románca bontakozik ki a cselekményből, persze a megfelelő mondanivalóval. Merthogy a szerelemben hinni kell a másikban, ahogy Porgy bízik abban, hogy Bessből mellette jó asszonyka válik. S tulajdonképpen alapvetően sikerrel jár, de túl sok a kísértés – először a gyilkosság miatt bujdokolni kényszerülő Crown „teperi le”, mikor egy piknik alkalmával szerencsétlenül összefutnak. Bess feje felett ott a pallos: Crown vissza fog jönni érte. A darab egyik szép pillanata, mikor Bess gyengeségeit bevallva szerelmet esküszik Porgynak. Mikor Porgy végez a gazemberrel, s már azt hisszük, minden rendben lesz, Sportin’ Life (
Reggie Whitehead
), a kábítószer-kereskedő kezdi el ostromolni Besst, aki végül szippant a porból, és elmegy vele – New Yorkba. Amilyen fáradhatatlan a „kísértők” aknamunkája, legalább oly állhatatos Porgy hite is Bessben: a nyomorék kedvese után indul New Yorkba… A Szegedi Szimfonikus Zenekar közreműködésével felcsendülő darabot zeneileg a helyén érezzük, Porgy és Bess alakítása szerethető, de a szereplők általában szólva is jobbnál jobb hanggal vannak megáldva, Whitehead pedig remek hangja mellett kifejezetten ügyes színészi játékot és mozgást mutat fel. Az egész darab alatt a Catfish Row-t mutató díszlet a Dóm téri színpadon némileg soványnak bizonyul, bár az igaz, maga a darab nem dúskál a helyszínekben. A dzsessz, a spirituálé, a gospel kedvelőinek bizonyára külön csemege e műfajokat egy operában „összeforrva” hallani (jóllehet a Gershwin-darab egyik műfajtöredékben sem dönget csúcsokat). Csemegének viszont ajánlható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.