Pipás csizmája és ujjlenyomata a múzeumban + FOTÓK
2013. február 23., szombat
Az átokházi tanyavilág hóhéraként emlegetett Pipás Pistáról nyílt kiállítás pénteken a Móra Ferenc Múzeumban. A Szegedi Nemzeti Színház január végi ősbemutatója révén felvetett lokális téma rámutatott, milyen jól képesek együttműködni a szegedi kulturális intézmények – hangzott el a megnyitón.
Fogas Ottó
, a Móra-múzeum igazgatója elmondta, új utakat és lehetőségeket keres a múzeum. Mint ismeretes, január elsejével az intézmény korábbi megyei központi szerepéből városi múzeummá vált, így a szegedi intézményekkel való együttműködésüket jóval szorosabbá és komolyabbá kell tenniük – ez a kiállítás már ennek jegyében született – fűzte hozzá. Az igazgató azt is kiemelte, a Somogyi-könyvtár együttműködésével a Csongrád Megyei Levéltárból is kerültek dokumentumok a Kultúrpalotába, valamint természetesen a Szegedi Nemzeti Színházban is komoly együttműködő partnerre találtak – ezt a kapcsolatot a későbbiekben is szeretnénk fenntartani.
Élő intézmények élő kapcsolata
Gyüdi Sándor, a szegedi teátrum – immár másodjára is megválasztott – főigazgatója úgy fogalmazott, a kiállítás azt példázza, hogy a múzeum nem a régiségek tárháza, hanem élő, a környezetre, a város kultúrájára reagálni képes és hivatott intézmény. Direktori hitvallásában is fontos szerepet kap a szegedi kulturális intézmények együttműködése. A Pipás Pista darab létrejötte is ennek a szándéknak az eredménye. „Olyasmit akartunk, ami a szegedieké, a városé, a régióé. Az a nagy érdeklődés, ami övezi az előadást, annak is köszönhető, hogy az intézmények összefogtak, hogy minden oldalról körbejárják az átokházi gyilkos asszony témáját” – magyarázta a főigazgató. Mindennek példájául említette a Pipás Pistáról könyvet jegyző két szerzőt is, Veszelka Attilát és Bubryák Istvánt, vagy az Ember Judit által rendezett és Bubryák által szerkesztett filmet, illetve a Somogyi-könyvtár kapcsolódó programjait. A direktori posztra való újraválasztása kapcsán Gyüdi Sándor elmondta, azt a tanulságot vonta le a következő öt évre is, hogy így kell létrejönnie egy produkciónak: azon közeg számára, amelyikből származik, és amelyik leginkább képes befogadni.
Fődi Viktor emlékezete
A korabeli tanyavilág Juhász Antal professzor ’60-as években készült fotói segítségével elevenedik meg a tárlaton, mely emellett még két tematikus blokkban idézi meg Pipás Pista perét és legendáját. Újságcikkek, kötél, régi képek, a levéltárból a gyilkos perirata, a tanúkihallgatási jegyzőkönyv is megtekinthető, amit ujjlenyomatával hitelesített a Pipásként emlegetett Rieger Pálné, lánykori nevén Fődi Viktória, vagy korabeli szóhasználattal Fődi Viktor – beszélt a tárlatról Bárkányi Ildikó, a múzeum néprajzkutatója, osztályvezető, a tárlat rendezője. Hozzátette: a kiállítás nehézségét az jelentette, hogy olyan embert kellett bemutatniuk, akihez személyes dolgok nem kötődnek a gyűjteményekben. Mégis sikerült olyan tárgyakat találni, amelyek közelebb hozzák a látogatóhoz az „átokházi hóhért”. Egy dunapataji magángyűjtő az ezredfordulón a kiskunmajsai vásárban talált egy csizmát, amit Pipás Pista csizmájaként adtak el neki – ez a tárlat egyik kuriózuma. Azt is megtudtuk, a kiállításhoz sokat merítettek Veszelka Attila kötetéből, akivel a tárlatmegnyitó után a témában beszélgetést is hallhattak az érdeklődők. A megnyitón Fábri Géza, a Pipás Pista zenei rendezője tamburán szólaltatott meg a darabból néhány zenei betétet. Az eseményen jelen volt a Pipás Pista tanyawestern címszereplője, Szabó Gabi is.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.