Kultúra

„Trolizzon” a könyvtárban! - kis szegedi trolibusztörténet

„Trolizzon” a könyvtárban! - kis szegedi trolibusztörténet

2013. január 8., kedd
„Trolizzon” a könyvtárban! - kis szegedi trolibusztörténet

Somogyi-könyvtár földszinti kiállítóterében január 10. és február 6. között könyvek, sajtóban megjelenő újságcikkek, tájékoztató kiadványok, fotók és gyermekrajzok láthatók a szegedi troliközlekedés történetéből, visszatekintve az 1979. április 29-én beinduló trolivonal megnyitására és megidézve a közeljövő modern trolibuszait is.

A könyvtár Helyismereti gyűjteményének aprónyomtatványai között megtalálhatók a Szeged város helyi közlekedésének vonalhálózatát ismertető kiadványok a '80-as évek elejétől kezdve. Emellett láthatóak még helyi menetrendek, vonaljegyek, meghívók, trolibuszvezetői tanfolyamról szóló hirdetések és illusztrációk az egyes járműtípusokról. A Somogyi-könyvtár Internet-terében fotókiállítás várja a bibliotékába betérőket, amelyen pillanatképek idézik fel az első ZIU-trolibuszok megérkezésétől, a Ikarus trolibuszok üzembe helyezésén át a Škoda trolik, a trolivá alakított Mercedes Citarók megjelenéséig a Szeged utcáin egykor és napjainkban is közlekedő trolibusz típusokat. Az érdeklődők a fotókon megcsodálhatják a legkorszerűbb, felsővezetéktől függetlenül is közlekedni képes trolibuszt, hiszen az Ikarus-Skoda 187Tr típusú járművekből 13 darab fog 2013-tól Szeged utcáin közlekedni. A Szegedi Közlekedési Kft. jóvoltából a trolibusz-közlekedést népszerűsítő gyermekrajzok, illetve az új ebus-ról készült plakátok színesítik a tárlatot. A Szegedi Közlekedési Kft. és a Somogyi-könyvtár közös dokumentum- és fotótárlata 2013. január 10. és február 6. között tekinthető meg Somogyi-könyvtár földszinti kiállítótereiben.

A Szegedi Közlekedési Kft. az Európai Unió Central Europe támogatási programjának keretében uniós támogatást nyert kilenc társszervezettel közösen, „Trolley – Promoting Electric Public Transport” címmel. A pályázatban részt vevő partnerek: Salzburg (Ausztria), Brno (Csehország), Párma (Olaszország), Eberswalde (Németország), Lipcse (Németország), Gdynia (Lengyelország), Gdanski Egyetem (Lengyelország), Trolleymotion szervezet. A program célja az elektromos közforgalmú közlekedésen belül a trolibusz mint környezetbarát közlekedési eszköz népszerűsítése és fejlesztése. Kiemelkedő célkitűzése a fenntartható fejlődés biztosítása mellett a trolibuszok energiafelhasználásának optimalizálása, közlekedési hatékonyságának növelése, valamint megjelenésének javítása. A program egyik lépéseként rendezik meg minden országban az adott város trolibusz-közlekedésének történetét bemutató kiállítás.

Kis trolitörténet: a híd és az olajválság

A dokumentumkiállítást szerkesztő

Somogyi Szilvia

könyvtárostól megtudtuk, Szegeden a régi közúti híd statikai állapota miatt 1969-ben betiltották az egyvágányú, a városközpontot Újszegeddel összekötő villamosjáratot. A népszerűtlen intézkedés széleskörű lakossági tiltakozást váltott ki. Az 1973-74-es olajválság hatására az olaj világpiaci árrobbanása újra előtérbe hozta a villamosüzemű tömegközlekedés továbbfejlesztését, korszerűsítését, azaz a szegedi trolibusz ügye mindinkább reflektorfénybe került. Az 1978 júliusára elkészült és jóváhagyott kiviteli tervek szerint kezdődött meg a vonalépítés és a forgalmi szakszemélyzet képzése. Sokat segített a Budapesti Közlekedési Vállalat, hiszen a járművezetők és a felsővezeték-szerelő dolgozók elméleti és gyakorlati ismereteiket a BKV-nál sajátították el. Az induláshoz beszerzett járműállomány 9 darab szovjet gyártmányú ZIU-9 típusú szóló trolibuszból állt, melyek 1979. február 22-én érkeztek Szegedre.

A Bartók tértől Odesszáig

1979. április 29-én ünnepi külsőségek között adták át az első szegedi és egyben vidéki trolibuszvonalat. A városközponthoz közeli Bartók Béla tér és az újszegedi Odessza lakótelep (Gyermekkórház) között megépített 2,3 km-es viszonylat az egykor Újszegedre közlekedő villamosra emlékezve az 5-ös számot kapta. 1979. október 1-jén sor került egy szárnyvonal átadására is 5/A jelzéssel. 1981. október 10-től az új lakótelepek - Újrókus, Északi városrész - ellátására az 5-ös trolibusz vonalának meghosszabbításával létrehozott 6,2 km hosszú trolibuszviszonylat észak-déli irányban átszelte a várost, és új tömegközlekedési tengelyt eredményezett. 1982 áprilisában a Szegedi Közlekedési Vállalat hozzájutott az első csuklós trolibuszhoz (2 db IK-280T). 1982. november 5-én 6-os jelzéssel új viszonylat indult a Vértói út és a Kálvin tér (Vidra utca) között 2,6 km hosszú útvonalon. 1983. október 11-én Makkosház városrész bekapcsolásával a 7-es és a 8-as vonalon indult meg a trolibusz-közlekedés.

Jubileum

1985-ben volt a Szegedi Közlekedési Vállalat 100 éves. (Jogelődjét, a Szegedi Közúti Vaspálya Részvénytársaságot 1885. március 26-án jegyezték be a kereskedelmi társascégek jegyzékébe.) 1985. november 4-én az utazóközönség birtokba vehette Szeged leghosszabb, 8 km hosszú trolibuszvonalát (9-es viszonylat) Makkosház városrész, Hont Ferenc utca - Felsőváros, Lugas utca között. 1995. július 30-án megkezdődött a belvárosi Tisza-híd teljes felújítása, mely 1996 augusztusáig tartott. A renoválás alatt az 5-ös jelzésű trolibuszok Rókus városrész, Vértói út és Vár utca között közlekedtek, Vár utca és Gyermekkórház között pedig trolipótló autóbuszok szállították az utazóközönséget, a hídzár ideje alatt a 6-os és 7-es vonalat szüneteltették. 1995. augusztus 14-től bevezették az első ajtón történő felszállítással kombinált járművezetői jegy- és bérletellenőrzést.

Alacsonypadlós trolik

1999-ben körülbelül fél évig üzemelt a 8A jelzésű trolibusz a 8-as vonal kiesett szakaszán, később a 9-es trolibuszok vették át a tehermentesítő szerepét. 2000-ben megérkeztek Szegedre az első tízéves trolibuszok, melyekkel az SZKT a régi orosz ZIU trolikat kívánta leváltani. 2001-ben hét darab használt Skoda típusú trolibuszt vásárolt, melyeket felújítás után ünnepélyes keretek között adták át. Az esélyegyenlőségi törvény előtérbe kerülésével ekkor állt forgalomba Szegeden az első alacsonypadlós trolibusz. Ezek száma az elmúlt évek során folyamatosan nőtt ezzel elősegítve a mozgásukban korlátozottak és babakocsival közlekedők utazását is.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.