Kultúra

Színházi nagyhatalommá tenné a Szabadtérit Herczeg Harangozóval együttműködve

Színházi nagyhatalommá tenné a Szabadtérit Herczeg Harangozóval együttműködve

2013. január 30., szerda
Színházi nagyhatalommá tenné a Szabadtérit Herczeg Harangozóval együttműködve

Herczeg Tamás kulturális menedzser, a színháztudományok doktora, a Szegedi Szabadtéri Játékok korábbi igazgatóhelyettese, illetve korábbi Reök-igazgató Harangozó Gyula Kossuth-díjas, balettművésszel mint művészeti igazgatóval dolgozna együtt a Játékok sikeréért. Igazgatóvá megválasztása esetén művészileg igényes nagyformátumú közönségbarát előadásokat ígér.

A SZEGEDma.hu a napokban megszólaltatja a Szabadtéri igazgatói székéért pályázókat. A Játékok alapvető formáját megtartaná

Herczeg Tamás

, így a népszínházi jelleget, azaz sokműfajúság és olyan produkciók létrehozása a cél, amelyek egyszerre képesek a közönség széles rétegeinek kielégítésére. Érdeklődjön bár a néző a mélyebb vagy kevésbé mély színházi tartalmak iránt, mindenki megtalálja majd a maga favoritját. A legnépszerűbb külföldi szerzők művei mellett fontos küldetésük a legjobb hazai zenés színpadi művek műsorra tűzése is – vázolta koncepcióját a korábbi Reök-igazgató, aki mindemellett azonban jelentős változást is tervez.

Európai turné a Szabadtérinek

Komoly kapcsolatok

A nemzetközi hírű művészek megnyeréséhez és a külföldi turnékhoz Herczeg nagyban építene Harangozó Gyula kapcsolatrendszerére – a világhírű művész öt nyelven beszél, Oroszországban végzett, Londontól a New York-i Metropolitanen át Ausztriáig megfordult már nem csak aktív művészként, hanem társulatvezetőként és produkciós gazdaként is – legutóbb a Bécsi Operaház balettigazgatójaként dolgozott. Herczeg azt is hangsúlyozta, Harangozó Gyulánál biztosabb művészeti igazgatót nehéz találni, a Dóm téren ugyanis a legfontosabb a nagy térformákban történő alkotás képessége.

„A Szegedi Szabadtéri Játékok egy színházi alkotóműhely. Az elmúlt időszakban a műsorpolitikát és a produkciókat a koprodukciók determinálták, melyek mindig a partnerszínházhoz képest határozták meg a darabok kiválasztását, a szereposztást. Azt gondoljuk, hogy olyan nézőszámot tudunk produkálni, hogy mi magunk is tudnánk darabjogokat megkérni a külföldi jogtulajdonosoktól, és az elkészült előadásokat nem feltétlenül csak belföldön, hanem akár külföldön, Európa-szerte is turnéztathatjuk” – magyarázta Herczeg Tamás. Hozzátette: e koncepció halvány nyomai már

Nikolényi István

igazgatása alatt is fellelhetők voltak, például az Operaházzal közösen készített Aidát különböző fesztiválokra is sikerült eljuttatni. Azt is elmondta, többek között a BB Promotion, a Walt Disney-jogok tulajdonosa is biztosította őket arról, hogy számíthatnak az együttműködésre. Herczeg úgy érvelt, a Szabadtéri produkcióihoz használt díszletek, kellékek a raktárakban amortizálódnak – ezen változtatnának. 60 és 100 millió forint között mozog egy-egy darab költségvetése, csak rajtuk áll, hogy ezt az összeget tudják-e még mozgatni, lehet-e vele még keresni, vagy sem. „A Játékoknak saját lámpaparkja van, hatalmas, nem beépülő díszletekkel dolgozik, amiket lehet vinni fesztiválokra, arénákba is – adottságai determinálják arra, hogy továbblépjünk” – összegzett Herczeg Tamás.

Építene a szegedi művészekre is

Arra a kérdésre, hogy terveznek-e esetleg a korábbinál jobban a Szegedi Nemzeti Színházzal és annak társulatával együttműködni, Herczeg elmondta, e dilemmánál figyelembe kell venni, hogy a Játékoknak a fenntartói elvárás szerint idegenforgalmi célpontnak kell lennie. Ehhez pedig muszáj, hogy országos reprezentációjú, illetve nemzetközi sztárokat – főleg az operákban és a táncprodukciókban – is hozzanak a Tisza-parti városba, mint ahogy korábban is szerepelt már itt

José Cura

, vagy

Montserrat Caballé

. Kifejtette: a szegedi művészek kevéssé értékesíthetők nemzetközi, illetve országos viszonylatban, valamint a helyi nagyérdemű is az egész évadban őket látja. Ezzel együtt nagy hangsúlyt szeretnének fektetni arra, hogy létrejöhessenek a Szegedi Nemzeti Színházzal közös együttműködések. Ennek színhelyéül Herczeg Tamás a főleg helyi közönséget vonzó újszegedi színpadot jelölte meg. Hozzátette: ez a játszóhely sem kicsi, befogadóképessége pótszékekkel több, mint ezer fő, mely nagyobb nemcsak a szegedi, de a Vígszínháznál is. Természetesen a Dóm téri nagyszínpadra is kaphat egy-egy szerepre helyi művész meghívást, mindemellett a színház ének- és tánckarára, valamint a Szegedi Szimfonikusok művészeire is számítanak.

Thealter és Reök

Az újszegedi színpadon a Thealter fesztivállal is terveznek együttműködést. Herczeg Tamás ismét Nikolényit hozta példának: mikor 25 éve elindult a Thealter, az első költségvetését a Szabadtéri finanszírozta. „Tudunk a Thealteren olyan művészeket is felkérni, akik a későbbiekben a Dóm téren rendezőként-koreográfusként lehetnek várományosok” – vetítette előre a kulturális menedzser. Kiemelte: a Reök-palota esetében is fontos lenne, hogy a szegedi művészekkel sokkal erőteljesebb együttműködés jöjjön létre. Az elmúlt öt év megmutatta, hogy az a nagyon elitista attitűd, ami a szegedi alkotók egy részével szemben kicsit barátságtalan és távolságtartónak hatott, nem volt célravezető. „Abszolút el tudom fogadni azt a koncepciót, hogy a Szegedi Képtár pótlására létrejött Reök-palota igenis adjon lehetőséget a kiállításra azoknak a szegedi képzőművészeknek, akiknek a társadalmi megbecsültségük igen nagy Szegeden” – fejtegette Herczeg Tamás.

Színházi tényezőként

A pályázó kérdésünkre arról is beszélt, az előző évekhez képest jóval nehezebb időszak vár rá, ha megkapja az igazgatói kinevezést. „Mikor elmentem Szegedről, az évi jegybevétel a 300 millió forintot jóval meghaladta, míg mostanra nagyságrendekkel csökkent. A 2013-as évad előkészítettsége, a művészek leszerződtetése és az értékesítés olyan stádiumban van, hogy nem látunk már lehetőséget a módosításra – nem is szabad belenyúlni, hacsak valamilyen kényszerhelyzet nem áll elő. Csak menedzselni kell, és közben készülni a következő időszakra” – véli Herczeg. Esélyeivel kapcsolatos kérdésünkre Herczeg Tamás úgy fogalmazott, helyismerete, szakmai tapasztalatai, végzettségei kellő referenciát jelenthetnek a Játékok vezetésére.

Harangozó Gyulával

egyetértésben úgy véli, a Szabadtéri látogatottságával nincsenek radikális bajok, de ha bizalmat kapnak, igazi, produktív színházi nagyhatalommá tennék a Játékokat. „Valóságos színházi tényezővé szeretnénk válni, saját előadásokat létrehozni, produceri szemlélettel segítenénk a Dóm térre készült produkciók továbbélését, így nem pusztán átadnánk az együttműködő partnereknek, hanem velük együtt, az előadásokban érdekeltséget tartva, a továbbjátszásokról is gondoskodnánk” – összegzett Herczeg Tamás.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.