Herczeg Tamás kulturális menedzser, a színháztudományok doktora, a Szegedi Szabadtéri Játékok korábbi igazgatóhelyettese, illetve korábbi Reök-igazgató Harangozó Gyula Kossuth-díjas, balettművésszel mint művészeti igazgatóval dolgozna együtt a Játékok sikeréért. Igazgatóvá megválasztása esetén művészileg igényes nagyformátumú közönségbarát előadásokat ígér.
A SZEGEDma.hu a napokban megszólaltatja a Szabadtéri igazgatói székéért pályázókat. A Játékok alapvető formáját megtartaná
Herczeg Tamás
, így a népszínházi jelleget, azaz sokműfajúság és olyan produkciók létrehozása a cél, amelyek egyszerre képesek a közönség széles rétegeinek kielégítésére. Érdeklődjön bár a néző a mélyebb vagy kevésbé mély színházi tartalmak iránt, mindenki megtalálja majd a maga favoritját. A legnépszerűbb külföldi szerzők művei mellett fontos küldetésük a legjobb hazai zenés színpadi művek műsorra tűzése is – vázolta koncepcióját a korábbi Reök-igazgató, aki mindemellett azonban jelentős változást is tervez.
„A Szegedi Szabadtéri Játékok egy színházi alkotóműhely. Az elmúlt időszakban a műsorpolitikát és a produkciókat a koprodukciók determinálták, melyek mindig a partnerszínházhoz képest határozták meg a darabok kiválasztását, a szereposztást. Azt gondoljuk, hogy olyan nézőszámot tudunk produkálni, hogy mi magunk is tudnánk darabjogokat megkérni a külföldi jogtulajdonosoktól, és az elkészült előadásokat nem feltétlenül csak belföldön, hanem akár külföldön, Európa-szerte is turnéztathatjuk” – magyarázta Herczeg Tamás. Hozzátette: e koncepció halvány nyomai már
Nikolényi István
igazgatása alatt is fellelhetők voltak, például az Operaházzal közösen készített Aidát különböző fesztiválokra is sikerült eljuttatni. Azt is elmondta, többek között a BB Promotion, a Walt Disney-jogok tulajdonosa is biztosította őket arról, hogy számíthatnak az együttműködésre. Herczeg úgy érvelt, a Szabadtéri produkcióihoz használt díszletek, kellékek a raktárakban amortizálódnak – ezen változtatnának. 60 és 100 millió forint között mozog egy-egy darab költségvetése, csak rajtuk áll, hogy ezt az összeget tudják-e még mozgatni, lehet-e vele még keresni, vagy sem. „A Játékoknak saját lámpaparkja van, hatalmas, nem beépülő díszletekkel dolgozik, amiket lehet vinni fesztiválokra, arénákba is – adottságai determinálják arra, hogy továbblépjünk” – összegzett Herczeg Tamás.
Arra a kérdésre, hogy terveznek-e esetleg a korábbinál jobban a Szegedi Nemzeti Színházzal és annak társulatával együttműködni, Herczeg elmondta, e dilemmánál figyelembe kell venni, hogy a Játékoknak a fenntartói elvárás szerint idegenforgalmi célpontnak kell lennie. Ehhez pedig muszáj, hogy országos reprezentációjú, illetve nemzetközi sztárokat – főleg az operákban és a táncprodukciókban – is hozzanak a Tisza-parti városba, mint ahogy korábban is szerepelt már itt
José Cura
, vagy
Montserrat Caballé
. Kifejtette: a szegedi művészek kevéssé értékesíthetők nemzetközi, illetve országos viszonylatban, valamint a helyi nagyérdemű is az egész évadban őket látja. Ezzel együtt nagy hangsúlyt szeretnének fektetni arra, hogy létrejöhessenek a Szegedi Nemzeti Színházzal közös együttműködések. Ennek színhelyéül Herczeg Tamás a főleg helyi közönséget vonzó újszegedi színpadot jelölte meg. Hozzátette: ez a játszóhely sem kicsi, befogadóképessége pótszékekkel több, mint ezer fő, mely nagyobb nemcsak a szegedi, de a Vígszínháznál is. Természetesen a Dóm téri nagyszínpadra is kaphat egy-egy szerepre helyi művész meghívást, mindemellett a színház ének- és tánckarára, valamint a Szegedi Szimfonikusok művészeire is számítanak.
Az újszegedi színpadon a Thealter fesztivállal is terveznek együttműködést. Herczeg Tamás ismét Nikolényit hozta példának: mikor 25 éve elindult a Thealter, az első költségvetését a Szabadtéri finanszírozta. „Tudunk a Thealteren olyan művészeket is felkérni, akik a későbbiekben a Dóm téren rendezőként-koreográfusként lehetnek várományosok” – vetítette előre a kulturális menedzser. Kiemelte: a Reök-palota esetében is fontos lenne, hogy a szegedi művészekkel sokkal erőteljesebb együttműködés jöjjön létre. Az elmúlt öt év megmutatta, hogy az a nagyon elitista attitűd, ami a szegedi alkotók egy részével szemben kicsit barátságtalan és távolságtartónak hatott, nem volt célravezető. „Abszolút el tudom fogadni azt a koncepciót, hogy a Szegedi Képtár pótlására létrejött Reök-palota igenis adjon lehetőséget a kiállításra azoknak a szegedi képzőművészeknek, akiknek a társadalmi megbecsültségük igen nagy Szegeden” – fejtegette Herczeg Tamás.
A pályázó kérdésünkre arról is beszélt, az előző évekhez képest jóval nehezebb időszak vár rá, ha megkapja az igazgatói kinevezést. „Mikor elmentem Szegedről, az évi jegybevétel a 300 millió forintot jóval meghaladta, míg mostanra nagyságrendekkel csökkent. A 2013-as évad előkészítettsége, a művészek leszerződtetése és az értékesítés olyan stádiumban van, hogy nem látunk már lehetőséget a módosításra – nem is szabad belenyúlni, hacsak valamilyen kényszerhelyzet nem áll elő. Csak menedzselni kell, és közben készülni a következő időszakra” – véli Herczeg. Esélyeivel kapcsolatos kérdésünkre Herczeg Tamás úgy fogalmazott, helyismerete, szakmai tapasztalatai, végzettségei kellő referenciát jelenthetnek a Játékok vezetésére.
Harangozó Gyulával
egyetértésben úgy véli, a Szabadtéri látogatottságával nincsenek radikális bajok, de ha bizalmat kapnak, igazi, produktív színházi nagyhatalommá tennék a Játékokat. „Valóságos színházi tényezővé szeretnénk válni, saját előadásokat létrehozni, produceri szemlélettel segítenénk a Dóm térre készült produkciók továbbélését, így nem pusztán átadnánk az együttműködő partnereknek, hanem velük együtt, az előadásokban érdekeltséget tartva, a továbbjátszásokról is gondoskodnánk” – összegzett Herczeg Tamás.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.