A Szeged című havilapban, a város folyóiratában jelent meg egy írás Szegedi szabadtéri játszadozások címmel Marton Árpád író, egyetemi oktató tollából. A kritikus szerint a csillagtetős színház nem tölti be funkcióját, beáll az olcsó szabadtéri produkciók sorába. Teszi mindezt közpénzből – amit a szerző kultúrfinanszírozási hungarikumnak titulál.
A 2012-es szezon kritikáit összegző írás második részében koncepcionális hozzászólást olvashatunk, amely a Szegedi Szabadtéri Játékok vezetésének 2010-ben készült dolgozatára reflektál. "A szabadtéri 80 éves története állandóan felvetette, milyen funkciót is kell ellátnia a kultúra, a színház területén. Vissza-visszatérő kérdés, hogy a rendezvény Szegedé legyen vagy az egész országé, esetleg nemzetközi meghatározású, rangos színházként üzemeljen, vagy álljon be a többi szabadtéri produkció sorába. Viszont 80 év alatt kialakult egy olyan presztízse, hagyománya a dóm színpadának, amit bűn volna veszni hagyni. A szabadtéri fesztiválok egyre szaporodnak, és sajnos az elmúlt évek koncepciójából úgy tűnik, a Szegedi Szabadtéri Játékok beáll ebbe a sorba, idomulni akar a trendekhez. Szerintem sokkal bátrabbnak kell lennie a szabadérinek, őriznie kellene azt a kiemelt művészeti, kultúrmissziós státuszt, amelyet 80 év alatt megteremtett" - véli
Marton Árpád
kritikus. Mint fogalmaz, a kulturális intézmények hivatása ugyanis nem az, hogy a közízlés nyomában kullogjanak, épp ellenkezőleg: formálniuk kell a befogadói ízlést és ezáltal a társadalmi identitást. "Senki ne higgye, hogy
Euripidész
vagy
Schiller
idejében nem virágzott a 'gatyaletolós' műfaj. És mégis: mi maradt fenn? Az, ami a túlélés, a megmaradás stratégiáit örökíti át, ami katarzist nyújt! Ha csak a hatvanas évekre gondolunk, amikor a magyar kultúra világraszóló helyszíne volt e színpad, mikor nagy darabok mentek itt - akár a Szent Johanna vagy a
Major
-féle Az ember tragédiája,
Illyés
Dózsája vagy
Szophoklész
Antigonéja és
Prokofjevtől
a Kővirág. Olyan magas minőségű előadások, amelyekre Magyarország színházvilága odafigyelt.
Kosztolányi
és
Pilinszky
Dóm téri beszámolói ma már irodalomtörténeti kincsek! A hely kötelez erre. A szabadtéri alapítói azt mondták, hogy a Játékoknak olyan kultikus szerepe kell, hogy legyen itt a csillagok alatt, mint hajdan volt a görög szabadtéri színjátszásnak az amfiteátrumokban. Ezek miatt sem engedheti meg magának a Szegedi Szabadtéri Játékok, hogy abba a sorba álljon be, ahol az elsődleges szempont a könnyed nyáresti szórakoztatás" – mondta el portálunknak a kritikus, a szegedilap.hu szerkesztője. "A hivatkozott, Szeged-beli írás koncepcionális része voltaképpen könyvrecenzió. Szerencsés helyzetet idézett elő, hogy a játékok vezetése kötetben is számot adott működései elveiről. Elég volt alaposan átolvasni a vezetői hitvallást, hogy meglepő kép táruljon elém: az esztétikai és kulturális felvetések jogosságát bizony a gazdasági vetület is alátámasztja! Az intézmény rendre arra hivatkozik, hogy a bevételre kell tekintettel lennie, és ezért kell kompromisszumokat kötnie. Csakhogy – mint a különálló lapokon közölt adatok egybevetéséből kitetszik – fenntartásának nagyobb részét a szabadtéri közpénzekből fedezi. Nemcsak városi, hanem központi támogatásból. Tehát adóforintokból! Ebből az is következik, hogy egy ilyen intézménynek nem szabad kizárólag a profitorientált vonulathoz igazodnia, hanem közös identitásunkat érintő, társadalmilag fontos, kulturális célokat is szolgálnia kell – úgy, amint azt
Platón
és
Arisztotelész
is kötelességévé teszi a művészetnek. Legalább tíz éve semmi nem indokolja, hogy miért a
Bálint Sándortól
is szakrálisnak mondott Dóm téren, a fogadalmi templom előtt zajlik a Szegedi Szabadtéri Játékok! Egy pláza előtt, roadshow-ként ugyanígy megállná a helyét, ami itt zajlik. Az a szándék, amiért az alapítók annak idején erre a helyszínre tették a szabadtérit, ma már egy cseppet sem jelenik meg" – zárta gondolatait a publicista. A Szeged folyóirat vitaindítóként adta közre Marton Árpád írását. Az általa kiváltott parázs vita a szerző szerint azt mutatja, hogy a sajtó az utóbbi években adós maradt a közvéleményt orientáló, a játékokra társadalmi ügyként tekintő álláspontok képviseletével. Szerkesztőségük készséggel működik közre a társadalmi vitában, mint ami a játékok ügyének az alapítástól fogva meghatározó fóruma.
Jekyll és Hyde: Debil és fád, Fesztivál-nyitó előadás a Dóm téren
Parasztbecsület: Becsvágyopera avagy KERO® és Fellini szelleme
Mágnás Miska: Így vigalom, úgy unalom - avagy a kritikus szívét ki ismeri?
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.