101 év után elérkezett az idő, hogy eldöntsék, vajon eredeti Munkácsy-alkotás-e a Móra Ferenc Múzeum tulajdonát képező A főpap című festmény. Szabó Tamás főrestaurátort – aki elkezdte és fölkarolta a kezdeményezést – erről faggattuk.
A szakember szerint a kép előtörténete azt sugallja, hogy 1911-ben
Brummer József
híres párizsi műgyűjtő, egykori szobrász Munkácsy-képként adományozta az alkotást a múzeumnak és
Tömörkény István
volt az, aki leltározta a műtárgyat. Amit ki kell deríteni az az, hogyan került kérdőjel a kép hátuljára.
Fogas Ottó
igazgató jóváhagyta, induljon el az a kutatás, amely pro vagy kontra segítheti a műtárgy beazonosítását. A kép a Magyar Nemzeti Galériában is megfordult, ideiglenesen 12 évig ott őrizték, és meg is vizsgálták, onnan került vissza az alkotás 2009-ben Szegedre.
Szabó Tamás
szerint a galéria megerősítette a korabeli kérdőjelet, ami azóta is nagy rejtélyként szerepel a magyar művészettörténetben: eredeti vagy hamisítvány. Ami ugyancsak meglepő, csupán véleményt adtak ki az elvégzett munkáról, írásbeli alátámasztást, indoklást nem.
A főrestaurátor úgy véli, a proveniencia nagyon fontos kutatási téma a műtárgy természettudományos vizsgálata mellett. A kettőt együtt kell kezelni, hiszen Brummert ismerve, aki korának nagyon jelentős galériatulajdonosa és műértője volt, adjuk meg neki a lehetőséget, hogy ő jól tudta, valóban Munkácsy-kép van a birtokában. Hogy az utókor ezt megkérdőjelezi, csak bonyolítja a kérdést. Tudnunk kell, kiknek a birtokában volt korábban a festmény, kik őrizték, kik, mit mondtak róla. Folyik a kutatás minden szinten, Szabó Tamás bízik benne, hogy egy jó hónapon belül erre a kérdésre is választ kapunk. 1959 óta, amikor
Végvári Lajos
megjelentette a hatalmas Munkácsy-monográfiát, összefoglaló tanulmány nem jelent meg Magyarországon a híres festőről. Az elmúlt több mint 50 év alatt számtalan
Munkácsy
vagy Munkácsynak vélt festmény bukkant föl, ideje volna egy újabb átfogó monográfiát készíteni munkásságáról. A vizsgálatokról szólva a restaurátor elmondta, a munkálatokat a budapesti Tondo Kft. kiváló szakértői laboratóriumi körülmények között a fogják elvégezni. A festék összetételét vizsgálják elsősorban, az adatbankjuk alapján a vélt festő palettájával fogják összehasonlítani. Meghatározzák 2-5 év pontossággal a festékpigmentek korát, ugyanakkor a szín és festéstechnikai elemzések sok esetben alátámaszthatják vagy kizárhatják a feltételezett alkotó szerzőségét is. Lehet stíluskritika alapján szentenciákat kijelenteni, de ha egy művészettörténészi véleményt természettudományos vizsgálatokkal is alá tudjuk támasztani, az maga a főnyeremény, állítja a szakember. „Én ebben bízom” – szögezte le mondanivalóját Szabó úr. „Nagyon szeretnénk mindenkivel együttműködve a kép sorsát, életét, történetét kideríteni.” Sokrétű kutatás folyik, mint megtudtuk, nem csak Magyarországon próbálnak információkhoz jutni. Erről azonban még túl korai lenne beszélni. A műről Szabó Tamás az a véleménye, hogy egy szokatlan monogrammal szignózott, nagyon különleges színvilággal rendelkező, érdekes alkotásról van szó. Ami biztos, fogalmaz óvatosan a szakember, még egy Munkácsy-kvalitású művész esetében sem szabad állandóan a topon levő, tökéletes stílussal és szakmai vértezettséggel bíró alkotó képéről beszélni, pláne nem egy vázlat esetében. A téma megoldása, a kép kidolgozatlansága, a színfelrakás azt mondatja, hogy egy gyors vázlattal állunk szemben, elképzelhető, hogy valamilyen nagyobb kompozícióhoz készült. A szakértők közös kutatási feladata lesz megállapítani az igazságot.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.