Befejeződött Munkácsy Golgotájának restaurálása a Móra-múzeumban + FOTÓK
2012. június 12., kedd
Az elmúlt több mint 100 évben gyakran végeztek kisebb-nagyobb restaurálásokat, felújításokat Munkácsy Golgotáján, mert méreteinél fogva a festményt csak felhengerelve tudják szállítani. Így történt ezúttal is, hiszen a Múzeumok Éjszakáján, június 23-án nyíló, 41 Munkácsy-alkotást bemutató nagyszabású szegedi kiállításon először lesz látható együtt a világhírű Munkácsy-trilógia: a Krisztus Pilátus előtt, a Golgota és az Ecce Homo.
Szentkirályi Miklós
restaurátorművész, a Szépművészeti Múzeum főrestaurátora elmondta, a Golgota most már 2 éve úton van, Debrecenből Pécsre, onnan Budapestre, majd Bécsbe, most pedig Szegedre szállították. A kép mérete képezte a legnagyobb nehézséget, hiszen csak hengeren lehet mozgatni a 36 négyzetméternél is nagyobb alkotást. Minden szállítás borzasztó rizikóval jár, sok ember összehangolt munkájára van szükség. A festmény restaurálási múltjával kapcsolatban nem sok információ ismert. Az esetleges sérülésekre vonatkozó első feljegyzés 1907-ből származik, amikor is egy tűzvész következtében az alkotás alaposan megsérült. Feltételezhető azonban, hogy a festmény gyakori utaztatása miatt sűrűn végeztek rajta beavatkozásokat.
Rendet teremteni a képen
Szentkirályi úr elmondta, az Amerikából hajón érkezett, alaposan megrongálódott, átnedvesedett, rettenetes állapotban lévő képet másfél évig tartó alapos munka után pontosan 20 évvel ezelőtt adták át a restaurálva, konzerválva, immár teljesen felújítva a Szépművészeti Múzeumnak. Az 1991-ben kezdődött restaurálás vezérelve az volt, hogy a megmenthető eredeti felületek maximumát tárják fel, konzerválják és állítsák helyre. Ez vonatkozott a kép történetében előforduló javítások, belefestések és átfestések kritikus értékelésére és feltárására éppúgy, mint a szállításkor keletkezett károsodások helyrehozására. Elsődleges fontosságúnak tartották azt, hogy rendet teremtsenek a képen, hogy megtalálják a
Munkácsy
által festett rétegeket, még ha azokat korábban erősen megkoptatták is.
A képen most 5 összeszokott restaurátor dolgozott folyamatosan. Ők már közel 20 éve együtt vannak, szinte minden porcikáját ismerik a képnek. A szállítókat is beszámítva összesen 17-en tudták a helyére emelni a monumentális alkotást. A kép szélei képezik a festmény gyenge pontját, a restaurátor szerint a jövőben is itt lehet számítani esetleges problémákra. A Golgota bal fele veszélyes, az volt korábban gombafertőzött és nagyon tönkrement a vászon is. Arra még egy segédvásznat ragasztottak.
A Golgota bejárta az egész világot
Az 1884-ben festett kép már a művész életében is sokat utazott, Európa legfontosabb városaiban bemutatták. Később áthajóztatták Amerikába, bemutatták Chicagóban, onnan vissza Párizsba, majd megint Amerikába. Ott volt egészen 1987-ig, akkor árverezte az egyik aukciósház. Az új tulajdonos Magyarországon helyezte letétbe a képet. A Magyar Nemzeti Galériából a Szépművészeti Múzeumba szállították, ahol restaurálták, majd a Magyar Nemzeti Múzeum dísztermébe került, ahonnan immár végleges elhelyezésre Debrecenbe vitték. A Golgota most Pákh Imre tulajdonában van, az Ecce Homo Debrecen tulajdonát képezi, a Krisztus Pilátus előtt pedig a Hammilton Galériáé. Szentkirályi úr bízik benne, hogy előbb-utóbb véglegesen egy helyre kerül a 3 páratlan műalkotás, függetlenül attól, kik a tulajdonosok. Ez mindenkinek érdeke. Nem csak a magyar művészet egy hihetetlen erős festményegyüttese a trilógia, hanem az európai művészetnek is fontos állomása. Párizsban nem véletlenül ünnepelték Munkácsyt. Többször megírtuk, figyelmeztet a szakember, hogy ezeket a monumentális alkotásokat már nem nagyon illik mozgatni, felelőtlenség. Szeged után végső helyükre, Debrecenbe kerülnek, ahol később azok is megnézhetik ezeket a műveket, akik most elmulasztották. A szakembertől megkérdeztük, mi a véleménye, vajon eredeti Munkácsy-alkotás-e a Móra Ferenc Múzeum tulajdonát képező A főpap című festmény, amit a napokban mutattak be az újságíróknak. Szentkirályi nem ismeri az alkotást. Nagyon vigyázni kell az azonosításokkal, figyelmeztet a szakember. Anyagvizsgálattal vajmi keveset lehet elérni. A 19. század második felében Munkácsy főként Párizsban festett. Párizs összes festője ugyanazt az anyagot használta, megvoltak akkor is a műtárgykereskedők, a művészellátók, akik szállították a vásznat meg az alapozót. Munkácsynál több tucat magyar és nem csak magyar festő fordult meg, s mind tudott „Munkácsyul” festeni.
Nehéz hamisítani
A stílusvizsgálat sokkal fontosabb, az anyagvizsgálat csak egy kiegészítő momentuma lesz. A művész fantasztikusan bánt az ecsettel, ahogyan csak nagyon kevesen. Aki már több Munkácsyt látott, nem fogja tudni megmagyarázni, miért fantasztikus az a festmény, de rögtön megfogja. A kisugárzása hat. Ezek nem egzakt dolgok, a művészet sem az. Munkácsy-hamisítványok voltak (még a mester életében) és vannak most is. Sokan elfelejtik, hangsúlyozza a szakember, hogy Munkácsy 1896 után már nem nagyon festett. Utolsó az Ecce Homo, amelyen még dolgozott, de nagyon sok tanítvánnyal együtt, hihetetlen erővel és ösztönnel. A palettáját csak arra használta, hogy a festéket rajta tartsa. A képen dolgozta, keverte ki a színeket. A hamisító mit csinál? A látott képet próbálja utánozni, mögé viszont nem lát. A Mester által használt ecsetvonásokat csak óriási gyakorlattal lehet visszaadni. A durva hamisításokat egyből le lehet buktatni. A nagyon jó mester által készített képeknél már baj van, mert messziről pont olyanok, mint az eredeti Munkácsyk. A pont olyan és a valóban olyan között azért óriási különbség van. Nagyon alaposan meg kell vizsgálni a mű minden komponensét. Szentkirályi szerint nem lenne nagy szenzáció, ha A főpapról kiderülne, hogy eredeti. Évente 2-4 eredeti Munkácsyt is találnak, főleg országon belül. Borzasztó nehéz elmagyarázni, hogy egy-egy festmény miért nem az. Attól még nem kell eldobni, tanácsolja a szakember, attól még lehet értékes alkotás. A szegedi kiállítás is tanulságos olyan szempontból, hogy ahány festmény, annyiféle módon írta alá Munkácsy. A művészre az is jellemző, hogy az összes szignóját bekomponálta a képbe, így annak részévé vált.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.