Kultúra

Húsvéti múltidéző – a bárány, a tojás és a sonka hagyománya

Húsvéti múltidéző – a bárány, a tojás és a sonka hagyománya

2012. április 7., szombat
Húsvéti múltidéző – a bárány, a tojás és a sonka hagyománya

Itt van végre! Beköszönt a tavasz, csak azért is kirügyeznek a fák, a csontjainkból lassan kiszivárog a hideg. Főzzük a sonkát, reszeljük a tormát, festjük a tojást, s közben – természetesen – nem gondolunk arra, hogy eleink ötszáz, ezerötszáz évvel ezelőtt ugyanígy várták a tavasz kirobbanását, a húsvétot.

E gyönyörű ünnep ezer szállal kötődik a múlthoz. A zsidók számára az Egyiptomból való menekülés, a nép megszületésének hatalmas ünnepe a Pászka-ünnep (a „Peszach”). A Biblia szerint, amikor a halál angyala az egyiptomiak elsőszülötteit megölte, a zsidó házakat kikerülte. (A „Peszach” héberül kikerülést jelent.) Ezen a szent ünnepen csak kovásztalan kenyeret fogyaszthatnak. A Tóra szerint az ősöknek hirtelen kellett menekülniük, tehát nem volt idejük a kenyér kelesztésére. Ennek emlékére készülnek ma is a kovásztalan ételek. A zsidó húsvéton a családfő az Egyiptomból való menekülésről mesél a gyermekeinek. A keresztények számára szintén a legnagyobb ünnepek egyike, hiszen a megváltó Krisztus feltámadt. Húsvét vasárnapját a nagyheti böjt előzi meg, melynek legsötétebb napja a péntek – a templomokban fekete lepellel borítják az oltárokat -, amikor Jézust keresztre feszítették, s kínhalált szenvedett az emberekért. Mindkét vallásban nagy jelentőségű a szombat. A zsidó vallásban azért ünneplik nagyszombatot, mert ez a szolgaság utolsó napja, a keresztényeknél viszont a feltámadás előestéje, melyet díszes, boldog körmenet követ vasárnap. További párhuzam még az is, hogy mind a zsidó, mint a keresztény húsvét kötődik a természet megújulásához. A zsidó Peszach mindig a gabonaérés 14. napján kezdődik.

A bárány

A húsvéti bárány – hogy ételeink is szóba kerüljenek – már az ószövetségi zsidóság számára is áldozati jellegű eledel volt. A bárányhúst keserű salátával, kovásztalan kenyérrel fogyasztották. Az újszövetségi szent könyvek az ótestamentumi szimbólumokra támaszkodva, Isten bárányának nevezik Jézust, mivel az emberiség megváltására jött a földre. A középkorban a hívek bárányt ajánlottak fel az Úrnak, s Szegeden sokáig megmaradt az a zsidó hagyomány a keresztények között, miszerint a leölt bárány vérével megkenték az ajtófélfát.

A tojás

Ősi húsvéti eledel. Peszach ünnepén hamuban sülve fogyasztják a zsidók. A keresztény értelmezés szerint: ahogy a tojásból új élet kel, úgy támad fel Krisztus is a sírjából. A piros tojás színe Jézus elhullatott vérét jelképezi. A monda szerint egy jeruzsálemi asszony épp a tojásokat szedegette, amikor meghallotta Krisztus feltámadásának hírét. Gyorsan átszaladt a szomszédba, de ott nem hittek neki. – Úgy támadt fel, ahogy pirosak a tojások a kötődben – felelték nevetve. A hírvivő asszony a kötőjébe nézett, s látta, hogy az összes tojás megpirosodott. Ennek emlékére festik a tojásokat. Szép hagyomány volt országszerte a tojás kettészelése. Eszerint a férj a tojás egyik felét megette, a másik felét a felesésének adta. Ha valaki eltévedt, s rágondolt arra, akivel a tojást ette, rátalált a helyes útra.

A sonka

A legjellegzetesebb húsvéti eledel, melyet a keresztények hosszú böjtölés után fogyasztottak már a középkorban is. A jólét jelképe, melyet a kaláccsal, a báránnyal, a tojással együtt megszenteltetnek a templomban. Gyakran eszik tormával, amit a zsidó vallásúak szintén fogyasztanak húsvétkor, mert az íze az egyiptomi szolgaság keserűségére emlékeztet.

És húsvét hétfőjéről se feledkezzünk meg! Évszázadok óta a fiatalság ünnepe. Egy 16. századi, hazai feljegyzés szerint nem locsolták, hanem fürösztötték, „vízbe hányták” a lányokat. Egyesek az ősi keresztelési gyakorlattal – a vízbe mártással – hozzák kapcsolatba, más kutatók egy régi szokást, egészségvarázsló, rituális mosakodást emlegetnek a locsolás magyarázataként. Az biztos, hogy a 18. század végén a hazai, úri rendek a cseber víz helyett már néhány csepp rózsavízzel öntözték a hölgyeiket. Akkoriban is nagy mulatozások kísérték a hétfő eseményeit, s a kétszáz évvel ezelőtti locsolókat is illett piros vagy hímes tojással jutalmazni. Kedves Olvasók, mit mondhatunk e múltidézés után? Ebben a szellemiségben varázsoljanak finom falatokat a húsvéti asztalra, hadd ismerjék meg a mai gyerekek a még élő szokásokat. Ne hagyjuk veszni őket, hiszen utódaink szegényebbek lesznek nélkülük.

Vágólapra másolva!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.