Pénteken 19 órától mutatják be Ibsen Hedda Gablerét a Kisszínházban. A női Hamletként is emlegetett címszereplő körül igazi drámai helyzeteket várhatunk. "Nem egy shakespeare-i vígjáték, de azért nagyon izgalmas dolgozni rajta, és eljönni és megnézni, mert sajátos életérzést hordoz" - magyarázta portálunknak a darab rendezője, Keresztes Attila, akinek munkáját már a Liliomon és az Édes Annán keresztül megismerhette a szegedi nagyérdemű. Hozzátette: amíg egy mediterrán előadás vérbőséggel és jókedvvel indul, ez egy északi darab, amely olyan korban íródott, mikor nagyon szoros társadalmi közegben kellett élniük a nőknek és férfiak egyaránt, úgy, hogy közben komoly belső problémákkal küzdöttek - a pszichológia pedig még szinte gyerekcipőben járt. A rendező megfogalmazása szerint az egész előadás egy nagy csöndről szól, amelyben valahol mélyen mindenkiben van egy üvöltő fájdalom, amit jó esetben nem sikerül kiüvölteni. Ez a fajta önreflexió a legfontosabb tényező az egész történetben. Ugyanakkor Ibsen kézjegyét erősen hordozó drámáról van szó, mindazok, akik ismerik a szerző klasszikusait, rá fognak ismerni az ibseni fordulatokra. "Konzervatív gondolkozású ember vagyok, mindig úgy kezdem egy darab rendezését, hogy először megpróbálom megérteni, hogy miért tette le ezt az anyagot a szerző, attól függetlenül, hogy eltelik száz, vagy annál több év. Meg akarom keresni benne azt a szándékot, amiért ő leírta, majd utána próbálom megtalálni azt a nagyon pontos fogalmazást, hogy nekünk miért kell ezt ma színpadra állítanunk, és remélem, hogy a néző ezt a fajta együttes munkát egyként be tudja fogadni, partnerként" - hangsúlyozta Keresztes Attila. A gyönyörű, erélyes, büszke Hedda (Danis Lídia) a biztonságos életért, a nyugodt, fényűző életmód kedvéért hozzámegy az átlagos, megbízható, de legkevésbé sem briliáns professzorjelölthöz, Jørgenhez (Pataki Ferenc). Megfeneklett kapcsolatukba hirtelen betoppan egy harmadik, a múltból felbukkanó idegen, Ejlert (Kedvek Richárd), aki tükröt tart elébük, megidézi egykori, titkokkal terhes közös múltjukat, és kibogozza viszonyukat... A színpadon láthatjuk Fekete Gizit, Erdélyi Timeát, Jakab Tamást és Markovits Borit is. Arra a nézői motiváltságú kérdésre, hogy mennyire "modern" előadást láthatunk, a rendező úgy fogalmazott, reméli, hogy mait, amilyenek mi vagyunk, amit tudunk a színházról, az mind benne lesz. "A Hedda Gabler a harmadik munkám Szegeden. Nagyon örülök, hogy mindhárom esetben sikerült kísérletezni azzal, hogy miről szól a színház, mi a darab, a szöveg, a színész és rendező funkciója" - összegzett Keresztes Attila, hozzátéve: a Hedda Gablerben a színház valamiféle hófehér csöndről szól, amelyben makulátlan fekete lelkek jönnek-mennek, és nagyon hosszú az út addig, ameddig ez szervessé válik, és valahol kipörsen a vér a bőrük alól... S hogy sírni fogunk-e a drámán? "Nem tudom. Ha sírni nem is, gondolkodni biztosan" - így Keresztes Attila.